שיא הקור: החורף עדיין איתנו והוא כאן כדי להישאר. שלג החל לרדת הבוקר (שלישי) בצפון רמת הגולן ובצפת, והגיע גם להרי המרכז. בחרמון ירדו הלילה 15 ס"מ של שלג והאתר יהיה סגור למבקרים. בירושלים ירדו פתיתי שלג, אך הוא לא צפוי להיערם על הקרקע. גשמים מקומיים ימשיכו לרדת ברוב אזורי הארץ, תחול ירידה במידות החום ויהיה קר מהרגיל לעונה. בשירות המטאורולוגי מזהירים מפני שיטפונות בנחלי המזרח והדרום. בתוך כך, שלג החל לרדת גם בהרי בנימין ובגוש עציון בסמוך לירושלים.

עיריית צפת הודיעה הבוקר כי לאחר הערכת מצב הוחלט על קיום הלימודים בעיר כסדרם. "כל צירי התנועה לעיר ובתוך העיר פתוחים, עובדי העירייה מבצעים סריקות ומטפלים נקודתית במוסדות החינוך בהם נוצרה קרה", נמסר מהעירייה.

מידות החום בירושלים יגיעו ל־6 מעלות (לעומת 13, הממוצע לחודש ינואר), בתל אביב 12 מעלות, בחיפה 11 מעלות, בבאר שבע 12 מעלות ובאילת – 17 מעלות. יש לציין שהיום הוא היום הכי קר בשנה . הלילה צפוי להיות קר במיוחד ותיתכן קרה במקומות המועדים לדוגמא בקרית שמונה, בה ככל הנראה יהיו אפס מעלות בלילה. כמו כן, הטמפרטורה בצפון רמת הגולן צפויה לעמוד על מינוס שתי מעלות, וכך צפוי להימשך גם בימים הקרובים. 

שלג גם בחרמון. צילום: אתר החרמון
שלג גם בחרמון. צילום: אתר החרמון

שלג בהרי בנימין - צילום: שמרית צור/TPS

שלג בגוש עציון

בתוך כך, מרשות המים נמסר הבוקר כי מפלס הכנרת עלה ב-7 ס״מ מאתמול, למפלס 210.595-. 1.795 מטר חסרים לכנרת מלאה.

שלג בשמורת הר מרון. צילום: סמיר חמוד, רשות הטבע והגנים

מחר ייתכנו גשמים מקומיים קלים, בעיקר במרכז הארץ ובדרומה, וימשיך להיות קר מהרגיל לעונה. ביום חמישי יירדו גשמים מקומיים קלים ולקראת ערב יתחזקו הגשמים והרוחות. ביום שישי ימשיכו לרדת גשמים מקומיים מצפון הארץ עד לצפון הנגב, תחול ירידה במידות החום וייתכן שלג קל בפסגות הרי הצפון והמרכז. לקראת ערב הגשמים ייפסקו, אבל יוסיף להיות קר מהרגיל.

זרימה חזקה בירדן. צילום: סטודיו A

בכבאות והצלה ירושלים הודיעו שקיימו הערכת מצב מיוחדת, שלאחריה הוחלט על היערכות ופרסום המלצות מיוחדות, בהן: התקנת גלאי עשן בבית שיתריעו על שריפה בזמן אמת, הרחקת תנורים מחומרים דליקים כמו שמיכות, וילונות ומזרנים. כן מומלץ להעדיף שימוש באמצעי חימום כמו מזגן או רדיאטור, הבטוחים יותר לשימוש, ולרכוש מטף כיבוי לבית. הנחיה נוספת היא לא להעמיס מכשירי חשמל רבים על שקע אחד ולסייע לקשישים המתגוררים בגפם.

שלג בבית אל, צילום: יוסף אנאיה המועצה בית אל

בשל מזג האוויר הסוער, ניידה חברת החשמל עשרות גנרטורים לרמת הגולן וליהודה ושומרון כדי שישמשו כגיבוי במקרה של פגיעה ברשת החשמל. גם בחברת החשמל נערכו למזג האוויר החורפי. צוותי העבודה בשטח תוגברו ונערכו עם כלים כבדים באזורים שהנגישות אליהם מורכבת יותר, מחשש להצפות, לנפילות עצים או לתנאי מזג אוויר קשים במיוחד.

גשם במפל סער. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
גשם במפל סער. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

האפשרות של שלג בהרי הצפון הביאה גם את הרשויות בגליל העליון לקיים היערכות מיוחדת. במחסני החירום של עיריית צפת הכינו 25 טונות של מלח שיפוזר במידת הצורך בצירים השונים, בהם אלו המובילים לבית החולים זיו. כמו כן, נערכים לשימוש במפלסות לפינוי השלגים, אם ייערמו בכבישים. נוסף לכך, נפתחו ונוקו ניקוזים, תוגברו המוקדנים במוקד העירוני, ובאגף הרווחה בעירייה נערכים למתן סיוע לקשישים נזקקים.

"אנחנו ערוכים למזג אוויר חורפי, סוער וייתכן שאף מושלג", ציין ראש עיריית צפת שוקי אוחנה, "עם סיום ישיבת היערכות קיימתי סיור במחסני החירום וראיתי מוכנות מלאה מבחינת מלח, כלים כבדים וגנרטורים. נוציא הודעות סדורות בזמן אמת לתושבי העיר".

בהודעה שפרסמה עיריית צפת לתושביה, הם התבקשו להקפיד על חיזוק אנטנות, דודי שמש, סככות וחפצים שעלולים לעוף, לנקות את פתחי הניקוז בחצרות ואת המרזבים בגגות, לגזום עצים וענפים הסמוכים לכבלים, לבדוק את בטיחות מערכות החשמל ולהצטייד בתאורת חירום, לוודא שימוש זהיר באמצעי חימום, לקשור ציוד בגינות ובמרפסות ולא לחנות סמוך לעצים ומתחת לסככות. בעירייה התריעו שאם תהיה קרה, יש להתנייד בזהירות ולהישמע להוראות.