אליעזר ברלנד, מנהיג ישיבת "שובו בנים" בחסידות ברסלב נעצר הבוקר (ראשון) בפשיטה של המשטרה על ביתו​ בחשד לעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס. רעייתו ובכירים בקהילת "שובו בנים" עוכבו לחקירה. הוא הובא בשעות הצהריים לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט, ובתום הדיון הוחלט להאריך את מעצרו בחמישה ימים. לאחר ההחלטה, תומכיו החלו להפגין סמוך לבית משפט השלום בירושלים.

נציג המשטרה אמר במהלך הדיון כי "הגרסה שלו מיתממת, הוא טוען שאת אותן ברכות הוא עושה רק אם הם פונים אליו, ושהסכומים קטנים בעשרות אחוזים ממה שידוע לנו. יש מסוכנות לנוכח היקף העבירות והתחכום". הוא הוסיף: "סבב המעצרים הראשון בדצמבר הוביל לפתיחת תיבת פנדורה. בסך הכל יש 21 תיקים שברלנד וכל החשודים ביחד כעת חשודים שעשקו, קיבלו דבר במרמה".

עורך דינו של ברלנד השיב - "האם המשטרה מסוגלת לומר לנו שבן אדם בן 82 הוא זה שפגע במתלונן? הוא מברך את האנשים, הוא לא מקבל מהם כסף". השופט אלעזר ביאלין ציין כי "בעקבות אותן תרומות לכאורה, הגיעו לחשבונות הבנק של אישתו של ברלנד סכומים בהיקף של עשרות מיליונים. ברלנד ויתר הקושרים שימשו למעשה כמסחטת כספים. מדובר בעבירות בהיקך רחב, מתוחכם ושיטתי שבוצעו לאורך תקופה".

בתום הדיון, עורכי הדין של ברלנד ושל חשודים נוספים לאחר הארכת מעצרו של ברלנד טענו כי המשטרה מנסה לגייס עד מדינה בפרשה. עוה"ד רותם טובול, המייצגת את ברלנד: "ראינו בבית המשפט עד כמה משטרת ישראל יצאה בהצהרות מוקדם מידי. צר לי שהם הגיעו חמושים וערוכים למעצר בשביל שיהיה מעניין בתקשורת. בסופו של יום עצרו אותו, הוא שיתף פעולה וגילינו שמדובר במספר קטן מאוד של מקרים, בסכומים לא גבוהים".

עוה"ד עדי כרמלי, המייצג חשודים נוספים המקורבים לברלנד: "מדובר בחשדות שנחקרים, לדברי המשטרה, מינואר 2019 אז נשאלת שאלה אחת - למה לא מגישים כתב אישום?". כשנשאל אם מנטוס מרפא? ענה כי "אני לא יודע על מה אתה מדבר. כשאדם פונה לקבל ברכה הוא מקבל אותה בגלל שהוא ביקש אותה"

כזכור, בשעות הבוקר המוקדמות פשטו חוקרי ובלשי המשטרה על ביתו של הרב ברלנד בירושלים ועצרו לחקירה את הרב, את רעייתו וארבעה מעורבים נוספים החשודים בעבירות של עושק , קבלת דבר במרמה ועבירות מס חמורות. הפשיטה התבצעה בתום חקירה סמויה שהתנהלה בחודשים האחרונים, זאת בחשד לעבירות חמורות שבוצעו כך ניתן לאורך שנים על ידי החשודים .

עבירות חמורות של עושק, מרמה, הלבנת הון בסכומים הנאמדים במאות מיליוני שקלים והעלמת הכנסות, והכל תוך ניצול לכאורה של מאות אזרחים ובני משפחותיהם שבשעתם הקשה ככל הנראה, נפלו קורבן למעשים, באמתלה שיקבלו ברכה ומרפא. כך מעריכים חוקרי מרחב ציון במשטרת מחוז ירושלים ופקיד השומה של מס הכנסה פעלה התעשייה המשומנת וההיררכית מאחוריה עומדת קהילת שובו בנים בראשותו של הרב אליעזר ברלנד. במהלך הפשיטה והמעצרים הותקפו שוטרים על חסידיו של הרב שהחלו ליידות לעברם אבנים ושני שוטרים נפצעו. 

החוקרים כך עולה תוך שימוש במידע פנים , הצליחו לפענח את דפוס הפעולה של המעורבים שכאמור התנהלו כגוף היררכי מסודר בו לכל אחד מהם תפקיד מוגדר והכל תחת חסותו ושימוש בשמו של החשוד המרכזי הרב ברלנד בן ה-80. 

אם המשטרה תצליח להוכיח את החשדות שהיא מציגה עתה , לא מן הנמנע כי הרב ברלנד, יסתבך בחקירה כארגון פשיעה , מה שעלול להחמיר באופן מהותי את חומרת העבירות המיוחסות לו. 

נבהיר כי כבר בדצמבר האחרון  נעצרו שישה מאנשיו של הרב ברלנד בגין חשדות לקבלת כספים במרמה אולם בית המשפט הורה בסופו של דבר לשחרר את המעורבים למעצר בית בן מספר ימים. במשטרה שקדו על איתור עד מדינה בפרשה על מנת לפענח את דפוס הפעולה של המעורבים.

עתה כאמור, מאמינים במשטרה כי הצליחו לפצח בחקירה סמויה ותחת ערפל כבד את אותם דפוסי פעולה של המעורבים ובניגוד לפעם הקודמת נעצר הרב ברלנד בעצמו. בהודעה שפרסמה המשטרה עולה כי החקירה התמקדה בשני מישורים מהותיים , המישור הפלילי והמישור הכלכלי. 

בנוגע למישור הפלילי שבגינו נאספו ראיות ועדויות נגד החשודים ומהם עולה כי ניצלו ניצול ציני מאות משפחות של חולים כדי לדרוש מהם עשרות אלפי שקלים בעבור ברכה של הרב ברלנד בו אותן משפחות האמינו. 

במישור הכלכלי, כך נטען הצליחו חוקרי המשטרה בשיתוף עם פקיד שומה חקירות ירושלים ברשות המיסים והמוסד לביטוח הלאומי, לחשוף תשתית לביצוע מגוון עבירות של הלבנת הון, השמטת הכנסות ועבירות מס בשווי מאות מיליוני שקלים, שעפ"י החשד הלבינו המעורבים באמצעות שימוש בעשרות חשבונות בנק ששימשו להם כפלטפורמה לביצוע העבירות החמורות.

במשטרה מציינים. "אנו מתכוונים לפעול בכלל האמצעים העומדים לרשותנו, על מנת להגיע לזהויותיהם של הפורעים ולהביאם לדין בגין מעשיהם. אנו קוראים לכל אדם שחש כי נפגע מדפוס פעולה דומה או מי מהחשודים לפנות בהקדם לתחנת המשטרה ולמסור עדותו". 

למעלה מ-200 קורבנות הגישו תלונה ומסרו עדות מפורטת במשטרה, המחזקת את החשדות נגד ברלנד ואנשיו. מדובר בתלונות מהן עולה כי חמישה מאנשיו של ברלנד פעלו כגובי כספים, ובעת שנתבקשו על ידי משפחות חולים לדאוג לברכה מאת ברלנד, דרשו בתמורה סכומים הנאמדים בעשרות אלפי שקלים.

מספר רב של מקרים (משהברכה לא הועילה ומצבו של החולה החמיר), פנו המשפחות להשבת כספיהן, אולם אז נתקלו בדרישה נוספת להוסיף סכומי כסף ניכרים על מנת לסייע בהחלמה. גם לאחר שהעבירו את הכספים, פנו שוב אותן משפחות וטענו כי יקירם על ערש דווי, ואין מנוס לרופאים אלא לקבוע את מותו, הגדילו לעשות אנשיו של ברלנד ודרשו בפעם השלישית סכומי כסף, תוך שהם מציינים "הוא ייתן ברכה כדי שיקירכם יהיה הראשון לקום לתחייה".

אין מדובר במקרה אחד אלא בעשרות רבות של מקרים דומים. חוקרי המשטרה הצליחו להתחקות אחר פעולות החשודים ובחיפושים בבתיהם איתרו כדורים, אבקות וחומרים נלווים, שבבדיקה במעבדת המשטרה נמצא כי מדובר בכדורי מנטוס, טיפות אופטלגין ולא מעבר.

במהלך החיפושים תפסו החוקרים סכומי כסף נכבדים, נכסים והבוקר גם רכב יוקרתי מסוג לנד-רובר 2020, שהועבר לצורך חילוץ מהמשך חקירה. נדגיש כי חקירה זו מנוהלת בליווי צמוד של הפרקליטות והיא מבססת חשדות מהותיים כנגד ברלנד ואנשיו. עוד נציין כי בבדיקה מול הרבנות הראשית לישראל כי ברלנד אינו רב ומעולם לא הוסמך לרבנות. על החקירה פיקד, כראש צוות החקירה המיוחד, סנ"צ דורון בן אמו, ראש אח"מ במרחב ציון במשטרה.