מתיחות בדרום: דובר חמאס הגיב לתקיפת צה"ל ברצועה, שהתרחשה במהלך הלילה שבין שישי לשבת, בעקבות ירי הרקטה לעבר יישובי עוטף עזה בליל שישי, ואמר כי מדובר ב"מסר של הסלמה". דובר ארגון הטרור, פאוזי ברהום, אמר כי "ההפגזות הישראליות על עמדות ההתנגדות בעזה מהוות מסר של הסלמה ותוקפנות, שמטרתו להסיט את תשומת הלב מהפעולות האמיצות המתרחשות בגדה המערבית, שבלבלו את האויב והעמיקו את המשבר הפנימי שבו הוא שרוי". 
במהלך הלילה תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל שתי תשתיות טרור תת-קרקעיות של חמאס, בצפון ובמרכז רצועת עזה, בתגובה לירי הרקטה ששוגרה מרצועת עזה מוקדם יותר. מצה"ל נמסר כי הוא "ימשיך לפעול נגד ניסיונות לפגיעה באזרחי ישראל ורואה בארגון הטרור חמאס אחראי על כל הנעשה ברצועת עזה וממנה".
אמש אישר צה"ל כי רקטה ששוגרה לעבר עוטף עזה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל, זאת בצל אזעקת צבע אדום שנשמעה בעיר שדרות, בקיבוצים אור הנר, ניר עם, ארז, גבים וביישוב איבים. הפלסטינים דיווחו כי לאחר שיגור הרקטה, כלי טיס של חיל האוויר תקפו מוצב של כוח הריסון של חמאס סמוך למחנה הפליטים ג'בליה, אך באירוע לא היו נפגעים. בעת שמיעת האזעקה, צעירה בת 29 נפלה ברחוב הרקפת בשדרות לאחר שנמלטה לממ"ד, ונפצעה באורח קל.

בתוך כך, מצבו של הפצוע מפיגוע הדריסה בגוש עציון מוסיף להיות קשה מאוד, כאשר הוא מונשם ומורדם, זאת לאחר שהוא עבר אתמול ניתוח נוירוכירורגי. הפצועה הנוספת מהפיגוע הועברה מבית החולים "שערי צדק" לבית החולים "הדסה עין כרם" בבירה ואושפזה לצד אחיה. 
פיגוע הדריסה בגוש עציון. צילום: יוסף חיים ישראל, תיעוד מבצעי מד"א

סבתה של חברת הקונגרס טליב בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס": "שאלוהים ינקום בטראמפ"
 
סבתה של חברת הקונגרס הדמוקרטית רשידה טליב, עקצה היום את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לאחר שזה התייחס אליה בציוץ שכתב על נכדתה. "שאלוהים ינקום בו", אמרה. מופתיה טליב בת ה-90 התראיינה לסוכנות הידיעות רויטרס, מביתה בכפר בית עור אל-פוקה, ובנה בסאם סיפר כי היא לא פגשה את נכדתה מאז 2006.
 
"היא תכננה לשחוט כבש כשרשידה תגיע", אמר, "אמא שלי רצתה גם להכין לה את המאכלים האהובים עליה, בהם עלי גפן ממולאים באורז". לדבריו, רשידה רואה בסבתה בת ה-90 אם שנייה. "היא תמיד תמכה בה, ורשידה תמיד אומרת כי היא חייבת את ההצלחה שלה לסבתה", ציין, "טראמפ אמר לה ולעומאר אילהאן לחזור למולדתן, אך היום הוא מבקש מהן לא לעשות זאת". למרות הכל, סבתה ממשיכה לקוות: "הלב שלי אומר שהיא תבוא".
 
הנשיא כתב במהלך הלילה כי "המנצחת האמיתית היחידה היא סבתה, שלא צריכה לראות אותה עכשיו. טליב כתבה מכתב לבכירים ישראלים, בו ציינה כי היא רוצה לבקר את סבתה", ציין טראמפ. "מהר מאוד ניתן לה אישור לכך, אך אז היא סירבה לעשות זאת, באופן נתעב. המרוויחה האמיתית היא סבתה של טליב. היא לא צריכה לראות אותה עכשיו!".
 
בתוך כך, כתב "מעריב" יאסר עוקבי שוחח עם דודה מצד אמה של חברת הקונגרס האמריקאית, בסאם טליב: "רשידה שוחחה עם דודה הבכור, עיסא, והבטיחה לבוא לביקור באדמה הפלסטינית, עם שמירה על כבודה וללא מגבלות כלשהן. היא הבטיחה לבקר בקרוב אינשאללה". הוא הוסיף: "התנאים גרמו לה עוול. הסבתא מאוד מאוכזבת ואומרת כל הזמן שאלוהים ינקום בנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כך שהוא מנע את ביקור נכדתה. בכל מקרה, אנחנו נמשיך לצפות לביקור של רשידה, שמאז 2006 היא לא נפגעה עם אמא שלה – סבתא שלה".
"טליב כתבה מכתב לבכירים ישראלים, בו ציינה כי היא רוצה לבקר את סבתה", ציין טראמפ. "מהר מאוד ניתן לה אישור לכך, אך אז היא סירבה לעשות זאת, באופן נתעב. המרוויחה האמיתית היא סבתה של טליב. היא לא צריכה לראות אותה עכשיו!".
אתמול הודיעה טליב שאין בכוונתה להמריא לביקור בבית סבתה שבכפר בית עור א-פוקא שבשטחי הרשות הפלסטינית, וזאת למרות שבישראל הודיעו כי יאשרו את בקשתה בנושא. 

מופתיה טליב, סבתה של רשידה טליב. צילום: רויטרס


חשד לרצח בצפון: גופת אישה נמצאה בג'דיידה מכר, בעלה נעצר
 
חשד לרצח בצפון: גופת אישה בת 35 נמצאה היום בביתה ביישוב ג'דיידה מכר שגליל המערבי, כאשר על פי החשד, היא נרצחה על ידי בעלה, שנעצר בזירה והועבר לחקירה בתחנת עכו. האירוע האחרון מצטרף לשנה מדממת במגזר הערבי, בה נרצחו עד כה 52 בני אדם, בהם תשע נשים, ובמרכז הערבי למאבק באלימות "אמאן", מציינים כי מדובר בעלייה של 55% במספר מקרי הרצח במגזר.
 
"פשיעה ואלימות בחברה הערבית אינן גזירת גורל", אומר רידא ג'אבר, מנהל מרכז "אמאן". "הן מצב חברתי שצמח במסגרת נתונים חברתיים, כלכליים ופוליטיים שניתן להתמודד איתן ובכך להקטין משמעותית את רמתן.  בהעדר החלטה פוליטית לאומית של הממשלה עם מדיניות ברורה בנושא, בכל הרמות הממשלתיות ובראשן המשטרה, מצב האלימות והפשיעה יישאר הנושא המטריד ביותר לכל אזרח ערבי".ג'אבר מסכם: "הנוסחה ברורה: מאמץ ממשלתי בשילוב עם כוחות חברתיים שמוכנים להתעמת עם המציאות ולטפל בה באומץ. נוסחה זו חייבת להיות מאומצת עכשיו".
 
ניידת משטרה, אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה
 
לאחר שנמלט לפני הסגרתו: מייסד טלגראס נעצר באוקראינה
 
כ-30 שעות לאחר שהצליח להימלט מידי משטרת אוקראינה, לפני הסגרתו לישראל, נעצר היום באומן מייסד אפליקציית "טלגראס", עמוס דב סילבר, על ידי המשטרה המקומית, בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל ובסיוע עם נספח משטרת ישראל ברוסיה שנכח במקום.
 
כזכור, ביום חמישי בשעות הערב דחה בית המשפט העליון באוקראינה את ערעורו של החשוד על ההחלטה להכריזו כבר הסגרה, והיערכות להסגרתו לישראל החלו באופן מיידי. זמן קצר לאחר מכן סילבר הצליח להימלט ממלוויו האוקראינים בנמל התעופה. עם קבלת הדיווח על ההימלטות, החל נספח משטרת ישראל ברוסיה מהמחלקה לתיאום מבצעי (מת"מ) באגף החקירות והמודיעין, לעשות את דרכו למקום על מנת לסייע ולעקוב מקרוב אחר מבצע החיפושים.
 
עם הגעתו לאוקראינה אתמול, נערכה הערכת מצב מודיעינית משותפת והחלו פעולות לאיתור של מייסד טלגראס. בעקבות הפעולות לאיתור של החשוד, עלה החשד כי הוא נמצא באומן, והוא אותר ונעצר בתוך זמן קצר. הערב צפויה לצאת לאוקראינה משלחת של שוטרי משטרת ישראל מאגף החקירות והמודיעין על מנת לתאם את המשך הפעילות ואת הליך ההסגרה שלו לישראל.
 
מעצרים בפרשת "טלגראס", ארכיון. צילום מסך
 
המכלית האיראנית "גרייס 1" הודיעה כי היא מוכנה להפלגה ממיצרי גיברלטר
 
בבית הלבן לא מתייאשים: ארצות הברית הוציאה צו מעצר למכלית האיראנית "גרייס 1", יממה אחת בלבד לאחר שגיברלטר אישרה לשחררה, כך דווח הבוקר בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". בצו, שנחשף על ידי משרד המשפטים האמריקאי, נכתב כי הסיבה להוצאתו ולתפיסת המכלית היא "המשלוחים הבלתי חוקיים לסוריה מאיראן על ידי משמרות מהפכה". 
 
מנתוני חברת "ריפיניטיב" לאיכון המידע על המכלית, זו עדיין נמצאת עגונה במיצרים, על אף ששינתה את הסטטוס שלה ל"מוכנה להפלגה". ככל הנראה, הצו האמריקאי לא ייכנס לתוקף.
 
ביום חמישי הודיעה ממשלת גיברלטר על החלטתה לשחרר את מכלית הנפט שנתפסה על ידי חיל הים הבריטי, זאת למרות לחץ כבד שהופעל מצד ארה"ב שלא לעשות זאת. המכלית, שנתפסה ב-4 ביולי, חשודה בכך שהעבירה כ-2.1 מיליון מיכליות נפט לסוריה תוך הפרה של סנקציות אירופאיות.שבועיים לאחר שנתפסה המכלית, משמרות המהפכה של איראן תפסו מכלית של בריטניה ליד מצרי הורמוז, תחת האשמה של הפרת כללים ימיים. בריטניה התייחסה למעשה כבלתי חוקי. 
 
מכלית הנפט 'גרייס 1', ארכיון. צילום: REUTERS/Jon Nazca