החל מהיום (רביעי), עיריית תל אביב, עיר בה הרכיבה על קורקינטים שיתופיים הפכה פופולרית במיוחד בשנים האחרונות, תחייב את כלל הקורקינטים השיתופיים בשטחה בהתקנת לוחיות רישוי. החנייה ברובע 5 שבמרכז העיר תותר בתאי חנייה ייעודיים בלבד. במקביל, יחידת אכיפה מיוחדת שהוקמה לאחרונה באגף הפיקוח בעיריית תל אביב תאכוף את איסור החנייה על המדרכה ובשבילים המיועדים להולכי רגל.



בעיריית תל אביב הבהירו כי כחלק מתנאי ההיתר להצבת כלי רכב זעירים להשכרה במרחב הציבורי, נדרשים בעלי ההיתר להתקין מספר זיהוי לכל כלי חשמלי המתופעל ומוצב על ידו. בעירייה הזהירו כי יופעלו כל האמצעים לתפיסה וסילוק כלים שיתופיים שיימצאו ללא מספר זיהוי.



בנוסף, על מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם ולשלוח תמונות של כלים שיתופיים שנוסעים על המדרכה באמצעות האפליקציה של המוקד, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן. התמונות והמידע הרלוונטי יועברו בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שכלי הרכב שלו נמצא נוסע על המדרכה.



החברות להן ניתנו היתרים להצבת כלי רכב זעירים להשכרה במרחב הציבורי (בירד, ווינד וליים), התחייבו להפעיל סנקציות נגד משתמשים שיתועדו רוכבים על המדרכות בניגוד לחוק: בפעם הראשונה, יקבל הנהג אזהרה, בפעם השנייה, ייחסם למשך חודשיים מהשירות ובפעם השלישית, ייחסם מהשירות למשך שנה.



קורקינט חשמלי. צילום: יח"צ
קורקינט חשמלי. צילום: יח"צ



עיריית תל אביב החלה להרחיב היום את האזורים בהם נאסרה חניית כלי רכב זעירים מחוץ לתאי החניה הייעודיים להם. בנוסף לכ-220 תאי החנייה הייעודיים שסומנו ברובע 3, סומנו לאחרונה כ-180 תאי חנייה ברובע 5 (דרומית לרחוב בוגרשוב). באזורים אלו, סיום נסיעה וחניית הרכבים מחוץ לתאים, לא תהיה אפשרית. כמו כן, בימים אלה העירייה פועלת לסמן מקומות חנייה נוספים ברחבי העיר, כמו גם בתחנות הרכבת.



על פי נתוני העירייה, מתחילת שנת 2019 חולקו כ-21 אלף דו"חות בגין רכיבה אסורה במדרכה. עד כה תפסה העירייה כ-14 אלף כלים שיתופיים אשר הועמדו במרחב הציבורי בניגוד לחוק. היחידה החדשה שתהיה מופקדת על האכיפה בנושא, תמנה 22 פקחים, שיפעלו בהתאם לתכנית עבודה מסודרת וישלימו את פעולות האכיפה של פקחי העירייה ביחידות המרחביות, העוסקים באכיפה כללית.



"המדיניות העירונית היא להחזיר את המדרכות להולכי הרגל, לייצר תרבות רכיבה בטוחה, למתן ולהאט את תנועת הרכבים בעיר", ציינה סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי.  "כחלק מהסדרת פעילות הקורקינטים השיתופיים, יצאנו למהלך שמטרתו להגביר את הבטיחות באמצעות פיקוח על רכיבה לפי חוקי התנועה, על ידי חיוב רישוי לכלים השיתופיים, במסגרת היתר ההפעלה שאנו מעניקים לחברות", אמרה להבי.



בנוסף, הבהירה כי חובת הרישוי תיושם על החברות המפעילות בשלב הראשוני, זאת במטרה להרתיע את הרוכבים מלבצע עבירות שמסכנות את חייהם ואת חיי הזולת, וכך להגביר את יכולת הפיקוח של העירייה על אופן הרכיבה. במקביל, העירייה תמשיך לפעול מול גורמים בכנסת ובמשרד התחבורה על מנת לקדם חקיקה ארצית, שתחייב את כלל האופניים והקורקינטים, פרטיים ומסחריים כאחד, בהתקנת לוחית רישוי.