מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ מותח ביקורת על רשויות אכיפת החוק בעקבות התנהלות המשטרה במהלך מחאת העדה האתיופית בימים האחרונים. בדברים שאמר היום (חמישי) חפץ לג'קי לוי ולוסי אהריש בגל"צ, ציין המפכ"ל לשעבר כי על שוטרים להשתמש בירי חי בזמן שכנת חיים. "צריך לנתח את האירועים האלה ולהסיק מסקנות. אני לא זוכר אלימות בסדר גודל כזה. האבנים הגדולות האלה הן סכנת חיים. אני לא זוכר אלימות כזו באיזשהו מגזר. השלכת אבנים כאלה גדולות יכולה להרוג ומחייבות את מי שמטפל בזה להשתמש באמצעים מאוד קשים".
לירות אש חיה כנגד המפגינים?
"כשיש מצב שהשוטרים הם בסכנת חיים' במצב כזה השוטרים צריכים להשתמש באש חיה. כשיש סכנת חיים לאנשי חוק הם נקלעים למצב שהם צריכים להשתמש בנשק. צריך להבין, אלימות כזו מכריחה את המשטרה באמצעים הכי חריפים שיש לה. כשמספר מפגינים תופסים שוטר הוא מגיע למצב שהוא חייב להשתמש בנשק".

עוד הוסיף: "ברגע שמרגיש שמסכנים חיים הוא נכנס למצב שהוא כמעט מלחמתי. העדה האתיופית לא מבינה שהתגובה נגדם היא לא בגלל שהם אתיופים. המשטרה מתייחסת לרמת האלימות כלפיה. בקורסים השונים מטפלים בדברים האלה. יש עבודה משותפת יחד עם העדה האתיופית כדי ליצור אמון מחודש. יכול להיות שיש מקרים כאלה ואחרים, אבל המשטרה בסך הכל עושה את עבודתה. כשיש סיטואציות מורכבות, קורות טעויות. אי אפשר להגיד שהמשטרה היא גזענית. כל העניין שהעדה האתיופית מאשימה את השוטר, לדעתי לא יאשימו אותו לבסוף, הוא ייצא זכאי בעניין. הוא חש בתחושה של סכנה. יכול להיות שהוא טעה כשירה לקרקע. אבל ללא ספק הוא היה בלחץ, למה הוא היה צריך להיות בכלל בלחץ?"

צילום: פלאש 90


אתמול נערכה המשטרה בכוחות מתוגברים, עם אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול, ליומה השני של מחאת יוצאי אתיופיה, בעקבות הריגתו של סלומון טקה ז”ל בן ה־19 מירי של קצין משטרה - והצליחה למנוע את חסימות הכבישים ואת האלימות. מאות בני אדם יצאו להפגין בכמה מוקדים, בהם תל אביב, ראשון לציון, יבנה, ירושלים, באר שבע וקריית אתא. אך הנוכחות הייתה ממש דלה בהשוואה לשלשום. 
 
אל צומת קריית אתא הגיעו כ־100 מפגינים. ההנחיה לשוטרים הייתה “אפס סובלנות, מי שיירד לכביש ייעצר”. לקראת 18:30 החלו כ־200 מפגינים לחסום את רחוב מנחם בגין ליד צומת עזריאלי בתל אביב, שנפתח לאחר זמן קצר. נתיבי איילון נחסמו לתנועה למשך 40 דקות בין מחלף ההלכה למחלף השלום. חמישה מפגינים נעצרו.

מרות הרגיעה, מספר תקריות אלימות נרשמו בכל זאת בתל אביב, ביבנה ובראשון לציון ו־16 מפגינים נעצרו. שבעה במסגרת עימותים שהתפתחו בתל אביב, שבהם רוב המפגינים לא היו בני העדה האתיופית; שישה במסגרת חסימת הכניסה לתחנת המשטרה ביבנה, ושניים שנתפסו בראשון לציון כשברשותם בקבוקי תבערה. בנוסף, כ־20 מפגינים שהתאספו ברחוב משה דיין בראשון לציון יידו אבנים לעבר השוטרים, שפיזרו את האירוע. מספר ניסיונות לחסום כבישים סוכלו בידי המשטרה. חלק מהמפגינים אף יצאו בקריאה לערביי ישראל להצטרף אליהם למאבק. “כולנו סובלים מאותה גזענות ואלימות משטרתית”, אמרו. כשלושים מפגינים חסמו את הכניסה לתחנת המשטרה ביבנה ואף יידו אבנים לעבר השוטרים. כוח משטרה פיזר את המפגינים ושישה חשודים נעצרו.
 
סגן מפכ”ל המשטרה אלון אסור התייחס אתמול לביקורת נגד המשטרה, והבהיר כי הטענה שלפיה המשטרה נמנעה שלשום מעימות, ובכך נתנה אור ירוק לאלימות, אינה נכונה. “החלטנו על מדיניות ההכלה כדי לאפשר את המחאה”, הסביר. “חשבנו והאמנו שתהיה מחאה לגיטימית שתעמוד בכללים, ומרגע שראינו שחצתה את הכללים והפכה להיות אלימה מאוד תוך פגיעה בסמלי שלטון, בשוטרים, באזרחים ובשגרת החיים, אז עברנו למצב פעולה אחר”.
אמש דווח כי חקירת קצין המשטרה החשוד בירי נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד, וכי נראה שכבר בתוך ימים ספורים יתחילו במחלקה לחקירות שוטרים (מח”ש) לסכם את התיק ויעברו לדון בהיבטים המשפטיים שיובילו להחלטה אם הייתה הצדקה לירי. על פי הדיווח, נראה כי הירי שביצע השוטר כוון אל הרצפה, ולא נעשה בכיוון ישיר אל גופו של הצעיר. בעקבות האיומים על חייו, קצין המשטרה ומשפחתו הועברו לדירת מסתור.