אפרים בן ברוך, תושב הצפון שמוגדר כחסר ישע, מת הבוקר (שישי) מפצעיו לאחר שהוכה, על פי החשד, על ידי מטפלו, מוחמד חט'יב, במוסד סיעודי בחיפה. חטי'ב, בן 19 מטמרה, חשוד כי בכך שתקף את בן ברוך מספר רב של פעמים במוסד הסיעודי "רמת חיפה". בעקבות הדיווח שהגיע מבית החולים הוחלט במשטרה על הקמת צח"מ (צוות חקירה מיוחד) שימשיך לחקור את הפרשה, כאשר החוקרים מתמקדים בחקירת חשד לרצח. 



גופתו של המנוח נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. בסביבתו טוענים כי הסיבה למותו טמונה, ללא ספק, במכות שספג מהחשוד. במשטרה ממשיכים בבדיקת נסיבות האירוע, וככל שיימצא קשר בין אותה אלימות שהוא גילה כלפיו לבין מות החוסה, ישתנה סעיף העבירה מתקיפה בנסיבות מחמירות, הגוררת חבלה, לסעיף של גרימת מוות. 

יש להסביר כי המשטרה בעצה אחת עם הפרקליטות שינתה את הסעיף בגינו נחקר החשוד לעבירת רצח, משמע ברף העליון של חומרת עבירה ומידת הענישה. צריך לזכור שלנוכח החוק החדש אין הגדרה כיום של גרימת מוות ברשלנות, אלא של עבירת רצח, כאשר בתום החקירה ולאחר בחינת תשתיית ראיתיית יקבע איזה סעיף עבירה יושת על החשוד.

עו"ד דן זילברמן המייצג את בני משפחתו של החוסה שנפטר אמר כי "בני המשפחה ואנוכי מחכים לעדכונים נוספים מהמשטרה לאחר סיום הליך הנתיחה באבו כביר. אין לנו ספק כי הסיבה למותו של אפרים מקורה באלימות  הקשה מצד המטפל. יש למצות את הדין עם המטפל, הנהלת המעון וכל יתר האחראים, שמבחינתו  אשמים במעשה ובתוצאה הקשה והמצערת שהביאה למותו של אפרים".

עו"ד דן זילברמן. קרדיט: מיה לוי בן חיון

 
מהנהלת המעון בו התרחש המקרה נמסר כי "הנהלת המעון מרכינה ראש ומשתתפת בצערה של המשפחה ועושה כל שביכולתה לתמוך בה ברגעים קשים אלו. נדגיש כי מלבד הדיווח המיידי על ידי הנהלת המעון, מיד עם היוודע המקרה כמו גם הגשת התלונה, המעון ממשיך ומשתף פעולה באופן מלא עם חקירת המשטרה וגורמי הרווחה".

עוד נמסר כי "אנו רואים בחומרה מקרים מסוג זה, לא נסכים לסבול התנהגות אלימה מכל סוג שהיא, ונטפל במקרים מסוג זה במלוא חומרת הדין. 
אנו ממשיכים במחויבותנו למשפחות הדיירים לעשות את המיטב על מנת לעמוד בסטנדרטים גבוהים ובכדי להבטיח את ביטחונם האישי של דיירי המעון".
 
שלשום דחה בית המשפט את ערעורו של חט'יב, זאת לאחר שהוחלט להאריך את מעצרו. במשטרה ציינו במהלך הדיון בעניינו כי קיימים סרטונים המתעדים את ההתעללות מצדו.

עורכת דינו של החשוד בתקיפה ציינה כי מרשה לא היה מעורב בפגיעה בבן ברוך. לדבריו, :היה אירוע של פגיעה עצמית ככל הנראה. מבינה את הצורך בשעיר לעזאזל אבל זה לא מרשי. אני חושבת שהתמונה תתבהר. היה צורך לבצע עוד פעולות חקירה. אני מעדיפה להשאיר את הוויכוח לאולם בית המשפט. מבינה את צער המשפחה".

קלייר בן ברוך, אחותו של אפרים, תיארה גם היא את מהלך האירועים ויצאה נגד טענות החשוד, לפיהן המטופל הכה את עצמו: "יש סרטונים מזעזעים שלו מרביץ לו מכות שאין לתאר אותם בכלל. אמרו לנו שלא נוכל לעמוד בכך. הכל מוקלט. שכחו שיש מצלמות כנראה. איך אפשר להגיד שהוא חטף מכות מעצמו? רואים הכל. הכניסו אותו לחדר שלוש פעמים ורואים אותו מרביץ לו. מכופף אותו ובועט בו. רואים אותו זועק לעזרה. מ-10 בבוקר הילד היה במיטה משותק בלי יכולת לזוז. איפה צוות המעון?".