כתב אישום הוגש אתמול נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם־צבאית בני ציון, ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה, המייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, בשל אחריותם למותם של עשרה מהמועמדים ללמוד בה ופציעתם של שניים נוספים באסון השיטפון שאירע בחודש אפריל 2018 בנחל צפית. על רקע כתב האישום, שרית אנג'ל אור ורועי אור (אמה ואחיה של אלה אור ז"ל) קראו הבוקר (שלישי) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM להקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא והצביעו על אשמים נוספים במחדל שלא הועמדו לדין.
"כבר שנה וחצי שאנחנו מתעסקים בסיפור. צריך לקרוא את כתב האישום כדי להבין את ההתנהלות הכושלת שהביאה למותם של עשרה בני נוער והרסה 10 משפחות. טירוף לראות שכבר בשיחות הוואטסאפ המקדימות לטיול היו נורות אדומות. כשהודיעו לנו שמשנים את המסלול הרגיעו אותנו אך הייתה כאן התנהלות כושלת שהאחראים שעד עכשיו לא קיבלו עליה אחריות. אני מקווה שאותם שופטים ימצאו את הדין", אמרה אנג'ל אור.

יובל כאהן. צילום מסך
"לאורך כל הטיול היה להם זמן לעצור ולקבל החלטות אחרות כדי לשמור על חייהם של התיכוניסטים אך הם חשבו שהם מעל הטבע. לי בלילות כל הזמן עולה התמונה שקיבלנו של הערב בו בנו את האוהל, כשלקחו את הנוער לשכשך במי השיטפונות. איפה הדוגמה האישית? הם קיבלו התראות מגורמים מוסמכים לא לקיים את הטיול". אחיה של אלה אמר: "הדבר המרכזי שעולה היא מדיניות ה'אל תדאג - יהיה בסדר'. זה כואב". 

מדובר באנשים טובים שלא רצו לפגוע בחניכים שלהם.
אנג'ל אור: "אף אחד לא רצה להרוג, אך זה כמו נהג שחוצה באור אדום. כשהם היו במצוק החל לרדת גשם. מי נכנס למצוק כשיורד גשם? ההחלטות היו שגויות. זה מגיע מיוהרה וזלזול בחיי אדם במטרה לקחת את התלמידים עד הקצה. הם גם לא הכירו את היכולות של אותם התלמידים, מה הכושר הפיזי שלהם. לא היה להם שום נתונים בנושא".
רועי אור: "אני עובד בענף הבניין. יש איתי המון אנשים חכמים ואנשי ביצוע וכל הזמן מדברים על כך שהבטיחות היא מעל הכל. אין כאן משחק. אם אני רואה אדם שבא לעשות טעות, אני מוציא אותו משם. זה תמרור אזהרה".
אנג'ל אור: "החניכים פנו לראש המכינה וקראו לדחות את הטיול והוא חשש שאף אחד לא יבוא בל"ג בעומר. בל"ג בעומר עשר משפחות ישבו שבעה במעגלים ותמונות כששרו שירים עצובים. אפשר היה לדחות את הטיול הזה. הזלזול הזה קטף לנו את הילדים שלנו".
רועי אור: "האחים והאחיות שלנו יחזרו. אנחנו רוצים ועדת חקירה ממלכתית. היא חייבת לקום כדי שכל מי שאחראי לטיול הזה יבוא על הדין".
יש עוד אחראים?
אנג'ל אור: "ברור לכל 10 המשפחות שהיה כאן מחדל של עוד אנשים. של משרד הביטחון, משרד החינוך. ואני אומרת את הדברים כמי שמנהלת היום בית ספר".
כאמור, כתוצאה מהשיטפון מצאו את מותם שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות במכינה: אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות. כתב האישום הוגש לאחר שהפרקליטות הודיעה לבאי כוחם של הנאשמים כי פרקליט המדינה שי ניצן החליט לאמץ את המלצת פרקליט המחוז אלון אלטמן ודחה את טענותיהם שהועלו בשימוע. הודעה על ההחלטה נמסרה גם לבאי כוחן של משפחות ההרוגים, המיוצגות בידי עו"ד אלי זהר ועו"ד אפרת רייטן ממשרד עו"ד גולדפרב ושות'. 

בכתב האישום מצוין כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהייתה ידועה לנאשמים, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו, ובכלל זה התרעות מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, הנאשמים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נכתב.
 
מכתב האישום עולה כי זמן קצר מאוד לפני שהקבוצה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, ברדיצ'ב אף קיבל התרעה ממוקדת שלפיה החל לרדת גשם באגן הניקוז של הנחל. במקום להפסיק את הטיול לאלתר בשל כך, הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. גם כאהן, שקיבל אף הוא מידע בזמן אמת על ירידת הגשמים באגן הניקוז של הנחל והסכנה הצפויה לחניכים עקב כך, לא עשה מאומה כדי להפסיק את הטיול.