אתמול נקבר הנרצח הערבי מספר 59 מתחילת השנה, וגל מקרי הרצח הביא למחאה ולהשבתת הלימודים והמסחר בכמה יישובים באזור השרון. עיריית כפר קאסם יחד עם ועד ההורים העירוני, השביתו את בתי הספר התיכוניים וחטיבות הביניים המקומיים, בעקבות רצח ג'יהאד אבו ג'אבר ביום חמישי שעבר. ביום רביעי הקרוב יוחלט אם להשבית במחאה גם את בתי הספר היסודיים ואת הגנים. 
 
גם בעיר באקה אל־גרבייה הכריזו על שביתה מסחרית על רקע הפשיעה הגואה במגזר הערבי ורצח מוחמד אבו חוסין (25), שנורה בשבת לפנות בוקר ונקבר אתמול. "הוא נורה בטעות", טענו מכריו בעת ההלוויה ההמונית שנערכה לו בעיר. "בני היה אדם שכולם אהבו אותו. הוא לא היה מסוכסך עם איש", ספד לו אביו סמיר. הנרצח השלישי היה באסל עאסי (46), עד מדינה שחזר לאחר 15 שנים לארץ ונורה למוות ככל הנראה על רקע עדותו נגד ארגון פשיעה ערבי.
 
מנהל מרכז "אמאן" למאבק בפשיעה במגזר הערבי, שייח' כאמל ריאן, מתוסכל מהמצב: "להערכתי, לאור הנתונים של הפשיעה בחברה הערבית ולאור הפער העצום בין שיעור הרציחות בחברה הערבית – שהוא פי שבעה משיעור הרציחות בחברה היהודית – זה אומר שמדינת ישראל שותקת על הטבח שקורה לבנים ולבנות שלנו. יכול להיות שהמדינה החליטה שכל עוד זה לא פוגע בציבור היהודי, אז נניח 'להם' להמשיך לרצוח אחד את השני".

הנרצח מבאקה אל גרבייה, אבו חוסיין. צילום: אתר אל-ערב

 

ריאן דרש להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הסוגיה ותבדוק מי אחראי להידרדרות המצב בחברה הערבית. "אי אפשר להמשיך עם המצב הזה", הוסיף ריאן בשיחה מחו"ל עם "מעריב". "בכל שנה, על פי נתוני המשטרה, ישנם 8,200 מקרי ירי ביישובים הערביים כלפי אנשים, מוסדות, בתים או באזורי מגורים. זה אומר שיש פוטנציאל לאלפי מקרי רצח במגזר הערבי, כי כל ירי באזור בנוי הוא אפשרות לעוד רצח. הנתונים, לצערי, לא מזעזעים את ממשלת ישראל ולא את משטרת ישראל, למרות שהסעיף הראשון בחוזה בין המדינה לבין אזרחיה הוא שהמדינה תשמור על ביטחונו וחייו של כל אזרח ואזרח".
 
שיח' ריאן גם התייחס לדוח מבקר המדינה שעסק בסוגיה והתפרסם לפני מספר חודשים, ואמר: "הדוח מצביע על רשלנות משטרתית בלתי נסבלת, שהתרגום שלה הוא אובדן חיי בני אדם מהחברה הערבית. מאז תחילת השנה נרצחו 59 ערבים, דהיינו עלייה בשיעור 60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זה אומר, העקומה בעלייה, שהרשלנות המשטרתית משתוללת ואין דין ואין דיין לצערי. אני הזהרתי ומזהיר שקנה הרובה שמופנה היום כלפי האזרחים הערביים, זה עניין של זמן עד שיופנה לחברה היהודית. שאיש לא יגיד שלא הזהרנו".