כמעט מחצית מהציבור (48%) חושב שגזענות ודעות קדומות הן הגורם המפריע ביותר לקיום חיים משותפים בין חלקי החברה הישראלית, אך בפילוח לפי מגזר, ניתן לראות שבקרב הציבור הערבי הנתונים גבוהים הרבה יותר - 70% מול 40% מהציבור היהודי, כך עולה מסקר שיזמה הליגה נגד השמצה בשותפות עם פורום דב לאוטמן לקראת ועידת ישראל ללכידות חברתית המתקיימת הבוקר (שלישי) באוניברסיטה הפתוחה.



ע"פ הממצאים של הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של כלל הציבור בישראל (כולל האוכלוסייה הערבית), ובוצע ע"י מכון מאגר מוחות בהנהלת הפרופסור יצחק כץ באמצעות שאלון אינטרנטי, בקרב 502 נשאלים, הגורמים שצריכים לחנך את הציבור הישראלי לחיים משותפים הם: ממשלת ישראל ונבחרי הציבור (32%), מערכת החינוך (28%) וההורים/הבית (27%). כמו כן, נמצא כי רוב הנשאלים (63%) מעוניינים במידה רבה ורבה מאוד ללמוד ולהכיר טוב יותר את הקבוצות והתרבויות השונות בחברה הישראלית.



נעם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן. צילום: גדי סיארה
נעם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן. צילום: גדי סיארה



נעם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן, התייחס לסקר ואמר כי "השותפות בין הליגה נגד השמצה ופורום דב לאוטמן השנה, במסגרת הוועידה ללכידות חברתית בישראל מצביעה על תפיסה רעיונית משותפת שפועלת למען קידום חינוך לדמוקרטיה, חיים משותפים, סובלנות וסולידריות בחברה בישראל. ממצאי הסקרים שערכנו בשנים האחרונות וגם ממצאי סקר זה מצביעים פעם אחר פעם כי השסעים החברתיים הרבים הפכו לחלק בלתי נפרד מן המציאות הישראלית והם נוגעים בכל הקבוצות בחברה. חרף הגזענות, הקיטוב והשסעים שהולכים ומתרחבים בחברה, קיים רצון של האזרחים מכל הקבוצות והקהילות להכיר את התרבויות השונות בישראל. מטרתנו היא להוביל יחד לשינוי חברתי משמעותי ולמציאת הדרך הנכונה לטוב משותף בישראל".