כמיליון אזרחים ותיקים בגילאי 65 ומעלה חיים בישראל, רובם מתגוררים בבית וכשליש מהם חשים בדידות. כך נמסר בכנס מיוחד שיזמו מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי, שנועד לקדם התנדבות כאמצעי להפגת תופעת הבדידות בקרב האוכלוסייה הוותיקה בישראל. יוזמי המבצע ציינו כי לנוכח תוחלת החיים ההולכת וגדלה, אזרחים חיים יותר שנים לאחר פרישה לפנסיה ולכן יש להם יותר שעות פנאי.

על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, כ־20% מהאזרחים הוותיקים חיים בעוני. אזרח ותיק החי מתחת לקו העוני מתקיים מהכנסה הנמוכה מ־3,031 שקל שקל ועל פי רוב זכאי להשלמת הכנסה. מהבדיקות עולה כי  עיקרי הצרכים של אזרחים ותיקים החיים בעוני הם: מזון, צרכי בריאות וסיעוד, דיור והפגת בדידות. 

לעומת זאת, מחקרים מראים כי התנדבות תורמת לצמצום בדידות ולשיפור הבריאות הפיזית והנפשית. "אני בטוח שאיחוד הכוחות והמשאבים יצליחו לייצר תוכנית שתעשה שינוי משמעותי בתחום הפגת הבדידות. איגום משאבים של כלל הגופים, הן בהיבט התקציבי, הן בהקמת כוח מתנדבים משותף והן בחיבור נכון לרשויות המקומיות יכול להביא לשינוי חברתי אמיתי במצבם של האזרחים הוותיקים בישראל", ציין יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי. "החזון הוא לרתום גם את עולם הטכנולוגיה המתפתח לנושא, ולייצר פתרונות גם מחוץ לקופסה".

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות, חיים ביבס, ציין באירוע כי שיתוף הפעולה בין מפעל הפיס לשלטון המקומי ממשיך להניב פרויקטים חברתיים חשובים וכעת יסייע לחבר בין צעירים לקשישים להפגת תחושת הבדידות בקרב אוכלוסיות קשישים ברחבי הארץ. "ההתנדבות היא מטרה לאומית וחיזוק הקהילה הינה מטרה רשותית", הוא הדגיש.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, עו"ד מאיר שפיגלר התריע שעם עליית תוחלת החיים, יותר ויותר אזרחים ותיקים חווים כיום את המחלה הנוראית שנקראת בדידות. "מדובר בסוגיה ראשונה במעלה והביטוח הלאומי יעשה כל מה שנדרש, כדי לקדם את הנושא, תוך שיתוף פעולה ואיגום משאבים של כלל הגופים בחדר הזה".

במהלך הכינוס, הוצגה תוכנית מפעל הפיס למלחמה בבדידותם של האזרחים הוותיקים בישראל ונבחנו דרכים לשיתוף פעולה, איגום משאבים וסנכרון הפעילות מול הגופים השונים והרשויות המקומיות, על מנת לייצר תוכנית ארוכת טווח למלחמה בתופעה הקשה של בדידות בקרב האזרחים הוותיקים. 

היעד של התוכנית המקיפה יהיה להביא לצמצום הבדידות של אזרחים ותיקים באמצעות שילוב מתנדבים בחייהם, ובמקביל - שילוב של אזרחים ותיקים כמתנדבים ומעורבים בקהילה, והרחבת היקף ההתנדבות בישראל באמצעות מתנדבים מעורבים ומשפיעים.