46 שנים חלפו מאז מלחמת יום הכיפורים, המאתגרת והקשה במלחמות ישראל מאז מלחמת העצמאות ועד היום. דור לוחמי הסדיר של 1973 הם היום גברים כבני 65, רובם כבר סבים לנכדים. ובכל זאת, מאז המבצע הצבאי המשמעותי האחרון אליו יצא צה"ל, מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה לפני חמש שנים, יודעים לספר בקו הסיוע של נט"ל, עמותת הסיוע לנפגעי טראומה על רקע לאומי, כי רק בחמש השנים הללו עלה משמעותית מספר הפניות לסיוע של לוחמי יום הכיפורים ולא בכדי, כל מערכה רחבה שפקדה את ישראל מאז 73' עוררה את פצעי המערכה הכבדה ההיא בקרב עוד מקרב שורדיה הרבים שחיים בינינו עד היום עם נפש וגוף פצועים. 
מצוק איתן ועד היום התקבלו בנטל 461 פניות חדשות של לוחמי יום הכיפורים, מתוכן 314 פונים ישירים, הלוחמים עצמם, והשאר בעיקר של בני משפחותיהם אשר ביקשו סיוע נפשי עבורם. "אפשר לומר ש'צוק איתן' היווה טריגר לפניה לנט"ל של בוגרי יום כיפור שמתמודדים עם פוסט טראומה ומעולם לא פנו לקבלת סיוע נפשי" מודים בקו הסיוע של נט"ל, ואין ספק כי אם בטראומה לאומית עסקינן, הרי שמלחמת יום הכיפורים היתה ונותרה הטראומה הלאומית הקשה ביותר בקרב רוב הישראלים שחיים היום במדינה וחיו בה אז. 

משמרת בקו הסיוע של נט"ל
בין פצועי הנפש הרבים שהותירה אחריה מלחמת יום הכיפורים נמצאים גם בני משפחותיהם של 2,656 חללי צה"ל במלחמה עצמה ובהתשה בגבולות עד חתימת הסכמי הפרדת הכוחות. אחת מהם, ר' בת ה-66 מאזור השרון, איבדה את בן זוגה ראובן במלחמה כשהיתה רק בת 22. וכיום היא מתנדבת בקו הסיוע של נט"ל. בני הזוג שירתו יחד באותה טייסת ומלבדו היא אבדה חברים רבים במלחמה ההיא. השניים היו נשואים שנה בלבד וערב המלחמה שבו מטיול בדרום אמריקה ושהו אצל בני משפחה בפריז כששמעו על פרוץ המלחמה והחליטו לחזור מיד ארצה.

"הארץ היתה באפלה מוחלטת, הגענו במונית לרמת אביב להורים שלו, הם היו המומים לראות אותנו, נשארנו שם ללילה ולמחרת ראובן נסע לתל נוף, הוא היה מכונאי מוטס". ר' מספרת כי שוחחה איתו מדי ערב ולא היה חשש שיפגע ודווקא לאחיו שהיה בשריון חששו מאוד. "ביום האחרון של הפסקת האש השנייה ב 24.10, ביקשו לחלץ פצועים בסואץ כשירו טיל על המסוק שלהם וכולם במסוק נהרגו, ששה לוחמים". 

על הרגע ששינה את חייה היא מספרת: "הגעתי ממש ליד בית הוריו ואז שמעתי צרחות וזעקות שבר ובאותו רגע ידעתי. אמרו לנו בתחילה שהוא נעדר ורק לאחר יומיים הרבנות הצבאית הודיעה לנו שהוא נהרג". ר' מוסיפה כי אינה זוכרת כלום מאותם ימים, מה אמרה ואיך תפקדה, "אבל האובדן הזה עשה אותי מי שאני, כולל ההתנדבות שלי בעמותת נט"ל. יום כיפור מאוד קשה לי, יותר מאשר יום הזיכרון".

היא מתנדבת בקו הסיוע של נט"ל כבר 18 שנה, פעם בשבוע בשגרה ו24/7 בחירום ומלחמה. זאת מבלי שאף יודע את הסיפור האישי שלה, ולכן היא גם מדברת בעילום שם. "כל חייל שנהרג אני לוקחת מאוד קשה וכשאלמנות צעירות מתקשרות אני מעבירה את השיחה, מאוד קשה לי להתמודד עם זה. לפעמים אני מזהה בקרב מעגל החברים אנשים שסובלים מהלם קרב או פוסט טראומה ואני באופן תמים ואגבי ממליצה להם לפנות לנט"ל".
מספר הטלפון בקו הסיוע של נט"ל - 1800363363