כ־23 אלף ישראלים מתעתדים לפקוד בימים הקרובים, לרגל חג ראש השנה, את קברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה. בתוך כך נודע כי משרד החוץ הישראלי פנה לממשל האמריקאי בבקשה לפעול למען העתקת קברו של רבי נחמן לישראל. עד כה לא התקבל אישור משגרירות ארה"ב בישראל לגבי פנייה זו. 
 
בשנת 2017 הודיע משרד החוץ כי הוא מאמץ את היוזמה לפעול להעלאת עצמותיו של הרבי נחמן לישראל, יוזמה  שעלתה על הפרק לראשונה כבר בתחילת שנות ה־90. נשיא המדינה דאז, חיים הרצוג, פנה רשמית לממשל האוקראיני בבקשה לאפשר את העתקת קבר הרב לארץ, אבל במשך שנים לא נרשמה התקדמות בעניין - עד שלפני כשנתיים חידשה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי את הפעילות בנושא.
 
חסידות ברסלב תומכת ביוזמת משרד החוץ והרב אריה ליפו הסביר: "המציאות שבה רבים עוזבים את המדינה בראש השנה ועולים לקברו של הרב היא לא הגיונית ומן הראוי שקברו יועתק לישראל".
 

לפי שעה טרם התקבלה תשובה רשמית מהממשל האמריקאי, אולם גורמים בממשלת אוקראינה הבהירו  כי אין סיכוי שהיוזמה תצא לפועל, היות ש"הקבר הוא נכס היסטורי" עבור אוקראינה, אשר מושך המוני תיירים מכל העולם.
 
גם גופים פרטיים פועלים למען העלאת עצמות הרב לישראל. למשל, ארגון שנקרא  "הוועד להעלאת עצמותיו של רבי נחמן לירושלים" דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם מהלך כזה במסגרת ביקורו באוקראינה בחודש אוגוסט האחרון.