עוקץ הקשישים: נשקלת העמדה לדין של חמישה חשודים העומדים מאחורי חברות סופר לייף, קניה זהב, קונים ונהנים, קניה בטוחה, גוד סרוויס וקניה לבית, בחשד שעקצו קשישים מטרה לקבל כספים במרמה. אניטה יצחק, ראש אגף החקירות והמודיעין ברשות להגנת הצרכן סיפרה היום בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM על המהלכים שהביאו לכתב החשדות נגד אותן חברות. בהמשך ד"ר ליליאן ברנע שיתפה בעוקץ שעברה וסיפרה כיצד להימנע מהעוקץ הבא.



אניטה יצחק: "סוגיית עוקץ הקשישים מעסיקה אותנו זמן רב. כבר הוטלו עיצומים כספיים והוגשו כתבי אישום, אך כתב האישום הנוכחי הוא הבשלה של עבודה מאוד מאומצת של צוות חקירות משותף של הרשות להגנת הצרכן יחד עם מפלג ההונאה של תל אביב והרשות להגנת הפרטיות. שש חברות שהיו אשכול חברות אחד הוקמו כדי לשמש תשתית לקבלה במרמה של כספים מקורבנות. הן הוקמו כדי להסתיר את ביצוע העבירות ולהתחמק מדיווח על מס. בפרקטיקה הן פנו לקורבנות, שרובו היה ציבור הקשישים בישראל. יש לציין כי מדובר בחברי מועדון לקוחות שכרטיס החבר אזל להם ולכן הם דרשו לחדשו בתשלום, זאת למרות שבחלק מהמקרים מדובר בחברות שבכלל שלא קמו".



מי עומד בראש הפירמידה?


"מי שעומד בראש הפירמידה הזו היא שני אלימלך יחד עם אנשים שסייעו לה".



בכמה אנשים מדובר?


"מעבר לאותה גברת יש חשודים נוספים שיודעים שיש כוונה להגיש נגדם כתב אישום. נשקלת האפשרות להגיש כתבי אישום נגד מוקדנים שעבדו עבור החברות והיו מודעים לדבר הזה. חשוב שהחברות ומי שעובד בהן יבין שיש אחריות למעשים שלהם. הם לא יכולים לתרץ זאת בכך שהם עובדים זוטרים בחברה כזו או אחרת ואין להם אחריות בנושא".



באילו עוד מקרים מדובר? זה הרי לא המקרה היחיד.


"ברשות להגנת הצרכן ניהלנו חקירות של מעל 60 חברות שעסקו בתחום ופגעו בציבור הצרכנים. בעבר כבר היטלנו עיצומים כספיים ועל חלק הגשנו כתב אישום. הרשימה ארוכה מאוד. בחלק מהמקרים התיקים כבר הוגשו ובחלק הנושא עוד נידון בבתי המשפט. כרגע מתנהלות במקביל עוד מספר חקירות על מספר אשכולות נוספים".



מהם סימני האזהרה במידה ומתקשרים ומנסים למכור לך משהו אך מדובר בעוקץ?


"ברגע שמתקשרים אליכם יש לנסות ולהבין עם מי אתם מדברים. קחו את הזמן לברר מי עומד מאחורי הקו. כשלא מדובר בקשיש או מתקשה טכנולוגי כזה או אחר, כניסה פשוטה לרשתות החברתיות תספק לכם מידע רב. אל תמהרו למסור את פרטי האשראי שלכם".



"עדיין מבקשים ממני את פרטי כרטיס האשראי - אני כבר לא נותנת"


ד"ר ליליאן ברנע התארחה גם היא בתוכנית וסיפרה על עוקץ שעברה: "אצלי זה התחיל בצלצול לטלפון הביתי שלי. הציעו לי לרכוש מוצרים כאלה ואחרים בטענה שאני חברת מועדון. צוין בפניי שאני אישה מבוגרת שקשה לה לסחוב את הקניות והוצע לי גם שירות שיביא את הקניות היישר אליי הביתה".




מה ניסו למכור לך?

"הכל. הרבה דברים שלא הייתי צריכה. הגיע קטלוג אליי הביתה והייתי צריכה לבחור".

כמה פעמים התקשרו אלייך?

"בהתחלה זה היה מאוד עדין. קניתי כמה דברים. כשקניתי בפעם השלישית ראיתי שטיב המוצרים מאוד ירוד והסחורה לא טובה ולכן ציינתי שאני לא מעוניינת יותר להמשיך את התקשורת עמם. לא וויתרו לי והמשיכו להציע לי מוצרים. כשביקשתי להתנתק דרשו ממני תשלום על ההתנתקות".

כמה כסף גנבו לך?
"אם הייתי משלמת את הכל הייתי מגיעה לסכומים של כ-20 אלף שקל. למזלי בן משפחה שלי שמבין בנושא התקשר לוויזה והצליח לעצור את העניין הזה".

מאז כבר לא פונים אלייך?

"פונים אליי חברות אחרות. מנסים לטעון שמדובר באנשים ממס הכנסה שרוצים להחזיר לי כסף ומבקשים ממני את פרטי כרטיס אשראי. אני כבר לא נותנת. למדתי את הלקח".