גם בשנת הלימודים הקרובה ייאלצו ההורים לשלוח את ילדיהם לפעוטונים פרטיים ללא פיקוח רשותי. זאת, אף שחוק הפיקוח על פעוטונים פרטיים עד גיל 3 אושר, ואף עבר בכנסת בשלוש קריאות כבר לפני תשעה חודשים. משרד העבודה והרווחה לא נערך בזמן עם תקנות לאישור הכנסת כדי להפעיל את החוק, וברגע שהוחלט על הליכה לבחירות חדשות גם חוק חשוב זה נפל בין הכיסאות. לאחרונה דיווח המשרד הממשלתי לכנסת כי התקנות יהיו מוכנות רק לקראת נובמבר, ובשלב זה לא ברור אם גם אז יזכה ליישום.



בדוח מעקב של "המרכז להעצמת האזרח", שמתפרסם כעת ב"מעריב" לראשונה, מצוין כי כבר לפני כשבע שנים קיבלה הממשלה החלטה להעביר חוק חשוב זה בכנסת, כאשר בהחלטת ממשלה, בראשותו של בנימין נתניהו, נכתב בפירוש: "יש לאשר את חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות ואת התקנות מכוחו". בין היתר, נקבע: "יש לתגבר את מערך ההכשרה וההדרכה של המטפלות במעונות, בהתאם לתוכנית מפורטת שתגובש בהסכמת שר האוצר, ובהתאם למתווה יישום חוק הפיקוח".



ההחלטה כבר אז קבעה כי יש לתקצב את ההכשרות למטפלות ב־355 מיליון שקל לשנים 2012־2016, עוד 1.4 מיליארד שקל להתאמות במעונות וסבסודם ועוד 1.2 מיליארד שקל להקמת מעונות חדשים. מהבדיקה שנערכה במרכז להעצמת האזרח עולה כי עד לאישור חוק הפיקוח על המעונות באוקטובר 2018, כל סעיפי ההכשרות וההתאמות למעונות הפרטיים כלל לא יושמו.



עו"ד פישר לאלו. צילום: יואב אלון
עו"ד פישר לאלו. צילום: יואב אלון



ביולי 2018 אושרה החלטת ממשלה נוספת לאשר את טיוטת חוק הפיקוח על מעונות היום, ובה גם הוקצה תקציב של 280 מיליון שקל ליישום החוק בפריסה של שבע שנים (40 מיליון שקל לשנה). הכסף אמור היה להתחלק בכל ההיבטים של יישום החוק, ולא לתחום ההכשרות בלבד. רק לאחר שחברי כנסת שונים החלו להפעיל לחץ על הממשלה, הוחלט לבסוף בחודש אוקטובר באותה שנה לאשר את החוק, שכאמור טרם נכנס לתוקף. 



במשרד העבודה והרווחה טענו כי החלטת הממשלה המקורית, בשנת 2012, מעולם לא קרמה עור וגידים בשל העובדה שהכנסת ה־18 פוזרה לבחירות מוקדמות באוקטובר של אותה שנה, לפני שהמשרד הספיק להעביר בה את חוק הפיקוח, אף שהוכן תזכיר חוק שכזה שלאחר מכן נפל בוועדות הכנסת.


בעקבות פרסום דוח המעקב, אמרה מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, עו"ד עינת פישר לאלו: "העיכוב רב השנים בחקיקת החוק לא רק מנע את יישום הפיקוח בפועל, אלא גם הביא לחוסר ניצול של משאבים שיועדו למשרדים האחראים למטרה זו. שבע וחצי שנים מהחלטת הממשלה, ועל אף אישור החוק - אין עדיין יישום בפועל, והיקף התקציבים ליישום החוק ירד משמעותית".