המכה השמינית: משרד החקלאות בירדן הודיע השבוע כי נחילי ארבה עושים דרכם מסעודיה לממלכה, ושר החקלאות הירדני איברהים שחאחדה הכריז על מצב חירום לקראת המתקפה הצפויה. גם בסוריה הודיעו על היערכות. נחילי הארבה הגיעו לסעודיה מתימן והתמקמו באזור חאיל, המרוחק 500 ק"מ מגבול סעודיה־ירדן.

בישראל התקיים כבר בתחילת השבוע שעבר דיון הערכת מצב ראשון, שכינס שר החקלאות צחי הנגבי בנושא התפשטות הארבה באפריקה ובמזרח התיכון. השר הנגבי אמר כי לפי הערכת הגורמים המקצועיים במשרד החקלאות, הסיכוי שהארבה יגיע לישראל נמוך, אך לנוכח ניסיון העבר, תחזית זו עשויה להשתנות ורצוי להיערך מבעוד מועד.

בדיון הנחה השר הנגבי את צוותי השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות להתחיל להיערך לקראת האפשרות שנחילי הארבה ייכנסו לשטחי ישראל ולעמוד בקשר רציף עם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, לקבלת תמונת מצב על תנועת הארבה בשטחי מדינות האזור. בדב בבד, הנחה השר לבדוק את מלאי חומרי ההדברה הידידותיים, שאינם מסכנים בני אדם, שבהם יוכלו להשתמש במידת הצורך. נחילי ארבה לא מסכנים בני אדם ובעלי חיים, אולם הם מהווים מטרד ומזיקים מאוד לחקלאות.

ארבה בנגב בשנת 2013 (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)
ארבה בנגב בשנת 2013 (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)


הפעם האחרונה שבה הגיעו נחילי ארבה לישראל הייתה בשנת 2013. משרד החקלאות צפה אז מבעוד מועד את כניסתן של להקות הארבה ותנועתן מאילת ועד הערבה.