חצי השנה האחרונה הייתה מאתגרת עבור קבוצת בוגרות של המעונות הפתוחים לנערות בסיכון שבפיקוח משרד הרווחה, אשר במרוצת השנים השתקמו ויצאו לחיים עצמאיים. הנשים הללו התגייסו למאבק למען כ־15 נערות וצעירות בסיכון שנפלטות בימים אלה מחמישה מעונות, שלושה בירושלים ושניים בצפון, בשל החלטת משרד הרווחה להקפיא את פעילותם לצורך שיפוץ, וכתוצאה מכך הרצף הטיפולי בהם נפגע.



גם החלטה של הרגע האחרון מצד משרד הרווחה להאריך את זיכיונות ההתקשרות עם מפעילי חלק מהמעונות עד לסוף השנה והוצאת מכרז חדש להפעלתם, לא הועילו שצוותי המעונות כבר פוטרו ורוב הבנות הוצאו מהם. בדיקת "מעריב" מעלה כי מעשי חלמאות אלה גובים מחלק מהבנות מחיר כבד. היום תתכנס מליאת הכנסת לדיון חירום מיוחד לפתרון המשבר.



מיכל שושני (33) היא בוגרת "בית הצברית" שנסגר לאחרונה בירושלים והיה במשך שנים ההוסטל הפתוח היחיד בישראל לצעירות בסיכון מעל גיל 18 עד גיל 24. ברבות השנים "יובש" ההוסטל ומשרד הרווחה הפסיק להפנות אליו צעירות חדשות, עד שנותרו בו ארבע בעת סגירתו בתחילת החודש. מיכל: "אותן ארבע מתניידות היום מבית לבית. מתארחות אצלי ואצל אחרות, ואנחנו עוזרות להן איכשהו למצוא פתרונות". את אחת הבנות, בת 19, החזירו לבית הוריה, הלא מתפקד. "זה לא טיפול, זה להרוס את השיקום שלה ולהחזיר אותה אחורה" מספרת מיכל.



צעירה נוספת, בת 21, הושמה "באופן זמני" במסגרת של נערות בנות 14, שכלל אינה מתאימה לצרכיה. לה אין עורף משפחתי כלל. צעירה נוספת, בת 18, נשלחה חרף גילה הבוגר למשפחת אומנה, המיועדת לסידור זמני ואינה מסוגלת לתת מענה שיקומי שצוות מטפל יכול לתת.



הבנות במעונות האחרים הן קטינות שחלקן הושבו לבתיהן הלא מתפקדים או למעונות סגורים, שהם חלופת מאסר שבהם הן אינן אמורות להיות. מנהלות המאבק מדגישות כי השיפוצים במעונות הם רק קוסמטיים ושהדעת לא סובלת את ההחלטה להקפיא את פעילותם.



קרן חג'ג' (38) היא בוגרת ההוסטל "בית אריאל" שבשכונת בקעה בירושלים, שם שהתה בין גיל 14 לגיל 18. "אני לא מוותרת על המקום שלא ויתר עלי", היא אומרת. שושני מוסיפה: "כל עוד הנערות הללו אבודות ונזקקות לנו, כי אין להן שום דבר, אחר זה מצב שהוא בלשון המעטה לא קביל. המדינה פשוט זנחה אותן".



ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "אנו רואים לנגד עינינו רק את טובת הנערות. עם פרסום המכרזים להפעלת ההוסטלים ועל מנת לאפשר רצף טיפולי עד לבחירת הזוכים, הודיע המשרד על הארכת ההתקשרות עם העמותות המפעילות את המסגרות. לצערנו, הודיעו העמותות כי הן חסרות כוח אדם להמשך ההפעלה ולכן הנערות השתלבו במסגרות על פי תוכנית טיפולית שנבנתה עבור כל אחת מהן בתיאום עם צוות הטיפול בהוסטל, גורמי הטיפול בקהילה ובהתאם לחוק. בנוגע לחוסות בהוסטל 'בית הצברית', מדובר בבגירות מעל גיל 18 ועל כן כל פתרון מחייב הסכמה מצדן. לצעירות הוצעו פתרונות מגוונים באזור המתאימים לצורכיהן ולגילן. חלק מהחוסות הושמו במסגרות חלופיות בהסכמתן וחלקן בחרו שלא להסכים לפתרונות שהוצעו להן. אם ירצו בכך, אנו ערוכים לקליטתן בכל עת".