השיטפונות שהציפו אתמול את נהריה וחלקים נרחבים מעכו, חיפה והקריות, גבו את חייו של הקורבן השביעי בשל פגעי מזג האוויר בתוך שבועיים. מוטי בן שבת (38), שזינק לתוך רכב שנתקע בהצפה ברחוב שפרינצק בנהריה, הצליח לסייע בחילוצם של אם ובתה - אבל זרם המים האדיר סחף אותו לעבר ערוץ נחל הגעתון שחוצה את העיר ואשר עלה על גדותיו. על רקע ההצפות הקשות, ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, קרא בראיון לרדיו 104.5FM לבנימין נתניהו: "מצפה שידבר איתי". 

לאחר מכן שוחח ראש הממשלה עם מרלי ואמר לו כי הנחה את מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ, רונן פרץ, לתת סיוע מיידי לנהריה וכן סיוע נוסף בהמשך עבור שיקום פגעי מזג אוויר.

"נזקי השיטפונות בנהריה מוערכים ב-300 מיליון שקלים, זה עודפים מהבחירות, כסף קטן לממשלה. תושבי נהריה לא פראיירים, אנחנו נחזיר להם בבחירות", אמר מרלי, "הממשלה חייבת לעזור לנהריה, הם לא יכריזו על אסון טבע כדי לא לשלם כסף, כל העיר נהרסה".  

"העיר נשטפה, זה מגיע בעוצמה מטורפת", הוסיף מרלי, "הנחל היה ריק וברחוב היה שיטפון. הבעיה מתחילה כשלא אוגרים את המים ומשתמשים בחקלאות וכשזה מגיע לנהריה, החלק המזרחי מאזור שכונת שפרינצק וקניון ארנה לא מסוגל להכיל את המים והעיר נשטפת. אתמול הגעתון היה ריק וכל הרחוב משני צדיו, 30 מטר של נהר, שטף את מרכז העיר". 

למה לא יצאה לפועל התוכנית הקיימת?
"צריכה להיות החלטת ממשלה, זה עודפים של 100 מיליון שקלים ממערכת הבחירות. אפשר לקבל החלטה ולהתחיל מחר בבוקר ולהתחיל לעבוד בזה ולהגיע לנהריה לאמוד את הנזקים. כל העיר נשטפה, כל התשתיות הרוסות, כל הרכבים הרוסים וזרוקים. בעלי עסקים מתמודדים עם נזקים ומוציאים מים מהחנויות".

מה עובר על ראש עיר שניצח בבחירות, חשבת שיקרה דבר כזה?
"ממש לא. יש כאן תושבים מדהימים. אנחנו עם אסון של הרוג אחד ויכולנו לסיים עם עשרות הרוגים. אנשים מתוך בתים ורכבים יצאו לחלץ". 

ההצפות אתמול בנהריה. צילום: מאיר וקנין, פלאש 90
ההצפות אתמול בנהריה. צילום: מאיר וקנין, פלאש 90

יש לך הערכה של הנזק?
"מאות מיליוני שקלים, מעריך שהנזק הוא 300 מיליון שקלים. הייתי מצפה מראש הממשלה לדבר איתי. שר הפנים אריה דרעי דיבר איתי, שר החינוך רפי פרץ דיבר איתי, אבל כנראה שהם עסוקים בבחירות, זה יותר חשוב להם. אנחנו נחזיר להם בבחירות. אנשים לא אוהבים שמזלזלים בהם. יש אחריות ותושבי נהריה לא פראיירים ומצפים שהמדינה תסייע להם. הממשלה צריכה להגיע לכאן ולפתור את הבעיות. הם לא יכריזו אסון טבע כדי שלזה לא יעלה להם כסף. הם בטוחים שהנחל עלה על גדותיו, ממש לא, אלא העיר עלתה על גדותיה".