להט"בים מבוגרים סובלים מהיעדר רשתות תמיכה משפחתיות, אשר בגיל הזקנה הופכות להיות משמעותיות ביותר, כך עולה ממחקר חדש של מכון ברוקדייל, ג'וינט אשל ועיריית תל אביב-יפו, בנושא "צרכים של להט"בים מזדקנים" שאנחנו מפרסמים היום (שני) לראשונה. מהנתונים עולה כי 58% מהלהט"בים המבוגרים גרים לבד - קרוב לפי שניים מאשר בכלל האוכלוסייה, וכי ל-63% מהם יש ילדים בהשוואה ל-96% בכלל האוכלוסייה בגילים אלו. 

המחקר חושף, בין היתר, כי התחליף למשפחה ולתמיכה משפחתית מגיע מחברים, אשר מהווים משענת ועזרה ומעין תחליף למשפחה. עם זאת, הוא מגלה כי קיימת בדידות רבה בשכבת האוכלוסייה שנחקרה. תחושת בדידות היא מאפיין נוסף של הזדקנות באופן כללי, שלהט"בים מבוגרים סובלים ממנו בעוצמה רבה יותר (57% לעומת 29% בגילים אלו באוכלוסייה), כאשר בקרב בני 70 ומעלה היקף הבעיה אף רחב יותר.
 
במחקר הראשון מסוגו, שערכו ד"ר יצחק שנור וד"ר איילת ברג-ורמן, חוקרי הצוות לחקר הזקנה במכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, השתתפו כ-120 חברי קהילת הלהט"ב בני 55 ומעלה, מכל רחבי הארץ, כולל מיישובים קטנים ומהמגזר הכפרי. מהמחקר עולה עוד כי להט"בים מבוגרים חווים קושי חברתי כפול ומשולש והדרה במספר מעגלים, המתבטא בהומופוביה, בגילנות ובגילנות פנים קהילתית. כלומר, הדרה על רקע גילם בתוך הקהילה הלהט"בית עצמה. מצב זה מביא להסתגרות נוספת של הלהט"בים ולמציאות של "ארון בתוך ארון". במילים אחרות, מדובר במורכבות חברתית וצורך בהסתרה גם בתוך מרחב להט"בי, שאמור להיות מוגן, מכיל ומקבל.

31% מהנשאלים דיווחו שרופא אבחן אצלם דיכאון או חרדה לעומת 8.4% בקרב בני 65 ומעלה באוכלוסייה הכללית, ורבים הביעו חשש מהרגע בו יצטרכו להיכנס למסגרת מוסדית מסוג כלשהו, וחשש מהצורך להיכנס שוב לארון ופחד שמא לא יטופלו כראוי בגלל מי שהם. 
 
"המסקנות העיקריות הן שהקשיים הקיימים בזקנה מועצמים ביתר שאת בקהילת הלהט"ב. הקושי בהתמודדות עם בדידות ומגורים לבד, רשתות תמיכה דלילות וחשש מלפנות לשירותי בריאות ורווחה. לכן אנחנו ממליצים בין היתר על הדרכה והכשרה לאנשי מקצוע מתחומי הבריאות והרווחה בכל הנוגע לטיפול בלהט"בים מבוגרים, סיוע לארגוני הקהילה בהתמודדות עם גילנות ועוד", אומרים ד"ר ורמן-ברג וד"ר שנור שמוסיף: "הממצאים שהיו לי הקשים ביותר הם החששות שיש לאנשים הללו לאחר שכבר לכאורה הסכימו להיחשף אבל חוששים ממצב שבו יצטרכו לעבור לבית אבות, או להכניס מטפל או מטפלת הביתה ושוב יגזרו על עצמם בדידות".