מזג האוויר הסוער שהחל ביום שלישי ונמשך במהלך סוף השבוע גבה שני קורבנות, נזקי רכוש, הצפות ושטפונות. במהלך הגל החורפי נמדדו כמויות גבוהות מאוד של משקעים בעיקר בצפון הארץ ובחרמון ירד שלג. ביום שישי איתרו צוותי החילוץ את גופתו של עומרי אבו ג'אנב בן ה-16 מהכפר ירכא שנסחף ביום חמישי בזרימה חזקה של מים בוואדי אל-מג'נונה, בעת שהיה על הטרקטורון עליו רכב בן דודו בן ה-23. בן דודו הצליח להיחלץ מהשיטפון וסיפר שניסה לאחוז בנער, אך הוא נסחף במים הגועשים.



בסופה נהרג ביום חמישי גם אמג'ד ענאן בן ה-27 לאחר שנסחף סמוך לנחל חילזון באזור כרמיאל, בעת שניסה לסגור את שער דיר העיזים שהוא מגדל. ביום שישי המשיכו לרדת כמויות גבוהות של משקעים, אבל בניגוד ליומיים הקודמים של הגל הגשום, הגשמים הפעם יותר באזור המרכז.



שלושה צוותי כבאות והצלה ניסו לחלץ עשרות כבשים מדיר בפאתי כפר קאסם, אשר הוצף בעקבות הגשמים, לאחר שגם תוואי הוואדי העובר בסמוך הוצף במים שזרמו בעוצמה חזקה וחריגה. אבל חרף המאמצים, כ-50 מהכבשים טבעו למוות.בגבעתיים נוצר ביום שישי בולען ברחוב שיינקין שבמרכז העיר, סמוך לרחוב המרי. עבודות השיפוץ ברחוב הסתיימו לפני כשלושה חודשים. בעקבות הבור העמוק שנוצר, הכביש נסגר למשך שעות אכוכות, עד שצוותים של עיריית גבעתיים החזירו את המצב לקדמותו. 



המועצה האיזורית עמק חפר הודיעה הערב שבעקבות מזג האוויר הסוער אירעה מפולת במצוק בית ינאי במקטע שבחלקו הדרומי של החוף. המעוצה ביקשה מהציבור להימנע מהגעה, הליכה, או ריצה לאורך המוק ובחוף שמתחתיו. מחר בבוקר המצוק יגודר במקומות הנדרשים



מזג באוויר הסוער גבה קורבנות, שטפונות והצפות. צילום: אלה שלומקוביץ
מזג באוויר הסוער גבה קורבנות, שטפונות והצפות. צילום: אלה שלומקוביץ



הגשמים הרבים גרמו לזרימות חזקות בנחלים בעיקר בצפון הארץ והיו אזורים, בהם הנחלים עלו על גדותיהם. ביסוד המעלה בגליל העליון, הירדן עלה על גדותיו והפך למוקד למבקרים שצפו בחוויה. בקיבוץ גינוסר הוותיק נראו מראות שלא זכורות שנים ארוכות, כאשר נחל צלמון זרם בעוצמה לעבר הכנרת. המשקעים גרמו לזינוק של לפחות כ-20 ס"מ במפלס הכנרת. ההערכות הן שבימים הקרובים המפלס ימשיך לעלות, לנוכח הזרימה החזקה בנחלים. חרף מזג האוויר הגשום, הגיעו עשרות דייגים במהלך המערכת הסוערת לכנרת לתחרות הדייג המסורתית בחרמון ירד בתוך כך השלג המשמעותי הראשון החורף.



במפלס העליון גובה השלג הגיע ללמעלה מ-50 ס"מ ובמפלס התחתון לכ-40 ס"מ. באתר החרמון נחכנו לפני כשבועיים הקרוניות החדשות של הרכבל והמבקרים שהחלו להגיע לחרמון המושלג, השתמשו בו לראשונה בעלייתם למפלס העליון. החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אורן דוידוף, מסר כי כמות המשקעים הגבוהה ביותר מאז תחילת המערכת הגשומה נמדדה במרום גולן – 200.6 מ"מ.



הרכבל החדש באתר החרמון. צילום: אתר החרמון
הרכבל החדש באתר החרמון. צילום: אתר החרמון



בחרשים נמדדו 194.4 מ"מ, בגמלא נרשם 190.1 מ"מ, ובקיבוץ איילון בגליל המערבי עם 150.4 מ"מ, בחיפה עם 143.6 מ"מ, ובנצרת 140.6 מ"מ. בכפר תבור 139.3 מ"מ, בכפר בלום ובקיבוץ דפנה בגליל העליון ובכפר נחום בכנרת כ-121 מ"מ, בבית דגן עם 103.3 מ"מ, ובתל אביב 98.2 מ"מ, בירושלים נרשם 68.6 מ"מ, ובניצן עם 41.8 מ"מ, באשקלון 42.1 מ"מ, , באשדוד עם 39.4 מ"מ ובבאר שבע כ-3.1 מ"מ.



על פי התחזית, היום לא צפויים לרדת גשמים ותחול עלייה משמעותית של 5-3 מעלות במידות החום. עם זאת, הן עדיין יהיו נמוכות מהממוצע. מידות החום בתל אביב יגיעו ל-17 מעלות, בירושלים ל– 12, בחיפה ל– 16, ובקצרין ל– 15, בכנרת ל– 18, בבית שאן ל– 18, בעין גדי ל– 21, בבאר שבע ל– 18 ובאילת ל– 22. מחר (שני) צפויים גשמים מקומיים בצפון הארץ. באזורים נוספים ינשבו רוחות ערות ובדרום יהיה אביך.



בשל הגשמים המקומיים באזור הצפון תיתכן ירידה של 3-2 מעלות במידות החום. ביום שלישי תחול עוד ירידה של 3-2 מעלות במידות החום וצפויים גשמים מקומיים בצפון הארץ ובמישור החוף. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית וצפוי גשם קל בצפון הארץ ובמישור החוף. ייתכן שבסוף השבוע תגיע מערכת חורפית עוצמתית נוספת, אבל התחזית היא מעבר לטווח החיזוי של השירות המטאורולוגי. 



חווית כריסמס חורפית בשפרעם


העיר שפרעם, בה מתגוררים כ-10,300 נוצרים, הפכה למוקד של סיורי נצרות-יהדות. לרגל הכריסטמס הכנסיות, הסימטאות וחנויות במרכז ההסטורי של העיר הוותיקה קושטו ואווירת סנטה קלאוס כבשה את שפרעם. בין הכנסיות והמסגדים גם התקיימו טקסי הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת שננטש שנים ארוכות ומאז המפתח הופקד כפיקדון בידי משפחה מוסלמית, שנותנת אותו למבקרים.נאדרה חוריה-נסור ובעלה האני, יזמו כחלק ממיזם "דרכים שלובות" של דו קיום סיורים מרתקים. עשרות ישראלים מכל הארץ לא נרתעו בסוף השבוע ממזג האוויר החורפי והגיעו לשפרעם לסיור החווייתי, שכלל ביקורים בכנסיות ושמיעת שירים לרגל חג המולד, הדלקת חנוכיות בבית הכנסת וארוחת חג ומפגש עם משפחה ותיקה מהעיר. "אנחנו צריכים לחיות ביחד וחשוב להכיר מקרוב האחד את השני", ציינה חוריה-נסור, שבאמצעות הסיורים החווייתיים מקרבת בין כולם.



כריסמס בשפרעם. צילום:משה כהן
כריסמס בשפרעם. צילום:משה כהן