השירות המטארולוגי הודיע היום (חמישי) כי נשבר שיא של למעלה מ-50 שנה בכמויות הגשמים שירדו במהלך השבועיים האחרונים בצפון הארץ. במישור החוף הצפוני וברמות מנשה הצטברו בתקופה זו כ-350 עד 400 מ"מ. בגליל המערבי והעליון יותר מ-400 מ"מ ירדו. במספר תחנות נמדדו אף יותר מ-450 מ"מ מאז 25 בדצמבר. מהשירות נמסר כי כמויות הגשם הללו לפרק זמן של שבועיים הן יוצאות דופן - מתחילת המדידות לפני כ-80 שנה נמדדו כמויות כאלה בצפון הארץ רק בשני מקרים, בדצמבר 1951 ובינואר 1969.

כאמור, מרכז הארץ והדרום זכו במהלך למנות גשמים גדולות – שאף הובילו להצפות ושיטפונות במספר אזורים, בעיקר במישור החוף הדרומי. בשעות הקרובות, לאחר שנחלשו מעט, הממטרים צפויים לשוב ולהתחזק. בשל כך, מספר צירים נחסמו ברחבי הארץ. במשטרה הדגישו כי יש להימנע מתנועה בצירים באזורים המועדים להצפה. מי שלא נדרש לנוע בכבישים אלו, מתבקש שלא להגיע לאזור ולא לסכן את עצמו.

כמויות גדולות של גשם צפויות עוד לרדת במהלך הערב המאוחר והלילה, בעיקר בצפון ובאזורים הדרומיים לתל אביב. במהלך הלילה והבוקר ישנו חשש גם להצפות ושיטפונות בנחלי המזרח, בעקבות גשמים שצפויים לרדת גם בערבה. גם מחר הגשם צפוי להמשיך לרדת בכל האזורים, אם כי בעוצמה חלשה יותר ובאופן פחות רציף.

(חסימה בכביש 90 , נחל ערוגות (צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, הקרן לביטוח נזקי חקלאות מוסרת כי מתחילת הסערה בסוף השבוע שעבר נרשמו מפגעים בעלות מוערכת של כ-50 מיליון שקלים, זאת מדיווחים על למעלה מ-500 מקרי פגיעות בגידולים עקב הגשמים העזים. 

חילוצים רבים ברחבי הארץ

במהלך הלילה צוותי הכיבוי וההצלה ערכו מספר פעולות חילוץ בראש העין, שנגרמו בשל הגשמים. בין היתר חולצו אזרחים שנלכדו בבתיהם שהוצפו, וכן נהגים שנלכדו ברכבים באזור נחל רבה בעיר, שעלה על גדותיו. לא היו נפגעים באירועים. רואי ועדי נהרי, המתגוררים יחד עם בנם הפעוט בן השנה ברחוב חותמי המגילה בראש העין, פונו באמצעות קיאק של כבאות והצלה וזאת לאחר שנחל רבה עלה על גדותיו וסחף של מים הציף את הרחוב ואת חצרות הבתים. 

"הכבאים הודיעו לי שאם לא נתפנה והגשם יימשך עוד כחצי שעה פשוט נלכד בתוך הבית או שנאלץ לצאת בשיחה ולא בשום דרך אחרת. צריך להבין, המים הגיעו עד מעל לגגות של המכוניות. בית לידי המים כיסו שלושת רבע מגובה הדלת. זה מצב אבסורדי, לא רציתי לקחת סיכון על הילד והאישה ולכן נאלצתי בחוסר אונים להתפנות בקיאק ולהמתין לשעות רגועות יותר", שחזר רואי את מה שעבר על משפחתו בשעות האחרונות. "זה פשוט בלתי ייאמן. המראות היו הזויים ממש. כמויות מים אדירות. זה חצה אפילו גשר שהיה לידנו", הוסיף עדי.

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני


כמו כן, במהלך היום חולצו עובדים שנלכדו במאפייה שהוצפה בגן יבנה ותלמידים מבית ספר שהוצף ביישוב אמונים שליד אשדוד חולצו תלמידים. כאמור מדובר במבצע חילוץ בהשתתפות שוטרים ולוחמי מג"ב, בסופו כל התלמידים חולצו והועברו למקום מבטחים, כשמצבם טוב. 

בעקבות מזג האוויר והמשקעים הרבים שירדו, הכנרת השלימה במהלך הלילה שבין רביעי לחמישי, עליה של 23 ס״מ והמפלס הגיע ל-211.10-. מנתוני רשות המים עולה כי מתחילת החורף עלה מפלס הכנרת ב- 80 ס״מ אבל לכנרת מלאה חסרים עדיין 2.30 מטרים. עד שעות הצהרים נרשמה עליה של 3 ס״מ נוספים במפלס הכנרת משעות הבוקר.הזרימות בנהר הירדן הגיעו לספיקה של 136 מטר מעוקב לשנייה. גם נחל קישון זורם בעוצמה רבה כשהשיא שנמדד היום בבוקר השתווה לשיא היסטורי - 215 מ״ק/שנ׳. בנחל חילזון נמדדה ספיקה של 65 מ״ק/שנ׳. נחל אילון במרכז הגיע בשלב זה לספיקה של 100 מ״ק/שנ׳. מרכז הכובד של אירוע הגשם עבר דרומה במהלך היום והגשמים עוררו את הנחלים באזור כשנחל לכיש ונחל אלה זורמים בעוצמות גבוהות מאוד המוערכות כקרובות לשיאים היסטוריים. בניצנים ירדו מאז הבוקר  122 מ״מ של גשם, בכפר ורבורג - 95 מ״מ ובעין צורים - 116 מ״מ. 

עלייה במפלס הכנרת (צילום: שי מזרחי, פקח רשות הכינרת)
עלייה במפלס הכנרת (צילום: שי מזרחי, פקח רשות הכינרת)

כוחות ההצלה פרסמו כי בשל מזג האוויר הסוער, הורגש אמש עומס רב במוקדי החירום ברחבי הארץ. הצוותים הרפואיים של מד"א הוזנקו למוקדים רבים בהם אירעו הצפות של כלי רכב ובתים. כמו כן, הכוחות הוזעקו לאירוע קריסת מרפסת בתל אביב וכן למבנה בתהליך תמ"א שהיה בסכנת קריסה בקרית אונו. לא היו נפגעים באירועים המדוברים. בנוסף, צוותי מד"א יילדו הלילה בירושלים שתי נשים שכרעו ללדת בביתן, התינוקות פונו לאחר מכן לבית החולים במצב טוב.

בשירותי החירום ברחבי הארץ ממשיכים בהערכות המיוחדות ובכוננות הגבוהה לקראת המערכת הגשומה, זאת לאחר שאתמול הודיעו על הגברת הכוננות באזור המרכז, כולל תגבור במוקדי הכבאות וההצלה, העיריות, המשטרה וחברת החשמל. כמו כן, צוותים סיירו במהלך היום באזורים המועדים לשיטפונות, בניסיון לתת מענה לכל תרחיש. הקולטנים ותעלות הניקוז נוקו ובעיריית תל אביב אף הציבו שקי חול בשכונת ארגזים, הגובלת בשכונת התקווה, בניסיון למנוע שוב הצפות. במקביל, קיימת היערכות גם לתרחיש של פינוי תושבים מבתים מוצפים למרכזים קהילתיים.

מספר רשויות בצפון הארץ החליטו שלא להסתכן והודיעו אמש על ביטול הלימודים. משרד הבריאות חידד אתמול את המלצותיו לפעולות שיש לנקוט בקרב קשישים ותינוקות על מנת למנוע סכנות ופגיעות קור באוכלוסיות אלה. המשרד לשוויון חברתי העביר את מוקד החירום שלו (8840*) לאזרחים ותיקים למתכונת של פעילות מוגברת, כדי שיהיה ערוך לקבל פניות ולתת מענה לאזרחים ותיקים בכל פנייה, ולהעברת מידע והנחיות רלוונטיות.

ביום שישי צפוי גשם מקומי ברוב אזורי הארץ וקיים חשש קל משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. בסוף השבוע ובתחילת השבוע הבא לא צפויים גשמים וההערכה היא שאת השבת הקרירה ינצלו המוני מטיילים לעלייה לרגל לאתרי הטבע, לנחלים הזורמים ולמקומות המושלגים בחרמון ובצפון רמת הגולן. אתמול נצבעו נופי צפון הגולן בצבע לבן, המפלים געשו והנחלים זרמו בעוצמה.

ברשות הטבע והגנים נאלצו לסגור כמה אתרים ומסלולי מטיילים מחשש להיסחפות, בהם זוויתן תחתון, עין נטף עד בריכת המשושים, זוויתן עליון מעגלי, שמורת הטבע נחל דישון והגן הלאומי מקורות הירקון.