תערוכה חדשה תיפתח בירושלים, בדיוק 100 שנה לאחר שאוניית המעפילים רוסלאן, שהפכה לסמל ולמיתוס, עגנה בנמל יפו. האונייה רוסלאן, שהפליגה מאודסה, עגנה בנמל יפו ב־19 בדצמבר 1919, לאחר מסע רצוף קשיים. על סיפונה הצטופפו כ־600 נוסעים, בהם רחל המשוררת, יונתן רטוש, ברוך אגדתי, "רוזה האדומה", השחקן מאיר תאומי, האומנים פנחס ליטבינובסקי ויצחק פרנקל והאדריכלים יהודה מגידוביץ' וזאב רכטר. 
 
בזכות המספר הרב של נוסעיה שנכנסו לפנתיאון אישי הרוח והמעשה של היישוב היא כונתה "המייפלאוור הארץ ישראלית", ואף שקדמו לה אוניות אחרות שהגיעו לארץ באותה שנה – רוסלאן נחשבת לסנונית הראשונה של תקופת העלייה השלישית ולסמל העלייה החלוצית. 
 
לרגל 100 שנה להגעתה לארץ ולהקמת הארכיון הציוני המרכזי, נפתחה תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, שמביאה את סיפור המסע והמיתוס שהתפתח סביבו. באמצעות מסמכים היסטוריים מהארכיון הציוני וארכיונים נוספים - לרובם זוהי חשיפה ראשונה - יצירות אמנות, קטעי סרטים ישנים, תצלומים וכתבי יד, נפרסות תרומתן והשפעתן של דמויות בולטות לפיתוח החברה, התרבות והאומנות. 
 

"השילוב הייחודי של תערוכת אומנות לצד מסמכים היסטוריים מאפשר הצצה נדירה להתהוות חלק משמעותי מהאומנות והתרבות הישראלית בימי טרום המדינה", אומר פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל. "המחקר שליווה את תהליך האוצרות חשף פרטי מידע ויצירות לא מוכרות שהופכים את הביקור בתערוכה למרגש במיוחד".
 
"הסיטואציה הגיאו־פוליטית הרגעית ששררה בתום מלחמת העולם הראשונה, שאפשרה חזרת פליטים לארץ ישראל, הייתה הזרז לרבים להשתדל לעלות על הספינה כדי לא להחמיץ את ההזדמנות שאולי לא תחזור", מסביר ד"ר יגאל סתרי, מנהל הארכיון הציוני של ההסתדרות הציונית העולמית. 
 
ואיליה סאליטה, נשיא ומנכ"ל קרן ג'נסיס, שבתמיכתה נערכת התערוכה, מוסיף: "המסע של רוסלאן מסמל בין היתר את המעבר של התרבות והמחשבה של יהודי האימפריה הרוסית המתפוררת מאודסה, עיר משמעותית בתולדות העם היהודי, אל ארץ ישראל. ציון 100 שנים למסע של 'תיבת נוח' תרבותית זו הוא הזדמנות נהדרת להיזכר בזיקה ההיסטורית העמוקה בין המורשת של יהודים דוברי רוסית לתקומה היהודית בציון".