סגן מנהל בית החולים ברזילי, פרופסור יניב שרר, התראיין היום (שלישי) לענת דוידוב ב-103FM והתייחס לאירוע בו נפגעו חמישה בני משפחה ממכת ברק בחוף זיקים: "אני לא יודע מה קרה שם אנחנו יודעים על מכת ברק מדובר ככל הנראה בבני משפחה הגיעו אלינו חמישה נפגעים כולם בשלבי טיפול חלקם במצב קשה יותר חלקם במצב קשה פחות".



שרר הוסיף ואמר כי "פגיעת ברק היא זרם חשמלי מהסוג הקשה ביותר. מדובר על עצמה מאוד חזקה אשר בראש ובראשונה נשקפת סכנה מיידית לחיים בגלל הפרעה בקצב הלב. נוסף על כך, יש את פגיעת הכווייה עצמה ומכות באיברים פנימיים, אותם אפשר לראות אחרי כמה ימים. כרגע כולם בטיפול חלקם במצב קשה יותר וכולם מוגדרים אצלנו במצב קשה הערכה שלנו שמדובר באותה משפחה".



סיגל גפני, חזאית חדשות 12 התראיינה אף היא והתייחסה לסיכוי לפגיעת ברק: "גם כשיש מכ"מים שמראים איפה יש סיכוי לעננות אי אפשר לדעת איפה הברק יכה, זה חוסר מזל נוראי כשיש סופת ברקים. חייבים להוריד את המטרייה מהאוויר וחייבים לתפוס מחסה לא להיות בשטח פתוח זה דברים שלא אפשר לתת אפילו אומדן לעוצמות כאלה. רק רבע מהברקים פוגעים בקרקע, רוב הברקים קורים בטווח של העננים. הסיכוי להיפגע מברק הוא אחד למאה אלף".



אחיהם של הנפגעים סיפר בכאן ב': "שמעתי פיצוץ גדול עם הבזק אור וראיתי שכולם עפו", הנפגעים הם שלושה אחים, אחות ואשתו של אחד האחים. עד ראייה שנכח במקום בזמן פגיעת הברק אמר: "זה היה ממש חזק, אני בחיים לא הייתי כל כך קרוב לברק. זה היה בום פשוט. אני לא יודע אם הצלתי את החיים שלהם אבל אני לא רוצה לחשוב על מה היה קורה אם לא היינו שם. באתי לבלות וזה מה שקרה".



 


פרופ' שלמה ברנר: "מכת ברק יכולה לעבור את ה-100 אלף אמפר, הפגיעה יכולה להיות חמורה"

"היה לנו אירוע נדיר", הוסיף שלמה ברנר - פרופסור למדעי האקלים ואוקיאנוסים במחלקה לגיאוגרפיה והסביבה באוניברסיטת בר אילן, בעקבות סופות הברקים, הרעמים והגשמים על רקע החום הכבד. "מזג האוויר היה משונה ונדיר לאזור המזרח התיכון. הוא יותר דומה למזג אוויר טרופי", מסביר פרופ' ברנר – "אנחנו לא מכירים סופות רעמים וברקים בלמעלה מ-20 מעלות".
 
פרופ' ברנר מציין שמזג האוויר באזור הים תיכוני הוא חם ויבש יחסית בעונת הקיץ וזאת, בניגוד לאזורים הטרופיים, שם נוצרים סופות ברקים, רעמים וגשמים גם במזג אוויר חם.
 
מה שקרה כאן קשור להתחממות כדור הארץ?
"מוקדם לקבוע. צריך לראות דברים משתנים במשך שנים רבות ואז לקבוע האם מדובר בתופעה חדשה. מדובר באירוע נדיר. צריך לבחון סטטיסטית ולאורך זמן ורק אז להסיק מסקנות".
 
כיצד ברק יכול היה לגרום לכזה אסון בחוף זיקים?
"ברק תמיד יכול לפגוע באנשים ועדיף לא להסתובב בחוץ כשיש ברקים ורעמים. חוף הים הכי מסוכן בעת ברקים, כי הוא חשוף, פתוח ושטוח והברק תמיד מחפש משהו גבוה. זה יכול להיות אנטנה או עמוד חשמל וגם אדם. כל דבר בולט מעל הקרקע ולכן בשטח פתוח הסכנה גבוהה יותר".

מה העוצמה של ברק?
"ברק יכול להגיע לעשרות ואף אלפי אמפר ואפילו לעבור את ה-100 אלף אמפר. הפגיעה שלו עלולה להיות קשה מאוד".
 
האירוע החריג מרמז על החורף שבפתח?
"אנחנו מצויים בעונת מעבר, בה יום אחד יכול להיות שרבי ואחרי יום מזג האוויר מתהפך לחורפי. האירוע הנדיר היה שסופות רעמים היו ביום חם. מה שקרה אינו קשור לחורף".

יש הסבר מדעי?
"הרעמים והברקים נוצרו בענני קומולו נימבוס, שהם עננים גבוהים שמורידים גשם. אבל אין הסבר מדוע זה קרה באזור שלנו דווקא ביום חם".