לאור גל הרציחות במגזר הערבי בשבועות האחרונים, מנהל כעת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, פגישת חירום עם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ביחד עם צמרת המשטרה כדי לאמוד מקרוב על התכניות שמציע ממלא מקום המפכ"ל לטיפול האלימות במגזר הערבי. 
המשטרה שקדו על תוכנית שנחשפה לראשונה לפני כחודש ב'מעריב', הקמת מנהלת לטיפול בפשיעה הערבית בפיקודו של ניצב ג'מאל חכרוש, ביוזמת השר ארדן. כמו כן, טוענת המשטרה להקמת תחנות במגזר הערבי כאשר בשלב הראשון, היו אלה תחנות שהוקמו במקומות שבהם התגלה שיתוף פעולה בין המשטרה לנציגי הציבור הבכירים במגזר.

"רמת האלימות והפשיעה ביישובים הערביים מחייבת מאבק נחוש בכל כלי שבידי המדינה, ויש להכריז על מצב חירום ולרכז את כל הכוחות והיכולות של המשטרה למיקוד במלחמה באלימות זו. זו הציפייה שלי מהמשטרה בחודשים הבאים", אמר ארדן. בנוסף, זימן השר גם את חברי הכנסת איימן עודה, אחמד טיבי, מנסור עבאס ומטאנס שחאדה מהרשימה המשותפת, כדי לעדכנם על הפעולות המתוכננות ולדון עמם בצעדים שניתן לנקוט בשיתוף פעולה.

"מצב הפשיעה והאלימות בחברה הערבית הוא לצערי בלתי נסבל, והטיפול בתופעה - בראש סדר העדיפויות שלנו. זה מצב חירום ויש להילחם בו מלחמת חורמה כפי שנלחמים בטרור", הדגיש ארדן. 
 

במשטרה טוענים כי באותם מקומות  בהם הוקמו אותם תחנות ירדה הפשיעה. אולם בשבועות האחרונים נחשף הציבור לעלייה חדה במקרי הרצח במגזר הערבי, תחילה היה זה לפני מספר חודשים באזור רמלה ולוד ועתה הגזרה החמה עברה לאזור הצפון. 7 מקרי רצח אשר גבו 8 קורבנות בשבועיים האחרונים ובסך הכל למעלה מ-70 מקרי רצח מתחילת השנה במגזר הערבי.

ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הכריזה על שביתה כללית במגזר הערבי שתתקיים היום במחאה על גל הרציחות והפשיעה הגואה בחברה הערבית. השביתה תקיף את מוסדות הציבור, המסחר והחינוך הערביים.



אחר הצהריים תיערך הפגנה בכפר מג'ד אל־כרום בגליל, שם נרצחו שלשום האחים אחמד וחליל מנאע, ככל הנראה במהלך קטטה. אח שלישי נפצע קל ואדם אחר שהיה מעורב בתגרה נפצע קשה. אלפים השתתפו אתמול בהלווית שני הנרצחים. מתחילת שנת 2019 נרצחו 68 בני אדם במגזר הערבי, 11 מהם בחודש שעבר.



בוועדת המעקב מאשימים את המשטרה באוזלת יד בטיפול באלימות הגואה בחברה הערבית. "יש קנוניה בין המשטרה והממשלה לארגוני הפשע", נטען בהודעה שפורסמה בתום ישיבה מיוחדת של ועדת המעקב: "הרשויות יודעות היטב מהיכן זולג הנשק ליישובים הערביים. בוועדת המעקב רואים בראש הממשלה בנימין נתניהו ובשר לביטחון הפנים גלעד ארדן אחראים באופן אישי לפשיעה הגואה".



צעדי המחאה יימשכו בסוף השבוע. מחר בצהריים יוצבו משמרות מחאה בכל היישובים הערביים, ובעוד כמה ימים אמורה לצאת שיירת מכוניות למשרד ראש הממשלה. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת אף מתכוונים להחרים היום את טקס ההשבעה בכנסת.



נציגי המשטרה דוחים בתוקף את הטענות ואומרים כי היא משקיעה מאמצים במאבק בפשיעה הגואה ונוקטת פעילות נמרצת נגד האלימות במגזר. ארדן זימן פגישה מיוחדת של פיקוד המשטרה לדיון בדרכים להתמודדות עם הפשיעה ולהגברת הביטחון האישי במגזר. אחד הצעדים שפיקוד המשטרה שוקל לנקוט הוא פריסת כוחות מתוגברת ביישובים ערביים.