מזג אוויר קיצוני: שורת שריפות פרצו היום (רביעי) ברחבי הארץ בעקבות 
הדליקה באור יהודה. צילום: נטלי פורטי
עומסי חום כבדים עד קיצוניים בכל רחבי הארץ. סמוך לשכונת רמת פנקס באור יהודה השתוללה שריפה בשטח פתוח. חמישה בתים עלו באש כתוצאה מהשריפה סמוך לרמת פנקס. התקיים ריכוז מאמץ לפינוי אוכלוסייה מהקווים המסוכנים וכוחות הכיבוי במאמצים רבים פעלו במקום בכמה חזיתות. קמפוס הטכניון פונה באופן חלקי בעקבות דליקה שהשתוללה בנשר.
שריפה בירושלים

ברחבי הארץ טיפלו צוותי מד"א ב-7 בני אדם במצב קל, שנפגעו כתוצאה משאיפת עשן וקשיי נשימה. גבר כבן 64 שנפגע באורח קל משאיפת עשן פונה על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לבית החולים "שיבא" בתל השומר. כמו כן, שתי נשים כבנות 70 ו-41 נפגעו קל כשהן סובלות משאיפת עשן וקושי בנשימה בשריפת חורש בשטח פתוח סמוך לישובים קציר, ברטעה וערערה. עד לשעה 15:30, 124 בני אדם נפגעו כתוצאה מהחום הכבד, וטופלו ע"י צוותי מד"א. במקרה חמור שאירע ברהט שבנגב, ילד בן 8 נפגע באורח בינוני כתוצאה ממכת חום. 
נזקי השריפה באור יהודה
בישוב שבי שומרון החלה התפשטות של שריפה סמוך לקו הבתים הראשון, והתבצע פינוי של כלל הבתים בישוב. כוחות משטרה, צבא וצוותי לוחמי אש השיגו שליטה על השריפה ופינו את התושבים. שלושה צוותי כיבוי בסיוע מתנדבים  פעלו בשריפת קוצים בשבי שומרון. בתוך כך, שריפה פרצה והחלה להתפשט בחניון עפר סמוך לגן הטכנולוגי בירושלים. במקום עלו באש 10 כלי רכב, והרחובות מודעי ואגודת הספורט נחסמו לתנועה. כעבור זמן קצר השיגו כוחות הכיבוי שליטה על השריפה.


בכיבוי אש הכריזו על מצב החירום הגבוה ביותר, "לפיד אדום", כאשר כל הכבאים בארץ נמצאים בשטח. כרגע יש חמישה מוקדי בעירה והשליחה של 14 מטוסי הכיבוי מתבצעת על בסיס שיקולים מקצועיים. גם מסוקים שבהם מכלי כיבוי לוקחים חלק בפעילות. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר: "מדובר בשערורייה, זה מחדל. עלול להיות אסון נורא מזה. אני קורא לשר לביטחון פנים להתערב ולשלוח לאלתר סיוע לתושבים".
 
תושבת אור יהודה סיפרה כי "תוך כדי הקניות בסופר, בקופה קפצו המון הודעות וואטסאפ וראיתי 700-800 הודעות, אחת מהן מחברה שאמרה שיש שריפה ברמת פנקס, שכל אחד ישים לב שכל בני המשפחה בסדר. ארבעת הילדים הגדולים שלנו בגני תקווה בקייטנות, אז רצתי לקחת אותם, יחד עם עוד ילד של חברים, והגענו לאור יהודה, כי הילד הקטן נמצא בקייטנה שם. ביקשתי מבעלי שיגיע הכי מהר שאפשר, כי המדריכות אמרו שאופף את הגן כבר עשן סמיך והילדים עם עיניים אדומות ותחושת מחנק". 
 
עוד הוסיפה: "גם לגננות היה קשה לתפקד. יצאנו משם ובינתיים חסמו הצירים הראשיים כך שלא הייתה לנו גישה אליו. ירדתי רגלית מהאוטו ורצתי לגן. חברה טובה אמרה לי שהיא עם 12 ילדים, כל ילד שראתה ברחוב ביקשה ממנו לעלות לרכב שלה, ממש חיפשה ילדים ברחוב היא עדכנה את ההורים שלהם שלא ידאגו". 

בתוך כך, כוחות כיבוי רבים בסיוע מטוסים פעלו בשריפה ביער גדולה בברטעה ובוצע פינוי של היישובים ערערה וקציר, שם פינתה המשטרה כ-200 בתים. בעקבות התקדמות השריפה לעבר הישובים רוגלית (נווה מיכאל) ואדרת, הם פונו על ידי כבאות והצלה לישראל בסיוע המשטרה. כמו כן פרצו שריפות חורש גם בשטח פתוח באזור מודיעין, בכביש 40 בכניסה ליישוב נחלים, בכביש 42 סמוך לכפר אביב ובכביש 444 סמוך לשדה חמד ובצומת ירקונים. 
 
 
עדכון חסימות בעקבות שריפות:

מרכז:
כביש 57 מבית ליד לכפר יונה בשני הכוונים.
 
כביש 40 ממחלף ירקון לבפטיסטים לשני הכוונים.
 
כביש 461 ממסובים לצומת סביון לשני הכוונים.

צפון:
כביש 6513 חסום לתנועה מצומת קציר למזרח.
 
כביש 67 מבת שלמה למחלף זיכרון לשני הכוונים.
 
כביש 5 מחלף ירקון למזרח.
 
בעקבות שריפת חורש סמוך לרחוב רינגלבלום בדרום ירושלים, סגרה המשטרה את הרחוב לתנועה על מנת לאפשר לצוותי כב"ה  לפעול במקום. שוטרים נמצאים במקום ומכווינים את התנועה. בשל חסימות אלו צפויים עומסי תנועה בצירים ראשיים אחרים באזור. ציבור הנהגים מתבקש להתאזר בסבלנות, להישמע להוראות השוטרים, להימנע מלהגיע למקום ולהשתמש בדרכים חלופיות.
 
בתוך כך, בעקבות שריפה בין כביש הצ'ק פוסט לכביש דורי, נחסמו לתנועה כביש בר יהודה בנשר וכביש דורי בחיפה לשני הכיוונים. שוטרים נמצאים במקום, מכווינים את התנועה ומסייעים לכוחות הכיבוי. ציבור הנהגים מתבקש להשתמש בדרכים חלופיות ולהישמע להנחיות ולהכוונות התנועה.

15 צוותי כיבוי פועלים באירוע אשר עליו מפקד טפסר משנה חזי לוי מפקד תחנת חיפה. עיקר המאמץ מתרכז בשלוש גזרות: תיחום האש בחלק העליון, תיחום האש במורד והגנה על מתחם תחנת הדלק פז חוואסה, ובלימת התקדמות האש מזרחה בכיוון נשר. נכון לרגע זה טרם הושגה שליטה באירוע, אולם בנימה מסויגת ניתן להגיד כי מאמציהם של לוחמי האש נושא פרי והצוותים מתקרבים לכיתורה של השריפה.
 

שריפה נוספת פרצה בדירת מגורים בדרך יד לבנים בחיפה. הושגה שליטה באירוע בסריקות לא נמצאו אנשים בתוך הדירה הבוערת. דיירי הקומות שמעל הונחו להסתגר בדירותיהם עד תם הטיפול באירוע.
 
החזאית התורנית בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אנה פבלוב, מסרה כי החל משעות הבוקר יזנקו הטמפרטורות ב־9 עד 10 מעלות ברוב האזורים. בבית שאן, בעין גדי ובאילת יגיעו הטמפרטורות עד 44 מעלות. עם זאת, הפעם יהיה השרב הכבד קצר יחסית. בשעות הצהריים המאוחרות הוא יתחיל להישבר, ואוויר קר יחדור לאזורנו. מחר צפויה צניחה של כ־10 מעלות בממוצע במידות החום, והן כבר יהיו ממוצעות לעונה.

מעלות החום החזויות: רמת הגולן 38-23, צפת 35-20, טבריה 44-26, בית שאן 44-26, חיפה 36-24, עפולה 41-23, תל אביב 39-26, לוד 41-26, ירושלים 37-22, ים המלח 46-31, באר שבע 42-24, מצפה רמון 40-23, אילת 43-29.

חוף הים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

 הצפי הוא שהמונים ינסו למצוא מפלט מעומסי החום הכבדים בחופי הרחצה. ואולם המדוזות הרבות עלולות למנוע מהם להיכנס למים. "רואים הרבה מדוזות. הים הגלי סחף אותן לחוף, אבל עדיין יש מדוזות רבות בתוך המים", סיפר מנחם כהן, שבמשך עשרות שנים היה מציל בחופי הרחצה בתל אביב.
 לדברי כהן, מדוזות מסוג "חוטית" גורמות לצריבות ולתחושה לא נעימה. "אני מאמין שתורים ארוכים ישתרכו ליד ברזי המקלחת, שם אפשר יהיה למצוא מים מרעננים ולפחות לא יהיו מדוזות", הוא הוסיף.
 במשרד הבריאות הזהירו כי לנוכח השרב הכבד, על הציבור הרחב - ובייחוד על אוכלוסיית הקשישים והחולים במחלות כרוניות - להימנע ככל האפשר מחשיפה לחום ולשמש, להיזהר ממאמץ גופני שאינו הכרחי, להקפיד על שתיית מים ולהימצא ככל האפשר במקומות ממוזגים.
 האיגוד הקרדיולוגי בישראל המליץ לחולים המקבלים תרופות ליתר לחץ דם, לחולי אי־ספיקת לב ולחולים המקבלים תרופות משתנות או מרחיבות כלי דם, לצמצם ככל האפשר את השהייה בחוץ ולהקפיד על שתייה רבה ביותר.
 במד"א ובארגוני ההצלה הוכרז על כוננות מיוחדת לקראת בוא השרב. "החום הכבד שישרור בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם, ובפרט תינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. מתחילת הקיץ נשכחו ארבעה ילדים בכלי רכב נעולים, ורק בדרך נס הם חולצו בלא פגע. עשרות ילדים ופעוטות מתו בעשור האחרון כיוון שנשכחו ברכבים נעולים", ציינו במד"א.
 
בתוך כך, חברת NESPRESSO תפעיל במהלך חודשי הקיץ בר קפה נודד שיגיש לרוחצים בחופי תל אביב, נתניה ואילת קפה קר, בין היתר בטעמים חדשים. בתמורה יכולים הלקוחות לבחור אם לשלם, או לקבל את המשקאות בחינם – תמורת תיוג ברשתות חברתיות.