הפרק התשיעי של הסדרה "מחוז ירושלים" שהופקה על ידי "קודה תקשורת" ושודרה בערוץ "כאן", ייזכר יותר מכל הפרקים וכנראה יעסיק אותנו בשבועות הקרובים. בפרק הזה מסתבר בדיעבד שתלה המשטרה לכאורה נשק בביתו של סלימאן סאמר תושב עיסאוויה ולו רק כדי להמחיש את היכולות שלה לאתר ולתפוס נשקים המוסתרים ברשות אזרחים.



הפרק שהוקלט לפני מספר חודשים ושודר לפני מספר שבועות נמצא כעת בבדיקה של המשטרה שבינתיים כבר הוציאה היום הודעת התנצלות אודות הפגיעה כביכול בתושב עיסאוויה שבביתו הושתל נשק. במשטרה מתחייבים לבדוק האם גורם בהפקה העלה את ההצעה לשתול את הנשק והשוטר שליווה את המפיקים שגה בשיקול הדעת וזרם עם ההצעה מבלי לבחון תחילה את משמעותה מבחינתה של המשפחה המצולמת.



האיש שהקטע המצולם התגלגל לידיו תוהה מדוע המשטרה סיכנה את בני משפחתו כשלדבריו הוא חושש שתושבים יחשבו שהוא משת"פ של המשטרה ושל השב"כ. "אין לי כל עבר פלילי ואין לי קשר עם המשטרה" סיפר סאמר מוקדם יותר אתמול. לדבריו בלשי המשטרה הגיעו בשעה 03.30 וביקשו ממנו בנחישות להעיר את ילדיו הקטינים ולהעבירם לפינה אחרת בבית. השוטרים נכנסו עם כלבי גישוש לאיתור אמל"ח והחלו בחיפוש מבוים מסתבר אחר נשק.


בשלב מסוים היה גם מי שדאג לשתול את הנשק שבסופו של נמצא בפרק ששודר בינתיים.



סאמר קיבל מכתב מהמשטרה שבביתו לא נמצא דבר וכך הוא סבר שהסתיים הפרק הזה מבחינתו. אלא מששודר הפרק בערוץ כאן הוא החל לקבל מסרים ותגובות שהוציאו אותו משלוותו.



ל"מעריב" נודע כי במסגרת צילומי הסדרה לפני מספר חודשים התקבל מידע בזמן אמת אודות נשק המוחזק בדירה במסגרת סכסוכים בין משפחות. במסגרת חיפוש שמתבצע בדירה בשתי הקומות לא נמצא נשק. בשלב הזה מציע אחד הבמאים לקצין משטרה שהיה במקום להצפין נשק לטובת הצילום בלבד על מנת להשלים את צילום הקטע. קצין המשטרה בשיקול דעת שגוי "זרם" עם אותו במאי.



המשטרה התייחסה לפרסום והודיעה כי "בהמשך לפניות כתבים בנושא קטע מפעילות במזרח ירושלים ששודר בפרק סיום הסדרה ׳מחוז ירושלים׳, ברצוננו להבהיר כי "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".


 


מ"כאן" נמסר בתגובה: "התלונה נבדקת מול החברה המפיקה את התוכנית, 'קודה תקשורת'. כל בתי ההפקה העובדים עם התאגיד, בהם קודה, חתומים על חוזה המחייב עמידה בכללי האתיקה, על פי כל דין. אם יימצא כי יש שמץ של אמת בטענות החמורות, המקרה יטופל בהתאם".



תגובת קודה תקשורת: "אנו מקפידים על מהימנות הפקותינו והדבר בה לידי ביטוי גם בדרך בה הופקה הסדרה 'מחוז ירושלים' אשר רוב מוחלט של המתועד בה מייצג במדויק את פעילות שוטרי ירושלים. שוטרים אשר מחרפים את נפשם במטרה לשמור על בטחון תושבי העיר. לעתים נדירות, לצורך שמירה על שיטות עבודה של המשטרה, או בטחון המשתתפים בסדרה, משולבים גם קטעי אילוסטרציה, אשר מטרתם להמחיש לצופה אירועים יוצאי דופן בהם נתקל המחוז בעבודה השוטפת".



"במסגרת כך", מסרה חברת ההפקה, "במהלך צילום הפרק הרלוונטי המתעד פשיטה של המשטרה בעקבות מידע מודיעיני ממוקד על חשש לשימוש בנשק חם, שולב גם צילום אילוסטרציה, הכולל מציאת נשק באופן דומה לזה אשר נמצא על ידי המשטרה במקרים דומים רבים ואחרים. כל הצילום בבית הרלוונטי נעשה תוך טשטוש מוחלט של הבית ודייריו כדי למנוע זיהוי מוחלט. הקטע המדובר צולם לפני חודשים רבים ושודר לפני מספר שבועות. כאמור, כל פרט מזהה טושטש כך שאפשר לתמוה על המועד שבו הועלו הטענות. בכל מקרה, אנחנו לוקחים אחריות ובודקים לעומק את נסיבות העניין כדי להפיק את הלקחים הן בהיבט האישי וגם בהיבט המערכתי".



חה"כ עיסאווי פריג' מ"המחנה הדמוקרטי" פנה היום לממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ולשר לביטחון פנים גלעד ארדן בדרישה לפטר לאלתר את השוטרים שהיו מעורבים בשתילת הרובה בבית משפחת סלימאן בעיסאוויה. לדבריו, "אמינות היא דרישת יסוד מכל שוטר ושוטר. לכן, שוטרים ששיקרו במודע, ועוד בתוכנית טלוויזיה אל מול מאות אלפי צופים, אין להם מקום במשטרת ישראל".