שר המשפטים, אמיר אוחנה, התייחס היום (רביעי) בראיון לאיילה חסון ב-103FM לסערת ההתבטאויות של בצלאל סמוטריץ' נגד ראש הממשלה, עליהם הספיק כבר להתנצל ולדברים שאמר אהוד ברק נגד מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן

סמוטריץ הוא לכאורה מישהו שאמור להיות בקואליציה העתידית שלכם. נו, עם חברים כאלה לא צריך אויבים.
"לא צריך להגזים, אבל כשמבקשים לבקר צריך לזכור שיש דרך להתבטא, לשון גסה ומשתלחת אינה חלק מהם. אני שמח שהוא חזר בו והתנצל מהדברים".



הוא חזר בו אבל כבר קורא הבוקר לראש הממשלה שמאלן וחלש מערכת המשפט מטומטמת.
"זה איננו הסגנון שלי ואיני מצטרף לסגנון הזה, אפשר לעשות פוליטיקה ואפילו פוליטיקה מפלגתית שמנהלת מחלוקות גם בלשון ראויה. אני משתדל לעשות זאת בעצמי, כל אחד והסגנון שלו. יכול להיות שמי שמשלח אותו לחזית כילד הרע היא איילת שקד כי היא לא יכולה להתבטא כך וברור שיהיה פה כסאח על הקולות בתוך הימין. קטונתי מלהעריך מה קורה בקמפיין של ימינה אבל זאת אפשרות. אני לא יודע את זה בידיעה".



ועדת הבחירות צריכה להחליט על עוצמה יהודית, יש הבנה שהיועמ"ש לא מחרים אותם כמפלגה אלא באופן פרסונלי. פוסל את גופשטיין ומרזל.
"הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות בסיסית בדמוקרטיה, רק במקרים קיצוניים אפשר להגביל אותם, המקרים הללו כוננו בסעיף 7א' לחוק יסוד הכנסת ומי שיחליט תהיה ועדת הבחירות וכמובן בית המשפט העליון כי זה יגיע לשם. לצערי אין סטנדרט אחיד בנושא. חנין זועבי אמרה שלישראלים אין זכות לחיות בביטחון, תארי לעצמך שמתמודד ישראלי יהודי היה אומר זאת על הערבים. זה היה מזעזע את אמות הסיפים ובצדק".





נכון שהיא לא נפסלה בזמנו אבל היא כבר לא איתנו.
"היא כבר לא איתנו אבל החלטות של ביהמ"ש העליון עדיין איתנו ואין סטנדרט אחיד".



הליכוד במצב קשה מול רשויות החוק? יש סטנדרטים מיוחדים עבורכם?
"דיברנו על פסילת מועמדים ואני מכיר היטב פסיקות, אני לא יכול לומר שהתרשמתי שיש סטנדרט אחיד".



אין לך בעיה עם האמירות של גופשטיין ומרזל?
"בוודאי שיש לי הסתייגות קשה, אבל לא כל מי שאני מסתייג מאמירותיו צריך להיפסל מלרוץ לכנסת".



מה דעתך על דברי אהוד ברק על מבקר המדינה שהוא סמרטוט רצפה?
"בזמנים רגילים ראש הממשלה הכושל ביותר בתולדות מדינת ישראל, שההתרפסות שלו מול ערפאת הביאה עלינו את האינתיפאדה השנייה על מאות הרוגיה לא היה מראה את פרצופו ברבים אלא אם כן הוא מכוסה בצעיף - מהבושה כמובן. הוא מלהג מאולפן לאולפן ובשילוב מוזר של נפיחות עצמית ופוליטיקלי טוראט פשוט מקלל ומגדף, הוא חושב שזה מואיל לו במפלגה שתקבל אולי 5 מנדטים, והוא במקום עשירי. רק במקרים הקיצוניים ביותר במחלת הטורט החולים אינם שולטים בפיהם".



אז אתה אומר שברק הוא אדם בלי שליטה?
"הוא פזיז וגם כראש ממשלה הוא היה פזיז ולא בכדי הציבור הישראלי הראה לו את הדלת. הרי איך אנחנו מודדים מי ראש ממשלה טוב ומי כושל? הציבור הישראלי בוחר, והוא זה שבוחר פעם אחר פעם לעשר השנים הטובות ביותר בתולדות המדינה מבחינה כלכלית מדינית ביטחונית – זה אומר משהו. וכשהציבור, להבדיל, בוחר מישהו ומעיף אותו אחרי הזמן הקצר ביותר שהוא כיהן כראש ממשלה – גם זה אומר משהו. הציבור מחליט מי ראש ממשלה טוב". 


אהוד ברק. קרדיט: תומר נויברג, פלאש 90


אתה עוקב בדריכות אחרי תיקיו של נתניהו.
"לא כשר משפטים, כשר משפטים אינני דן בתיקי נתניהו".

אמי פלמור יכלה לעדכן אותך לא מעט בהקשרים האלה, הפסדת מקור טוב.
"את אומרת את זה בתור אחת שיודעת?"

אחת שיודעת. מה דעתך על ההחלטות הללו?
"בכל אופן איני מעורב בחקירות נתניהו. כעת אני בפוזיציה שונה, כשר משפטים ראוי שאגזור על עצמי איפוק מסוים. לא ראוי כרגע. יש דברים שמותר ומקובל לעשות בתור ח"כ ופחות כשר".

המתקפות על רשויות החוק פוגעות בהן?
"בחודשיים האחרונים הקדשתי זמן רב ללימוד החומר, בין היתר גם נפגשתי עם שרים ויועצים משפטיים לשעבר, שופטים בעבר ובהווה ושמעת את הטענה הזו שהביקורת או מההתקפות פוגעת באמון הציבור. אני חושב אחרת, ביקורת שמביעים פוליטיקאים, וגם אני ביניהם, על בית משפט שמתערב מדי בנושאים הפוליטיים היא ביקורת שאינה חדשה והיא נשמעה על ידי שופטי עליון בעבר ושרי משפטים".

העניין הוא שבגלל שרוה"מ מעורב בתיקים אז הדיאלוג הוא תחת צל - יש תחושה שהביקורת מגיעה ממקום מסוים וההשתלחות מגיעה ממקום מסוים.
"הביקורת של פוליטיקאים על מערכת המשפט היא בעיניי ביקורת בונה שמטרתה לתקן ולא להרוס, דבר שני היא מבטאת את הדעות של הציבור ולא יוצרת אותן. יש ירידה באמון של מערכת המשפט, וזאת המטרה שלי במשרד המשפטים – לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט".

מה דעתך על האירוע בהפרדה בעפולה?
"רצו לקיים אירוע גם לאוכלוסייה החרדית, שהיא חלק מתושבי עפולה. זאת הפרדה וולונטרית לא מכוח, אין שוטרים שאוכפים ואין סדרנים. זה טבעי שיקרה ואני לא רואה למה צריך לעתור נגד זה ולהרחיק את החברה החרדית -צריך לקרב אותם ולא להרחיק אותם. ח"כ עומר ינקלביץ' אמרה שאלמלא הייתה מתאפשרת הפרדה בלימודיה היא לא הייתה יוצאת ללמוד".

מה דעתך על השיח סביבה?
"אני לא מכיר אותה באופן אישי, ובטח שלא את האינטראקציה הפנים מפלגתית".

אתה מרוצה מהקמפיין שלכם? אינך מודאג שיהיה קמפיין אבל תישארו לבד?
"הקמפיין הוא רק חלק ממערך הבחירות, הוא ברמה אחת מעל כולם. הציבור בוחר והוא רואה את האמת. מספר המצביעים לנתניהו הוא חסר תקדים עד כה במדינת ישראל".

חטפת מהלומה קשה בכניסתך לתפקיד כשהתנהלת מול אמי פלמור, לא פעלת בתחכום. חטפת אינתיפאדה.
"הרשי לי לומר שאני לא נרתע מאינתיפאדות ואמשיך לעשות את מה שאני מאמין בו. אמי פלמור היא אכן אשת מקצוע מוערכת גם על ידי אבל היא איננה אשת אמון שלי, זה טבעי בכל משרד כמעט וכולם עשו אותו אבל מה שמותר לשרים מהשמאל - כולל אהוד ברק ויאיר לפיד – אסור לשר מהימין. אינני נרתע ואמשיך לעשות את מה שאני מאמין בו".