האלוף במיל', גרשון הכהן, שוחח עם אראל סג"ל בתכניתו ב-103FM. הכהן, העובד במכון המחקר מרכז בגין-סאדאת, הסביר על הסיבות לפגעי השיטפונות הקשים בשל מזג האוויר הסוער שפקד אותנו לאחרונה, והתייחס לגבולות המדינה דווקא מההיבט האקולוגי, ולא מזה המדיני: "לא במקרה הערבים נתנו ליהודים את אזור הביצות. 60% מהיהודים גרים כיום בין ראשון לציון לנתניה. יש התעלמות מהתנאים הגאוגרפיים באזור, לכן, בכל מצב של שיטפון מחזירים אותנו אל המקום שעל פי טבעו הוא ביצה".  

השיטפונות בתל אביב לא קשורים רק לכמות הגשמים הגדולה שירדה בגוש דן אלא גם לכך שהגשם שזורם אל תוך הנחלים מגיע גם למרכז הארץ. אירוע שכזה כבר קרה בחורף 91.
"אנחנו מתעלמים מהגאוגרפיה של ארץ ישראל. לא במקרה הערבים נתנו ליהודים את אזור הביצות, והיהודים התיישבו על מישור החוף. זו התעלמות מוחלטת מהתנאים הגאוגרפים, כך שבכל מצב של שיטפון מחזירים אותנו לגשמים ולביצות".

אחרי השיטפונות הקימו וועדה, והחליטו שצריך לייצר בריכות שיקלטו את המים, אך פחדו מהחוק הבינלאומי. יש חוק שמדינה כובשת לא יכולה להקים מפעלים בשטח הנכבש לטובתה.
"היישובים שבמדרגה מעל רצועת החוף נבנו על מרחבים שהיו סופגים את המים למי תהום, מה שמעצים את כניסת המים דרך מערכת ניקוז מאורגנת אל נחל איילון ואפיקי הירקון. זה כמו להכניס נחל לקשית. הנחלים לא אמורים לקלוט כמות כזו של מים מטבעם. הולנד בשנות החמישים סבלה משיטפונות ובנתה מרחבי השהייה גדולים למים תוך עקירת בתים וישובים. הכל כדי שיהיה ניתן לשלוט בהצפות".

נכון להגיד שמאגרי ההתהוות הללו הם גם לטובת האוכלוסייה המקומית?
"התשובה היא כן. יהודה ושומרון הם חור שחור. ברגע שאתה לא מתייחס בשום תכנית בתכנון הבסיסי לעובדה שהביוב של שכם מגיע לנחל אלכסנדר וההצפות באות אל הירקון, יש בעיה... אני טוען שאת הפוטנציאל של ישראל צריך לנתח כיחידה אקולוגית אחת. את ההתיישבות הגדולה שלנו צריך לבנות על ציר אלון ומישור אדומים כשמים ילכו מזרחה לים המלח ולירדן".

זה בטח יקרה בממשלת הגנרלים הבאה.
"הייתי בדיון עם האיחוד האירופי, שם אמרתי להם שמדינת ישראל לא יכולה להתקיים בגבולות 67 מההיבט האקולוגי. האקולוגיה מכתיבה באופן קריטי את תכנון ארץ ישראל, מהירדן ועד הים".