גליל והנגב מהווים במשך שנים אזורים אסטרטגיים של מדינת ישראל. עשרות תוכניות כבר נבנו והוצאו לפועל מתוך רצון להפריח את האזורים הללו, רובן נכשלו בעיקר בשל העובדה שהתמקדו בניסיון לסגור פערים. כעת מציגה קק”ל את חזון “רילוקיישן ישראלי – ישראל 2040”, שמציע לחזק את הגליל והנגב ולהפוך אותם למנועי הצמיחה של ישראל תוך שני עשורים. 

תעסוקה איכותית, פתרונות דיור הולמים, השקעה בחינוך ובאקדמיה והרחבת התשתיות צפויים למשוך מיליון וחצי מתיישבים חדשים, שיעצימו את הנגב והגליל ויחזקו את ישראל מבחינה כלכלית וחברתית.

מאז הקמתה לפני 119 שנים משמשת קק”ל גוף בעל ראייה אסטרטגית רחבה. חזון “ישראל 2040” גובש במשך תקופה ארוכה, אחרי התייעצות עם שורה של מומחים. הוא מצביע על צורך באינטגרטור מרכזי שיניע את כל התחומים יחד כדי ליצור שינוי אמיתי, שתחילתו בשינוי סדרי העדיפויות הלאומיים. 

“ההייטק והסייבר הם חלק מהחזון הציוני החדש”, אומר יו”ר קק”ל דניאל עטר. “90% מהתעשיות עתירות הידע נמצאות בתל אביב וסביבתה, ובכדי להפוך את ישראל לאומת סטארט־אפ אמיתית אנחנו חייבים להרחיב את הגבולות גם לנגב ולגליל תוך יצירת מציאות הנשענת על התיישבות, תעסוקה מתקדמת וחדשנית וחינוך למצוינות”.

החזון אינו כלי לסגירת פערים, אלא להעצמה שתהפוך את הנגב והגליל לשותפים בפריון הטכנולוגי. על פי ההערכות, עד שנת 2040 תמנה אוכלוסיית ישראל כ־13 מיליון בני אדם, וכבר כיום נחשבת המדינה לאחת הצפופות בעולם (מקום רביעי ביחס של קמ”ר לנפש), והמגמה רק צפויה להחמיר. 

כדי לשנות את התמונה מציע חזון ישראל 2040 להקים בנגב ובגליל מוקדי אקו־סיסטם שימשכו אליהם כ־180 אלף אנשי ונשות הייטק, כ־120 אלף לנגב והיתר לגליל. מעברם של אלו יביא ליצירת מקומות תעסוקה איכותיים בשכר גבוה, שימשכו כמיליון תושבים לנגב וכחצי מיליון לגליל.

פיתוח טכנולוגי של הנגב והגליל, מאמינים בקק”ל, ימשוך אליהם מיליון וחצי מתיישבים מישראל ומחו”ל. 400 אלף יחידות דיור יוקמו, 100 אלף יחידות דיור להשכרה, תנועות ההתיישבות בנגב ובגליל יקבלו תמיכה מקק”ל ויובילו לרילוקיישן ישראלי מסיבי בתוך שני עשורים.

חזון 2040 מתבסס על הבאת הטכנולוגיה לנגב ולגליל. לפי תוכנית זו, יושם דגש על הקמת מרכזי הייטק, קמפוסים מדעיים ובניית מרכזי פיתוח משוכללים, לצד השקעה בפיתוח ערים שיהוו מקור משיכה לסטודנטים, יזמים, מהנדסים ומתכנתים מהארץ ומהעולם כולו. 

הגליל, על פי החזון, יהפוך למעצמה עולמית של פודטק, אגרוטק וביוטק. יוקם פארק תעשייה בגודל 3,000 דונם במרכז הגליל, שיאכלס תעשיות הייטק מתקדמות ויכלול מרכז מחקר ופיתוח. בנגב יוקמו מרכזי הייטק וסייבר בשיתוף היחידות הטכנולוגיות של צה”ל, שמעתיקות את בסיסיהן דרומה, והתעשיות הביטחוניות.

בנוסף, מתוכננים לקום גם מתחמי עבודה משותפים שישמשו חממה לפיתוח חברות הייטק וסטארטאפים בנגב ובגליל. מרכזי הלימודים, ההכשרה והעבודה יהפכו את קטר ההייטק למנוע הצמיחה של הפריפריה ולמוקד משיכה מרכזי. קק”ל אף תסייע לתושבי האזור להשתלב בעולם ההייטק במסגרת מיזם קק”לטק, שבמסגרתו יוקמו מרכזי לימוד אקדמיים בתחומי מדעי המחשב והתקשורת וילמדו בהם חיילים משוחררים. 

לצד הלימודים יוקמו מרכזי הכשרה, שיאפשרו לתושבי הנגב והגליל להתברג במשרות הייטק בלי שיצטרכו לחפש עבודה במרכז. בנוסף, תעמיק קק”ל את תמיכתה במכינות הקדם צבאיות, שמטפחות מצוינות בקרב בני נוער ומעודדות מעורבות חברתית ואזרחית. 

בקק”ל מציינים עוד כי להשלמת התמונה תועמק ההשקעה בחינוך, כדי להעניק הזדמנות שווה לכל ילד, ולא רק בססמאות. עשרה בתי קק”ל למצוינות יוקמו בנגב ובגליל, הראשון שבהם כבר הוקם בנוף הגליל. במסגרת בתי המצוינות יוכלו בני נוער ליהנות ללא עלות מסביבת לימודים א־פורמלית, שתכין אותם לעולם המחר. 

כל זאת בהנחיית מורים פרטיים, מנטורים בוגרי יחידת 8200 ומנחים מגופים מובילים נוספים, ותוך חיזוק מקצועות הליבה והקניית מיומנויות חשובות להצלחה בעולם המחר, באמצעות מגוון קורסים טכנולוגיים במדעי המחשב, סייבר, בניית אתרים ועוד. 

חיזוק מצד קק”ל יוענק גם לאקדמיה באמצעות מלגות מורחבות וייעודיות לתחומי ההייטק שישמשו מקפצה תעסוקתית. למוסדות האקדמיים תינתן בנוסף תמיכה פיזית עם הקמת מעונות סטודנטים שימשכו לאזור אוכלוסייה צעירה ואיכותית – ועד סיוע לבניית אגפים והרחבת מוסדות לימוד קיימים.
 
“קק”ל כאינטגרטור מרכזי, תוביל את החזון עם גופים נוספים ותהפוך את הגליל והנגב למנועי הצמיחה של ישראל ב־2040”, אומר עטר. “קק”ל נרתמת גם לאתגרים האסטרטגיים שמולם ניצבת ישראל בעשורים הבאים, כדי שישראל של כולנו תהיה עד 2040 מלהיבה יותר, חדשנית יותר וחזקה הרבה יותר”. 

חיים וסרנו, מערך הסברה קק"ל (צילום: חיים וסרנו)
חיים וסרנו, מערך הסברה קק"ל (צילום: חיים וסרנו)

הכתבה מתפרסמת בשיתוף קק"ל.