"המשטרה ומערכת האכיפה כולה איבדו את גורם ההרתעה, מה שגורם לחברה שלנו להפוך לאלימה יותר ולכך שכל אחד לוקח את החוק לידיים". כך סבור סנ"צ בדימוס פרץ רצון, קצין משטרה בכיר שפרש מהשירות לפני חודשים ספורים ובחודש הקרוב יקבל את תעודת עורך הדין שלו. הדברים נאמרים על רקע סדרה של רציחות שהתרחשה השבוע, ובראשן מותו של אופיר חסדאי במהלך ריב על חנייה ברמלה. 



רצון, את תפקידו האחרון עשה ביחידת התביעות של משטרת ישראל, פיקד קודם לכן על תחנת כפר סבא ונחשב לקצין משטרה מקצועי. "קשה להתייחס רק לאירוע האחרון ברמלה, אלא לרצף האירועים שמתרחשים במדינה", הוא מסביר, "זה פשוט מין גל מטורף של אלימות שמצביע יותר מכל על הטעות בתפיסה ועל הצורך המיידי לעשות שינוי מערכתי כולל, בעיקר בתחום הנראות. די אם ניקח כבחינה את 30 אלף השוטרים המשרתים כיום ונבחן כמה מהם נמצאים בפועל מידי משמרת - המספרים מגוחכים. יש ממוצע של ארבע ניידות במשמרת בכל תחנת משטרה עם ממוצע של שני שוטרים בניידת. אם נכפיל זאת ב–70 תחנות, נגיע לכמה מאות בודדות של שוטרים בשטח בכל רחבי המדינה - וזו בדיחה".



דקלה חסדאי בהלווית בעלה. קרדיט: אבשלום ששוני



מה כן יעזור?



"האזרחים חייבים לראות משטרה כדי לחשוש מביצוע עבירות. היום, לצערי, לא מפחדים משוטרים, ובתי המשפט שגוזרים ענישות קלות גם לא תורמים להרתעה. להציב שני שוטרים במרכז העיר זה לא להראות נוכחות משטרתית. צריך ניידות שיסתובבו, ואז גם עבריינים - ובוודאי אזרחים - שכיום האצבע שלהם קלה על ההדק, או שהיד שלהם מהירה לשחרר את המכה, יחשבו פעמיים ויזהרו. היום זמן הגעה של ניידת לאירועים הוא ארוך. זה לא בגלל שהשוטרים לא עובדים, אלא שאין מספיק שוטרים לעבודת שטח".



אז מה צריך כדי להוביל מהפכה בתפיסה?


"מפכ"ל אמיץ ושר תומך. צריך להוציא יותר שוטרים לרחוב, אל הציבור, ופחות פקידים ואנשי מנהלה. בעידן הטכנולוגי כמעט ולא צריך שוטרים שישבו במש"ל (מרכז שירות לאזרח, א"ח) לקבל תלונות או לדווח על אירועים. חייבים לפגוש את השוטר בכל רחוב, בכל סימטה ובכל שכונה. רק כך יחזור האמון במשטרה ואיתו החשש מהתקלות עם שוטרים. אזרחים יבינו שטלפון אחד למוקד 100 ושוטרים מגיעים בבהילות, מה שלא קורא היום. זה לדעתי בין הדברים שמוביל אזרחים לעשות דין לעצמם. זה בהחלט פועל יוצא של חברה שהפכה לאלימה. אם אני רואה צעירים מקפיצים גלגל וחוצים צומת ברמזור אדום, זה אומר לצערי שאיבדנו את זה ושאין פחד ואין הרתעה".



ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אלימות היא נגע חברתי פסול עמו מתמודדת המשטרה, בנחישות ובאפס סובלנות, בשנה החולפת הוגשו כ- 15,000 כתבי אישום כנגד חשודים בגין מעורבות באלימות גופנית ובתקיפה חמורה. לצד פעילות אכיפה נרחבת נגד פשיעה באשר היא, מתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק". 

"ברחובות מדינת ישראל פועלים מדי יום במשימות בטחון שוטף וסיור אלפי שוטרי סיור, לוחמי מג״ב, לוחמי יס״מ, בלשים, שוטרים קהילתיים ושוטרי תנועה לצד מתנדבים רבים. אליהם מצטרפים יחידות השיטור הרגלי והשיטור העירוני שהוקמו בשנים האחרונות במטרה לשפר את השירות הניתן לאזרח, להגביר את נוכחות במשטרה ברחוב ולתת מענה מיטבי לאירועי פשיעה באשר הם. רק בתחילת החודש הזה, יצאה לדרך התכנית לחיזוק תחנות המשטרה ברחבי הארץ בהובלת מ״מ מפכ״ל המשטרה לפיה יתווספו לתחנות המשטרה 276 שוטרים, מהם 60 חוקרים ו-216 שוטרי סיור. בימים אלה ממשיכה משטרת ישראל להיאבק בפשיעה על כל גווניה בנחישות ולהעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי אלימות ובריונות, בכל זמן ובכל מקום".