בערערה בנגב לא העריכו עד כמה הם זקוקים למוקד לשירותי רפואה דחופה ביישוב, עד שהוא נפתח ביום הראשון של השנה האזרחית החדשה. שעות ספורות אחרי הפתיחה כבר נרשמו כ־50 איש שביקשו סיוע מיידי.

“כזה מקום אף פעם לא היה בחברה הבדואית, או באזור שלנו בכלל", מספר ראש המועצה, נאיף אבו עראר. “מכשור חדיש, רופאים, חדרי טיפול מתקדמים. מדובר בחדר מיון קדמי לכל דבר, והאוכלוסייה יכולה לקבל את השירותים הללו קרוב לבית המגורים ולא רק בבאר שבע. מקום כזה, פשוטו כמשמעו, מציל חיי אדם".

ערערה בנגב הוא יישוב בדואי שמונה כ־20 אלף תושבים וממש בקרוב אמור להחליף קידומת ולהפוך רשמית לעיר. היישוב הוקם ב־1981 בעקבות הסכם השלום עם מצרים כחלק מתוכנית להקמת שבעה יישובים בדואיים, בהם רהט, כסייפה ושגב שלום. רוב תושביו הם בני השבטים ערב אבו קורינאת, ערב אבו רביע וערב אבו ג'ועיד. 

היישוב ממוקם בבקעת ערד, כעשרה קילומטרים צפונית־מערבית מדימונה, ואחד הקשיים שחווים תושביו הוא זמן ההגעה הארוך לבית החולים במקרה הצורך. המענה הרפואי הקרוב ביותר בנמצא הוא המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, מרחק נסיעה של כ־40 דקות.

“תחשוב על שעות הלילה המאוחרות", ביקש ד"ר אשרף אבו עראר, רופא ותושב היישוב מילדות. “הורה שיש לו ילד במצב רפואי קשה והוא נאלץ לנסוע בשיא הדאגה לבאר שבע. חושך, הוא ממהר. זה מתכון לא טוב, שיכול לגרום בקלות לתאונות דרכים. זה ממש מסוכן".

ד"ר אשרף אבו עראר משמש כבר 12 שנה כרופא המתמחה ברפואה פנימית. את ההתמחות עשה בבית החולים ברזילי, באשקלון. אבל אשרף לא שקל לרגע לעזוב את היישוב שבו נולד וגדל.

“חשבתי אחרי ההתמחות שאני חייב לתרום לקהילה שלי", הוא מספר. “היה להם חסר מאוד מרכז לרפואה דחופה, כזה שיפעל ויוכל לתת מענה רפואי בשעות הלילה, ואמרתי שזה מה שאני אעשה".

ראש המועצה, נאיף אבו עראר. צילום: יאסר עוקבי
ראש המועצה, נאיף אבו עראר. צילום: יאסר עוקבי

שאיפתו של ד"ר אבו עראר, המשמש גם כמנהל קופת חולים מאוחדת ביישוב, עלתה בקנה אחד עם רצונו של ראש המועצה נאיף אבו עראר, וביחד החלו להניע את המהלך. המכשול העיקרי שעמד בפניהם היה מימון המיזם השאפתני.

“סיפרו לי שבעבר הוקם מרכז דומה ביישוב בדואי אחר, אבל הוא הוקם בלי מימון ונכשל. עבד כמה חודשים עד שנסגר", ראש המועצה סיפר. “צריך להבין שמדובר בעסק לא פשוט. יש צורך בהשגת מבנה, מכשירים, צריך כסף לתחזוקה, רופאים. פניתי למשרד הבריאות, וגם למפעל הפיס, שבלעדיהם דבר כזה לא יכול היה לקום. הסברתי להם שאני צריך מימון חודשי לחמש השנים הקרובות, עד שהמרכז יצליח להתקיים".

מפעל הפיס נרתם מיד לעזרת היישוב הדרומי. “הסיוע ממפעל הפיס ניתן לנו לפי הקריטריונים", מספר ראש המועצה. “הוא מגיע מהתקציב שמיועד לנו, וכשבמפעל הפיס שמעו למה הכסף מיועד, הם שמחו מאוד לסייע. מפעל הפיס עוזר לנו בלא מעט דברים במהלך השנה: בניית בתי ספר, ציוד לכיתות ועוד".

זה היה מהלך משותף שהובילו שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. בפרויקט יושקע בחמש השנים הקרובות סכום של 5.5 מיליון שקל, למעלה ממיליון שקל בשנה. משרד הבריאות ישקיע 3 מיליון שקל, ומפעל הפיס ישלים את המימון בסכום של כ־2.5 מיליון שקל. 

ד"ר אשרף אבו עראר זכה במכרז לניהול המוקד, שפתוח מדי ערב מהשעה שבע עד השעה שבע בבוקר למחרת, ומטרתו להעניק מענה רפואי מיידי אחרי שעות הפעילות של קופות החולים ביישוב. 

המרכז משרת לא רק את תושבי היישוב עצמו אלא גם את תושבי הפזורה הבדואית שמסביבו. במקרה הצורך הוא משרת אף את אנשי בסיס חיל האוויר הסמוך בנבטים, שנציגו הגיע לטקס הפתיחה החגיגי.

“לפני שהמוקד נפתח, היו מקרים שבגלל חוסר ברפואה דחופה, או סיוע מיידי, אנשים איבדו את חייהם", מציין ראש המועצה אבו עראר. “קח בחשבון שהמיון הקדמי הזה משמש גם את הבסיס בנבטים, אבל יכול לשרת את כל הסביבה, כמו כביש 25 או כביש 31, במקרים של חס וחלילה תאונות דרכים".

ד"ר אבו עראר מספר שהמשמרת היומית מתחילה עם שלושה רופאים, ממשיכה עם שניים ואת הלילה מסיים רופא תורן אחד. אין ערב שלא מגיעים אליו פציינטים שנזקקים לטיפול בחבלות ובחתכים וגם במצבים קשים יותר.

“היה מקרה של חולה מהפזורה הבדואית שלא חשה בטוב", מספר ד"ר אבו עראר. “בשעות הבוקר היא הייתה אצל רופא ושוחררה לביתה. החולה חזרה אלינו בשעות הערב ואבחנו אצלה דלקת קרום המוח. נתנו לה טיפול ראשוני, מיידי, והזמנו ניידת טיפול נמרץ שהובילה אותה לבית חולים, שם היא מאושפזת עד היום. מדובר במקרה מסוכן. אם היא הייתה נשארת בבית, היה יכול להיגרם אסון. המרכז הזה הוא חלום שעבדתי קשה כדי להגשים אותו. לפתוח מרכז רפואי למען האזרחים שזקוקים לכך".

לא מעט אח"מים הגיעו לטקס פתיחת המרכז החדש, בתחילת השנה. היה שם שר הבריאות, יעקב ליצמן שהודה לשותפיו למיזם. “אני מברך את מפעל הפיס על השותפות המיוחדת וההירתמות למען בריאות אזרחי ישראל. בזכות הפעילות המבורכת יצרנו מענה רפואי בערים רבות ובייחוד בפריפריה. בחדר המיון הקדמי בערערה הושקעו מאמצים רבים שישפרו את מתן השירות הרפואי לכל הסביבה".

באותו טקס נכחה גם מנהלת מחלקת מבני פיס באגף הקצאות של מפעל הפיס, עירית בן־מנחם, שהוסיפה: “המוקדים הרפואיים ביישובים המרוחקים מהמרכז ומבתי החולים מייצרים פתרון משמעותי מאוד עבור תושבי הרשויות המקומיות, בדגש על ערים ויישובים בפריפריה. המוקדים גם מסייעים להפחתת הלחץ על חדרי המיון בבתי החולים. אנחנו שמחים וגאים לקחת חלק במיזם החשוב הזה, שמוביל משרד הבריאות בראשות השר ליצמן, שישפר את איכות חייהם של תושבי ערערה וסביבתה באופן ניכר".

במעמד גזירת הסרט אמר ראש המועצה נאיף אבו עראר: “אני רוצה להודות למפעל הפיס ומשרד הבריאות על שיתוף הפעולה ועל ההירתמות לפרויקט חיוני זה, שישרת את תושבי ערערה בנגב והסביבה וייתן שירות רפואי ראשוני דחוף שהיישוב זקוק לו יותר מכל דבר אחר, זו בשורה טובה לתושבי ערערה והסביבה".       

“ערערה בנגב הוא יישוב שרק הולך ומתפתח", אומר ד"ר אשרף אבו עראר. “יש בו למשל 70 רופאים שהם בעלי רישיון לעסוק ברפואה בישראל ויש מעל 200 סטודנטים שלומדים רפואה. אנחנו נמשיך לתמוך כדי שהיישוב הזה רק יתקדם ויהיה כמה שיותר נוח ומזמין לתושבים ולא רק ברפואה, אלא בכל התחומים".

ראש המועצה אבו עראר ממשיך להביט בהתפעלות על המרכז הרפואי שנפתח, ומבחינתו זו רק ההתחלה. “זו ממש מצווה של הצלת חיים", הוא אומר. “היישוב הזה במשך שנים היה בגדר אכסניה שסיפקה מקום לינה בלילה כשמדי בוקר הוא ראה איך כולם ממהרים לצאת לעבודה. לא עוד. אנחנו נמשיך להשקיע ולקדם את היישוב".