האלימות בחברה הערבית עלתה שוב לסדר היום בעקבות ריבוי מקרי הרצח שאירעו לאחרונה. נבחרי הציבור הערבים מתחו ביקורת על אוזלת היד של המשטרה שלא אוספת את כלי הנשק ועל הממשלה שלא משקיעה מספיק במיגור האלימות. מנגד, השר לביטחון פנים , גלעד ארדן, תקף את נבחרי הציבור על כך שהם מפריעים לעבודת המשטרה, בין היתר על ידי מניעת הקמת תחנות משטרה בכפרים הערביים.

הבוקר (שני) התראיין ארדן ברדיו ירושלים ואמר כי "החברה הערבית היא חברה מאוד מאוד אלימה. זה קשור לזה שבתרבות שלהם סכסוכים, במקום להיגמר בתביעה נגמרים בשליפת סכין או נשק. זה קשור לזה שאמא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את האחות כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה. אלה הקודים התרבותיים, אני לא אתן לברוח גם מהדיון הזה".
 


לאחר הדברים פרסם ארדן הבהרה בטוויטר: "בשל העיוות וההוצאה מההקשר של דבריי אחדד שוב: האחריות המרכזית על המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית היא של הממשלה והמשטרה. אין במה שלא אמרתי את זה. והציבור הערבי הוא ציבור נורמטיבי שומר חוק. אני גאה בהשקעה חסרת התקדים בשנים האחרונות לטובת האכיפה במגזר בהיקפים שלא היו מעולם. ואולם, מי שרוצה שההשקעה שלנו תישא פרי, חייב להכיר בכך שיש גם נורמות חברתיות בחלקים מהציבור הערבי שיש להילחם בהן על ידי שינוי קודים תרבותיים . נקמת הדם, רצח בתוך המשפחה של בת משפחה, אמל״ח לא חוקי (לא רק בארגוני פשע). כדי שנצליח צריך גם את מנהיגות המגזר".


כצפוי, דבריו של ארדן עוררו סערה והרגיזו את נבחרי הציבור הערביים. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי "במקום לקחת אחריות על ביטחונם של כלל אזרחי המדינה ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים. שוב הוא מתחמק מעובדות. מספר הנרצחים בחברה הערבית לפני ארועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי. לאחר שהמשטרה הפקירה את הרחובות שלנו לארגוני פשע וכנופיות מספר הנרצחים החל לעלות". 
 
לדברי עודה, "הפשיעה בחברה הערבית היא לא תוצר של תרבות ערבית אלא גזענות ממשלתית. שר שרואה בנו אויבים ומסרב להגן עלינו מארגוני הפשע המשיגים את רוב המוחלט של הנשק מהצבא.ארדן מוכרח להבין שאין מקום לגזענות החשוכה הזאת בשנת 2019. השר מפגין תרבות שלטונית שבטית בלי שמץ של תפיסת אזרחות. אנחנו נמשיך את המאבק לזכות הבסיסית ביותר של כל אזרח - הזכות לחיים וביטחון".
ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המאוחדת) הגיב על דברי השר ארדן: "ארדן בורח מאחריות על ידי האשמת הקורבן. ההתייחסות שלו לאלימות הגואה בחברה הערבית כאילו מדובר בבעייה בתרבות הערבית היא התייחסות גזענית ואדנותית. אם המשטרה הייתה ממלאת את תפקידה כנדרש ומטפלת בפשיעה כפי שהיא עושה בחברה היהודית, לא היינו מגיעים למימדי הפשיעה הנוכחיים. העבריינים מרגישים שאין דין ואין דיין ביישובים הערבים והם ממשיכים לפעול באופן כמעט חופשי. התרבות הפגומה היא תרבות השלטון  הגזענית שרואה באזרחים הערבים כאזרחים סוג ב׳ וכבני תרבות נחותה״.

הניצב הערבי הראשון: "70 שנה לא היינו ברחוב הערבי, עכשיו אנחנו עושים תיקון"

מוקדם יותר הבוקר התראיין בכאן ב' ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים, ניצב ג'מאל חכרוש, וטען כי התהליך למיגור מקרי האלימות בחברה הערבית עשוי להיות ארוך. עוד אמר חכרוש כי בישובים בהם קיימת נוכחות משטרתית חלה ירידה של 18% בהיקף הפשיעה, אך הוסיף כי עדיין יש מקומות רבים הסובלים מחוסר שיטור, וכי אזרחים פנו אליו בבקשה להגברת המעורבות המשטרתית.

חכרוש הפנה אצבע מאשימה גם כלפי נורמות המקובלות בחברה הערבית: "הייתי עושה המון דברים שצריך לתקן, לדוגמה - נקמת הדם. אנחנו עושים המון. המשטרה היא הגוף היחיד שלקח אחריות ופועל באופן רשמי נגד האלימות. 70 שנה לא היינו ברחוב הערבי, עכשיו אנחנו עושים תיקון".



סוגיית האלימות בחברה הערבית עלתה לכותרות בשבועות האחרונים לאחר מספר מקרי רצח שנרשמו. נבחרי הציבור הערבים מחו נגד הטיפול המשטרתי הלקוי לטענתם, ואף החרימו בשל כך את השבעת הכנסת העשרים ושתיים.


גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאירועים, הוקיע את מעשי הרצח ואמר כי "על כולנו לפעול כדי להילחם באלימות". נתניהו קרא להנהגת הציבור הערבי לנהוג בשיתוף פעולה עם הרשויות, ולציבור הערבי להימנע מהפעלת כל סוג של אלימות במסגרת המחאה.