הלחץ פעל: משטרת ישראל פרסמה היום (ראשון) את נתוני המבקרים בהר הבית בתשעה באב ועל פיהם, למרות שעות הפתיחה החלקיות בהר, מספר המבקרים היהודים במקום הקדוש עלה יחסית לשנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו, במהלך היום ביקרו בהר 1729 יהודים, זאת לעומת 1440 בתשעה באב בשנה שעברה.



מהמשטרה נמסר כי שבעה בני אדם נעצרו במהלך הפרות הסדר בהר הבית, שכללו קריאות לאומניות ויידוי אבנים, כסאות וחפצים לעבר השוטרים. כתוצאה מההתפרעות, נפצעו באורח קל - בינוני ארבעה שוטרים.


עימותים בהר הבית. צילום: דוברות המשטרה
מוקדם יותר, החליט ניצב דורון ידיד לאפשר את הביקורים בהר הבית גם ליהודים ולתיירים, לאחר שבבוקר הכניסה הותרה למוסלמים בלבד, לאור כמות המתפללים ופוטנציאל החיכוך הגבוה בין המבקרים היהודים והמוסלמים, המציינים היום את תשעה באב וחג הקורבן, בהתאמה. השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס בגל"צ להחלטת המשטרה: "מפקד המשטרה הוא בעל הסמכות בחוק להחליט כמה כוח יש להפעיל ולאשר כניסות. המדיניות שלי ושל ראש הממשלה היא לאפשר לכמה שיותר יהודים לעלות להר. כאשר המשטרה לא מאפשרת זה לא שולל את זה שהריבונות היא שלנו".

ארדן עדכן כי "עדיין יש עימותים בין המשטרה למוסלמים שנותרו בהר לאחר תפילת הבוקר. שמענו את הקולות המסיתים מטעם הווקף והמופתי. לצערי זה פעל כך שהרבה צעירים נותרו בהר והשתתפו בהפרות הסדר. אני מקווה שזה יסתיים ומאחל החלמה מהירה לשוטרים". 
 
איך נערכה המשטרה? 
"בצורה הטובה ביותר שניתן. יש המון בורות, גם בקרב פוליטיקאים שממהרים לצייץ וגם בקרב כלי התקשורת. הסטטוס קוו בהר הבית מקפח את היהודים. לכן, במשך עשרות שנים, כאשר יש תפילת מוסלמים - אין מבקרים בהר". 

הגיע הזמן לתקן את הדבר הזה?
"בוודאי. מספר המבקרים בקדנציה הזו עלה ב-350%. האתגר הוא אך ורק אבטחתי. מפקד המשטרה הוא בעל הסמכות בחוק  להחליט כמה כוח יש להפעיל ולאשר כניסות. זה לא קשור לפוליטיקאים. המדיניות שלי ושל ראש הממשלה היא לאפשר לכמה שיותר יהודים לעלות להר. עובדתית, הר הבית בידינו והמשטרה מאפשרת להיכנס כשהיא חושבת שאין סכנה. לעתים היא לא מאפשרת וזה לא שולל את זה שהריבונות על ההר היא שלנו. שכל אחד יעשה את החשבון נפש שלו ולא יכה על חזה חברו ללא הבנה בנושא".

העימותים פרצו בין המתפללים המוסלמים לבין השוטרים, שעשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כדי לפזר את המתפרעים. על פי המשטרה, בשלב מסוים החלו להתגודד אלפי מתפללים שהיו באזור שער המוגרבים להפר את הסדר במקום, תוך קריאות לאומניות ויידוי אבנים, כיסאות וחפצים לעבר השוטרים. לאור כך, נתן מפקד המחוז הוראה לפזר את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, כדי להשיב את הסדר הציבורי על כנו. בהמשך היום יקיים מפקד מחוז ירושלים,הערכות מצב נוספת.

השר גלעד ארדן. צילום: הדס פרוש
השר גלעד ארדן. צילום: הדס פרוש

 
גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר ל"מעריב" כי ההחלטה לסגור את הר הבית ליהודים היא יישום המדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הייתה ישיבה בשבוע שעבר עם ראש הממשלה על הנושא הזה. בסיומה הוחלט על פי הנחיית ראש הממשלה לאפשר עליית יהודים רק אם הדבר לא יסכן את שלום הציבור וביטחונו. מפקד מחוז ירושלים יישם את המדיניות של נתניהו".

גורמים מדיניים מסרו מוקדם יותר כי הכניסה להר הבית נקבעת על פי הערכות מצב של המשטרה, והוסיפו כי "בשום שלב לא ניתנה הנחיה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את הכניסה להר הבית".
 
הודעת המשטרה האוסרת על כניסת יהודים למתחם הגיעה בניגוד להודעתה המוקדמת יותר, לפיה היא ערוכה כבר מליל אמש, על מנת לאפשר לכלל בני העדות לחגוג את חגם ולקיים את מצוות החג ברחבת הכותל המערבי והר הבית. 
 
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס לסגירת ההר בפני יהודים וכתב בחשבונו בטוויטר כי "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאובדן ההרתעה גם ביתר הגזרות. כך גם סגירת מערת המכפלה היום בשל יום אידם. 'על הר ציון ששמם שועלים הילכו בו'".
סמוטריץ' קרא לכנס דחוף את הקבינט ולקבל החלטה על פתיחת הר הבית ליהודים בשעות הקרובות. "אדוני ראש הממשלה, אם אין לך אומץ לקבל את ההחלטה הזו לבד, כנס אותנו וניקח אנחנו את האחריות. כבוד לאומי ועמידה נחושה מול הטרור הם האלף בית של תפיסת הביטחון שלנו".

הוא הוסיף כי "ראש הממשלה לא צריך 'לא לתת הנחיה לסגור את הר הבית ליהודים'. הוא צריך לתת הנחיה חד משמעית לפתוח אותו. נקודה. ההודעה הזו שיצאה מלשכת רה"מ מנסה לגלגל את האחריות למשטרה וזו בריחה לא ראויה מאחריות. המשטרה אמורה למלא פקודות של הדרג המדיני. רק צריך שתינתן כזאת. ברגע זה. ככה זה. כשאתה נכנע לטרור ההרתעה נשחקת והטרור מקבל מוטיבציות ומתעצם. אני קורא לרה"מ להורות לכוחות הביטחון לפנות מיד את ההר מהמתפרעים בכוח, להורות על סגירתו לערבים לשלושת ימי החג הבאים. הם חייבים ללמוד שיש מחיר לטרור ולאלימות. וכמובן, מיד אחרי פינויו מהמחבלים לפתוח אותו ליהודים".

עורך הדין איתמר בן גביר מ"עוצמה יהודית" התייחס גם הוא לנושא, ואמר כי "הכניעה וההתקפלות בהר הבית רק נותנת רוח גבית לטרור. משטרה שמאפשרת תליית שלטי הסתה, נכנעת לאיומים ומנהיגה מדיניות אפרטהייד ואוסרת על יהודים לעלות להר ולהתפלל רק בגלל שהם יהודים - צריכה לעבור שינוי מהותי. זה מה שקורה כשהשרים שלנו הופכים להיות צייצני טוויטר במקום להשפיע ולשנות. תפקידו של השר לביטחון פנים לתת הוראות למשטרה ולא להפך. דווקא ביום שבו עם ישראל מציין חורבן הממשלה נכנעת בהר הבית. מי ששולט בהר הבית ישלוט בארץ ישראל כולה".

לעומת זאת, הראשון לציון, הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף מברך על ההחלטה שלא לאפשר ליהודים לעלות להר הבית בתשעה באב: "עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור, וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה. ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב, בו אנו מייחלים לבניין ירושלים".




במטה ארגוני המקדש מצרים הבוקר על סגירת הר הבית בפני יהודים, בגלל תזוזת החגים האסלאמים והתארגנות הוואקף. "לראשונה הר הבית ריק מיהודים ביום חורבן מקדשיו. הקריאה ההיסטורית 'הר הבית בידינו' עומעמה הבוקר פעם נוספת, כאשר אלפי פורעים הצליחו לסגור ולהסגיר אותו לידיהם".

במטה ארגוני המקדש קוראים להוציא את הוואקף אל מחוץ לחוק ולגדוע את השתלטותו על הר הבית, ואת היכולות שלו לתזמן שם אירועים אלימים ומאיימים. "אסור להותיר בידיהם את היכולת לסגור שוב את המקום הקדוש בפני יהודים", אמרו במטה.

"היום כולנו מפנימים כי האשמה בהסגרת ההר לאסלאם תלויה בעיקר על צווארם של מי שמפנים את עורפם אל המקום הקדוש הזה. היום הזה מוכיח יותר מכל שמספר העולים אל ההר, הוא זה שקובע אם הוא יישאר בידי המוסלמים, או ייגאל ברגלינו ויושב לידינו", נאמר לסיכום.