הביקורת, האיום וההתנצלות: סגן הרמטכ"ל לשעבר, והמועמד לכנסת בבחירות הקרובות, האלוף במיל' יאיר גולן, הסביר אתמול בפודקאסט של אתר "הארץ" מדוע, לטענתו, נתניהו מסוכן למדינת ישראל: "הוא הורס את שלטון החוק וכרת ברית עם הימין הקיצוני ואת המערכת הפוליטית למגן אישי - למשל, מינוי שני המפכ"לים האחרונים. נראה לך סביר שימנו את גל הירש למפכ"ל? לא יכול להיות, זה לא נתפש. זו שחיתות שלטונית במרעה, ממנים לפי נאמנות אישית ונכונות להיות שותפים למעשים אפלים. ככה הורסים מדינה".



הירש הגיב לדברים החמורים בראיון אצל אראל סג"ל וחיים לוינסון ב-103FM: "אני פונה אל יאיר גולן לחזור בו מהדברים או להבהיר אותם. אם הוא מתייצב מאחורי דבריו אני מבקש ממנו שיסביר לציבור על בסיס מה הוא קבע שהמינוי שלי לראשות המפכ"לות מתבסס על נאמנות אישית שלי לראש הממשלה נתניהו ולאילו מעשים אפלים הייתי מוכן להיות שותף כשלקחתי על עצמי את תפקיד המפכ"ל. מדובר בלשון הרע ובהוצאת דיבה ואני אפעל בהתאם". 



תגיש תביעה?
"יש כללים ללשון הרע. היינו מג"דים ביחד, מח"טים ביחד, מפקדי אוגדות ביחד. קשה לי עם התופעות של התפרקות מערכים, קולגיאליות, אתיקה של פיקוד בכיר, סגנון. במערכת הבחירות האחרונה הקפדתי שלא לפגוע באחרים".



רבתם בצבא? היו חיכוכים? 
"לא. שום דבר. אני חושב שברגע שאתה נהיה איש ציבור או פוליטיקאי מאוד חשוב לא להזדכות על ערכים". 


יאיר גולן. צילום: אבשלום ששוני
יאיר גולן. צילום: אבשלום ששוני


הרי יאיר גולן יודע שאתה עובר מסכת ייסורים, התיק שלך נגרר, עוד מעט יתחלף המפכ"ל ואתה עדיין בחקירות. זאת השנה החמישית. למה הוא עושה את זה? והרי גם לא היו חקירות נגד נתניהו.
"אלה בדיוק השאלות ששאלתי. ליאיר גולן מותר לחשוב כמו לכל אדם, מותר לו לחשוב מה נכון לדעתו, אנחנו במדינה דמוקרטית. אבל לקבוע שאני הסכמתי לקחת את תפקיד המפכ"ל כשבפועל אני התייצבתי למשימה, נקראתי אל הדגל, והייתי מוכן לקחת על עצמי. אנחנו לא צריכים לומר לעם ישראל כמה חשובה משטרת ישראל, איזה מלאכת קודש הם עושים ותראו כמה קשה לשוטרים להתמודד עם מה שקורה להם עכשיו. רציתי והסכמתי לקחת על עצמי את הזכות הזאת. להגיד שהייתי מוכן להיות שותף למעשים אפלים? זה מצריך הסבר, התייצבות מאחורי הדברים, לחזור בך או להתנצל". 

בתגובה לדברים הגיב יאיר גולן לציוץ של הירש בטוויטר: "גל, לא היתה לי שום כוונה להטיל דופי ביושרך. היה מי שקיווה שהמינוי ייצור נוחות פוליטית, אך אני משוכנע שלא היית שותף לאיזושהי קנוניה. אתה קצין רב זכויות ולא היתה לי שום כוונה להכתים את שמך".


הירש נשאל גם מה היה עושה לו היה מתמנה למפכ"ל לגבי המהומות של יוצאי אתיופיה: "האירוע בקריית חיים הוא אירוע קשה מאוד, הלב נקרע בעקבות מותו של סלומון טקה ז"ל. צריך להיות אירוע מאוד מאוד חריג, נדיר ומסוכן כדי שאקדח יישלף, יידרך, יכוון ויירה בסביבה אזרחית ליד גן שעשועים בעיר בישראל. החקירה אמורה לבדוק אם אכן היה כאן מצב כזה נדיר ומסוכן, האירוע מאוד חמור".

"אני רוצה לומר לפקודיי בני העדה האתיופית: העם אתכם, מעריך את המסע שלכם לכאן, לירושלים, לציון וכולנו מעריכים את ההשתלבות של העדה ואת השירות הצבאי שלה ובכוחות הביטחון. מה שקרה אתמול מתחיל להפוך את הקערה על פיה, לא באלימות. הכול עלול להתהפך. מחאה זה חשוב, אלימות בשום פנים ואופן לא".