השרב הכבד ועומסי החום הקיצוניים שברו היום (רביעי) שיאים. מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, מסר כי בשעות הצהריים נמדדו בסדום שלחוף ים המלח כ-49.9 מעלות צלזיוס, שיא מאז שנת 1942, כאשר נמדדו אז 54 מעלות. מחברת החשמל נמסר כי בצהריים נשבר שיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים - 13,521 מגוואט.



"שקע שרבי שאינו אופייני לחודש יולי חלף בכל חלקי הארץ וגרם למזג האוויר השרבי עם טמפרטורות של 42-40 מעלות במישור החוף, בשפלה, בצפון הנגב ובעמקי הצפון; 43-42 מעלות במרכז הנגב; 39-37 מעלות ברצועת החוף ו-36-34 מעלות בהרים", ציין ד"ר פורת, "בעמק הירדן ובערבה נמדדו 46-43 מעלות ובחלקים מהאזור אף יותר, כאשר בפארן נמדדו 47.1 מעלות ובחצבה – 48.5 מעלות, שזו הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה מאז הקמת התחנה בשנת 1988.



החום הקיצוני ששרר עד לשעות אחר הצהריים גרם לנפגעים ולנזקים בכל רחבי הארץ. במהלך היום טיפלו צוותי מד"א ב-144 בני אדם שסבלו ממכת חום, התייבשות, התעלפויות ותשישות. למעט ילד בן 8 מרהט, שסבל ממכת חום ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, מצבם של שאר הנפגעים היה קל והם סבלו בעיקר מהתייבשות, התעלפות וסימני מכת חום.



שיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים שנשבר אתמול כשהוא עומד על 13,521 מגוואט שבר את השיא הקודם שנרשם ב-16 בינואר השנה, שעמד על 13,058 מגהוואט, אלא שאז זה היה בשל מזג האוויר הקר. בחברת החשמל סיפרו כי הם עמדו בביקושים הגבוהים לחשמל בשל עבודות השיפוצים הנרחבות שנערכו בתחנות כוח בחודשי האביב.



 

עומסי החום הכבדים הבריחו רבים לחופי הים התיכון, אבל המדוזות קלקלו את חגיגת המים. בכנרת, בה אין מדוזות, נמשכה השגרה אבל עם פחות מבקרים. "מי שגדל כל חייו בטבריה אינו חש בשרב או בעלייה מיוחדת בטמפרטורות, ואין ספק שהמקום הטוב ביותר לבלות בו בימי הקיץ החמים הוא בכנרת", אמר מנהל החופים ברשות הכנרת, אריה סגרון.



והיו מטיילים שמצאו מפלט מהחום הכבד בבוסתן בראשית הגולן בעין זיוון. למקום הגיעו מאות מבקרים שלא ויתרו ל קטיף פירות יער ונקטרינות.


באתרי השיט על הירדן התנועה היתה ערה. באתר אינדי פארק שעל גדות הירדן דיווחו על מטיילים שהגיעו גם ממרכז ומדרום הארץ. בקייקי מעין הגושרים ציינו, כי מאות מטיילים בחרו לבלות את יום השרב בשייט במסלולים מוצלים ושכשוך במי החצבני הצוננים.



החקלאים נערכו מבעוד מועד לגל החום הכבד. במהלך היום רפתנים ביצעו כמה פעמים מקלחות לפרות ולולנים הפעילו ממטרות מים על גגות הלולים.


בגני חיות היו כאלה שפינקו את בעלי החיים בקרטיבים מרעננים. גל החום הכבד גרם לרבים להישאר בבתים ולא לצאת במהלך שעות היום.



"הייתי אמורה לצאת להצגה, אבל בחום כזה כבד החלטתי להישאר בבית. הכרטיס הלך, אבל העיקר הבריאות", סיפרה שרה, תושבת ותיקה מתל אביב.


בבתי הקפה ובמסעדות היו תורים רק באזורים הממוזגים והמקומות הפתוחים נותרו ללא ללא מבקרים. גם השווקים היו שוממים. "בקושי הגיעו היום קונים. מרבית המבקרים היו תיירים", סיפר סוחר ותיק בשוק הכרמל בתל אביב – "היו סוחרים שסגרו כבר בצהריים ואחרים הלכו הביתה יותר מוקדם. עם חום כזה מטורף, הקונים לא באים. אבל טוב שהשרב נשבר ובחמישי ושישי שהם הימים החזקים ביותר – אני מאמן שהעבודה תהיה חזקה".



מבקרים רבים מצאו מפלט בקניונים ובמרכזי קניות ממוזגים, שהיו הומים. בשבועות האחרונים חל גידול במספר המבקרים לנוכח חופשת הקיץ של התלמידים ואתמול נוספו אליהם רבבות נוספים. "גל החום היה קיצוני, אבל מזל שהוא נשבר כבר משעות אחה"צ. החום היה יותר חזק מכולם", סיפרה נועה, שניסתה למצוא מפלט בחוף פרישמן בתל אביב.