לשינויי האקלים הפוקדים את העולם, או בשפה המוכרת יותר "התחממות כדור הארץ", יש קשר ישיר גם לכמויות הגשם יוצאות הדופן בחורף הנוכחי. פרופ' יואב יאיר, דיקן ביה"ס לקיימות של המרכז הבינתחומי מסביר בשיחה עם מעריב: "כשהים חם יותר אז יש שפיעה גדולה יותר של אדי מים ובהינתן שהאוויר שמגיע מאירופה הוא קר מקבלים אי יציבות גדולה מאד, כלומר התפתחות של עננים מאד עמוקים המכילים פשוט יותר מים וסופות ברקים. אלה חוקי התרמודינמיקה הבסיסיים והם נכונים גם במקרה שלנו".

עם זאת, שינויי האקלים מאופיינים לא רק בהחמרה והקצנה של תופעות מזג האוויר לסוגיהן בכל העונות כי אם גם באי יציבות ובאי סדירות של התופעות כפי שהכרנו אותן בעשורים הקודמים. 

"אנשים שכחו את חמש שנות הבצורת שקדמו לחורף האחרון שבהם תדירות השקעים שהיו פוקדים אותנו בעבר מדי חורף פחתה להפליא. וזה שאנחנו מקבלים עכשיו שניים תוך עשרה ימים היה פעם נורמלי, אולי לא בעוצמות האלה אבל זה היה חורף כהלכתו.

אירוע בודד לא חייב להיות קשור לשינויי האקלים אבל המגמה ברורה והיא מגמה גוברת של סופות חזקות יותר מחד ושל שריפות עזות יותר בתקופות יובש מאידך ואלה תופעות שהמודלים של מדע האקלים כבר יודעים לחזות" אומר פרופ' יאיר ומדגיש: "מעבר להשפעת האדם השלילית על ההתחממות הגלובלית בצריכה ותחבורה שמבוססות על אנרגיה ודלקים מאובנים, אנחנו מתכנסים לערי ענק מכוסות בטון ללא אדמה מחלחלת וזה עוד אתגר של האדם להתאים את סביבתו לאקלים המשתנה".

כך שבהיבט הקצנת מזג האוויר, החורף אמנם נדחה ונעשה קצר יותר אבל בדומה לקיץ גם קיצוני יותר וכשכבר יגיעו השקעים הברומטריים לחופי ישראל, אם יגיעו, הם יכולים להביא איתם גם כמויות משקעים שלא הכרנו כשם שהקיץ טומן בחובו סכנת שריפות שלא הכרנו כמו אלה באוסטרליה כעת.

אבל, בהיבט אי הסדירות של תופעות מזג האוויר כתוצאה משינוי האקלים, חורף עתיר גשמים אחד אינו מעיד בהכרח שהחורף הבא אחריו יהיה כזה ואפילו בתוך העונה עצמה חודש גשום מאד יכול לבוא אחרי חודש שחון מאד ולהפך. 

כמויות המשקעים שירדו בימים האחרונים

במהלך הלילה שבין רביעי לחמישי השלימה הכנרת עליה של 23 ס״מ והמפלס הגיע ל-211.10-. מנתוני רשות המים עולה כי מתחילת החורף עלה מפלס הכנרת ב- 80 ס״מ אבל לכנרת מלאה חסרים עדיין 2.30 מטרים. עד שעות הצהרים נרשמה עליה של 3 ס״מ נוספים במפלס הכנרת משעות הבוקר.

הזרימות בנהר הירדן הגיעו לספיקה של 136 מטר מעוקב לשנייה. גם נחל קישון זורם בעוצמה רבה כשהשיא שנמדד אתמול (חמישי) בבוקר השתווה לשיא היסטורי - 215 מ״ק/שנ׳. בנחל חילזון נמדדה ספיקה של 65 מ״ק/שנ׳. 

נחל אילון במרכז הגיע בשלב זה לספיקה של 100 מ״ק/שנ׳. מרכז הכובד של אירוע הגשם עבר דרומה במהלך היום והגשמים עוררו את הנחלים באזור כשנחל לכיש ונחל אלה זורמים בעוצמות גבוהות מאוד המוערכות כקרובות לשיאים היסטוריים. בניצנים ירדו מאז הבוקר  122 מ״מ של גשם, בכפר ורבורג - 95 מ״מ ובעין צורים - 116 מ״מ.