לאחר כשנתיים של עבודות ומאבקים, שבמהלכן פרצה "מלחמת שבת", הסתיימו עבודות הקמת גשר יהודית בתל אביב להולכי רגל ורוכבי אופניים וקורקינטים. הגשר צפוי להיפתח מחר.

הגשר, שאורכו כ-110 מטרים, רוחבו 11 מטר וגובהו הממוצע מעל נתיבי איילון כ-5.5 מטר, מחבר בין מערב העיר, משכונת מונטיפיורי למזרחה – במגדלי אלון בשכונת ביצרון

עלות הקמת הגשר הסתכמה בכ-70 מיליון שקל, כאשר 75% היו במימון משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון ו-25% הנוספים במימון עיריית תל אביב.

באוגוסט 2018 פרץ עימות חריף בעקבות הנחיית עיריית תל אביב לבצע את עבודות הנחת קורות הפלדה של הגשר מעל האיילון בשבתות.

משרד התחבורה התנגד בלחץ גורמים חרדיים ודתיים לעבודות בשבת והסוגיה הגיעה לבג"ץ. אבל כבר במהלך ההליך המשפטי הוסכם על ביצוע העבודות בכשישה סופי שבוע, על מנת למנוע עומסי תנועה כבדים עוד יותר בנתיבי איילון במהלך השבוע. קבוצת אורון שביצעה את פרויקט התשתית המורכב מסרה את הקשר לנתיבי איילון.

בחודשים האחרונים הואצו העבודות, ועשרות עובדים עבדו משמרות של בוקר ולילה על השלמת העבודות. "הגשר יהווה אייקון עירוני וחלק בלתי נפרד מהנוף התל אביבי והוא יעניק למשתמשים בו אפשרות נוחה וקלה לחצותאת נתיבי איילון העוברים במרכזה של תל אביב", ציין מנכ"ל קחברת הבת של קבוצת אורון אחזקות והשקעות, שבנתה את הגשר. במהלך העבודות נדרשו שורת אתגרים תכנוניים, הנדסיים ולוגיסטיים מורכבים ומשמעותיים.

הגשר מורכב מכ-1,400 טון פלדה המרכיבים את כלל המבנה והמעקות. לצורך ריצופו נדרשו כ-1500 מ"ר של דק במבוק וכ-800 מ"ר של צבע מיוחד לצביעת שביל האופניים על הגשר.

לאורך הגשר הונחו מעין פינות ישיבה הנראות כסלעים והן מתכתבות עם מראות הגשר ומאפשרות לעובדים ולשבים לנוכח לאורכו. פינות הישיבה גם יוצרות חציצה בין הולכי הרגל לרוכבי האופניים. במקביל, בוצעו עבודות תאורה ופיתוח נרחבות, שכללו גם את שדרות יהודית בשכונת מונטיפיורי, שבאזור הגשר יהפכו למדרחוב.

שדרות יהודית שבמהלך היום שוקקות, צפויות להתעורר גם בשעות הערב, כאשר על פי ההערכות בתי קפה ועסקים יפתחו במקום עד שעות הערב המאוחרות, לנוכח הצפי למעבר ער של הולכי רגל ורוכבים.

"כפי שהבטחנו גשר שדרות יהודית אכן קם, גם אם חיכינו לו זמן רב מידי בגלל לחצים פוליטיים ובעיות בביצוע", ציין ראש עיריית תל אביב רון חולדאי – "הגשר הוא אלמנט חשוב בחזון שלנו לתעדוף הולכי רגל ורוכבי אופניים, תוך צמצום תנועת הרכב הפרטי וחיבור חלקי העיר השונים".

גם מנכ"ל מנכ"ל נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, התייחס לפתיחת הגשר לתנועה: "גשר יהודית, בדומה לפרויקטים נוספים של נתיבי איילון, מייצר חלופות לרכב הפרטי במטרה להקל על העומסים בכבישים. הגשר מייצר רצף אורבני בין שני צידי נחל איילון, אשר יחבר את מערב ומזרח העיר ת"א, ויאפשר מעבר בטיחותי להולכי רגל ורוכבי אופניים שיתחבר לרשת שבילי האופניים "אופנידן". מדובר בפרויקט חשוב שיסייע להפחתת מספר כלי הרכב בתל אביב באמצעות תחבורה ירוקה וישפיע על המרקם האורבני של העיר לרווחת תושבי המטרופולין".