ההודעה של ראש הממשלה נתניהו שלשום על מחיקת רישום פלילי בגין שימוש אישי והחזקת קנאביס ועל הקמת ועדה להסדרת שוק חוקי, היא כנראה הצעד הכי משמעותי שנעשה בישראל אי פעם לכיוון של לגליזציה. 

"בחנתי הנושא והחלטתי על קידום מחיקת רישום פלילי לעשרות אלפי ישראלים על שימוש אישי והחזקה בקנאביס, דבר שגורם סבל מיותר לרבים ועומס בבתי המשפט", צייץ ראש הממשלה. "השר אוחנה החל בעבודה בנושא והוא יעמוד בראש ועדה עם גורמי מקצוע ואורן ליבוביץ׳, יו״ר 'עלה ירוק', שתבחן את יבוא המודל הקנדי להסדרת שוק חוקי בישראל".

 הציוץ הגיע לאחר פגישות שנערכו בין נתניהו לליבוביץ', ובין הפעיל החברתי והיועץ הפוליטי עו"ד דקל חץ־דוד עוזר לשר המשפטים אמיר אוחנה, שבעקבותיהן הוחלט על אימוץ תוכנית השלבים של המפלגה, שכוללת חנינה רטרואקטיבית, מחיקת רישומים פליליים על שימוש עצמי לכ־40 אלף ישראלים, וכן הקמת ועדה שתסדיר את שוק הקנאביס בישראל. אלא שאי אפשר להתעלם מהעובדה שההצהרה הזו מגיעה שבוע לפני בחירות, ולפיכך מתקבלת בקרב האקטיביסטים למען לגליזציה בשמחה מהולה בספק. 

יו
יו

נדוניה טרום־בחירות
כזכור, לפני שנה וחצי יושמה מדיניות אי־ההפללה על שימוש עצמי, שהאקטיביסטים מגדירים כהרעה ביחס כלפי המשתמשים. "את מדיניות אי־ההפללה הגדרנו כמדיניות החמרת ההפללה", אומר עו"ד דקל חץ־דוד עוזר. "עד מדיניות אי־ההפללה היו משהו כמו 25 אלף מעצרים בשנה. 

מתוכם רק 5% היו מגיעים למשפט פלילי. מה שהפריע לארדן ולמשטרה זה שיש אחוז גבוה של תיקים שלא מענישים בהם, והם מצאו פתרון בכך שייתנו קנס למי שלא מגיע למשפט פלילי. יש בידינו נתונים רשמיים על כך שמדי חודש ניתנים כ־1,000 קנסות של 2,000 שקלים. יש כמעט 1,000 מעצרים ועיכובים על שימוש עצמי".

"מדיניות אי־ההפללה הגיעה אחרי קמפיין שלנו במשך קרוב לשנה עם גיא לרר ו'הצינור'. אבל לא מדובר למעשה בתוצאה שביקשנו ולכן המחאה נמשכה", אומר גם ליבוביץ'. "עכשיו זו התקדמות נוספת, שאחת מדרישות הסף לה הייתה שתהיה איזושהי נדוניה לפני הבחירות, כדי שזה לא ייראה לגמרי כמו ספין פוליטי. קודם כל נושא ביטול התיקים הפליליים הוא משהו שאפשר לעשות מיד ועכשיו, ובשלב השני להקים ועדה מסודרת שתבחן את ההסדרה של הדבר הזה".

כמה קשה היה לשכנע את נתניהו?
"האמת שהופתעתי. הוא היה נראה לי מוכן מראש, וכמי שמזהה ומכיר את הפרטים, והרגשתי שהוא אפילו ממש בעד, רק לא יכול היה לעשות את זה עד עתה בגלל הצד הפוליטי היותר שמרני שהוא משתייך אליו. כנ"ל שר המשפטים. לכן אני גם מאמין להם למרות שאנחנו לפני בחירות".

קיבלת הבטחה? עם כל הרצון הטוב של ראש הממשלה, יש עוד מפלגות ואינטרסים פוליטיים.
"חד־משמעית. הנושא של הביטול המיידי עבר, והוועדה לא תהיה פוליטית אלא בראשות שר המשפטים, בהשתתפותי, יחד עם עוד נציגים מהמשטרה וכיוצ"ב. הוועדה תדון לא בהאם אלא באיך מיישמים. הכיוון הוא המודל הקנדי (שאישר בשנת 2018 לגליזציה מלאה, ט"ל)".

"אני מתנגד נתניהו מוחלט, אני פוסל אותו מכל וכל", אומר עוזר. "ואני גם לא אצביע לו, אבל צריך להבין שההכרזה הזו היא לטובתו וגם לטובתנו. ברור שיש פה ממד של בחירות. בטח שאי אפשר להגיד שאנחנו תמימים.

 זה היופי בדמוקרטיה: כשצריכים אותך אתה מקבל איזשהו מנוף של כוח. קבוצה של 40 אלף קולות שכנעה את ראש הממשלה. אפשר להביט על זה בציניות, ומצד שני גם בני גנץ או מפלגת העבודה או איילת שקד היו צריכים את הקולות האלה, אבל הם החליטו לא לתמוך. 

הצענו להם את זה במפורש. הם לא הסכימו לדבר איתנו. אז למה אני צריך לכעוס על נתניהו, שלפחות את העבודה שלו הוא יודע? למרות שמבחינה פוליטית אני נגד נתניהו, יש אנשים שיוצאים נגדי בגלל שאני כביכול עוזר לו. אבל שוב, יש פה 40 אלף אנשים עם רישומים פליליים ובזבוז של מיליארדים מכספי ציבור בגלל המדיניות המחורבנת הזאת. 

לכן, את שואלת אותי 'למה אתה לא ציני?', כי בעיניי עצם העובדה שהוא תמך באי־ההפללה ובהסדרת שוק הקנאביס מכניסה לתודעה הישראלית שאין בזה בעיה ערכית, כי מדובר ביו"ר הבלתי מעורער של הימין שמבטל מפורשות כל בעיה ערכית שהייתה עם הנושא עד עתה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: פול אמיל סלמן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: פול אמיל סלמן)

כלומר, מבחינתכם זה מעיד על כניסה לקונצנזוס.
"בשנת 2011 הסיפור של הלגליזציה נתפס כקוריוז של סטלנים שרוצים לעשן וזה לא נתפס כמו בעיה ציבורית של 40 אלף איש בעלי רישומים פליליים. אנחנו ראינו בכך את אחת הבעיות הציבוריות החמורות שיש להן פתרון. 

יש כמובן בעיות ציבוריות חמורות יותר שאין להן פתרון, או שפתרונן כרוך בעלות כלכלית גבוהה, וכאן לא רק שיש פתרון אלא שמהפתרון אנחנו רק מרוויחים. מבחינת כמות ההכנסות ששוק הקנאביס יכניס לישראל זה שווה יותר מהגז. תכל'ס, נתניהו אימץ את המצע של עלה ירוק מ־2015". 

השאלה היא אם זה באמת יקרה.
"האם הוא יבצע את זה זו שאלה אחרת. אם תשאלי אותי, אני מאוד מקווה שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה ולכן אני לא מצפה ממנו לאשר שום דבר. אורן יגיד לך אחרת אבל זה כבר עניין פוליטי. האם אני מאמין לו שהוא יישם את זה או לא – אני לא מאמין לו. אבל זה לא משנה כי את הרווח שלי קיבלתי. 

אם זה יקרה בזמן כהונתו כראש ממשלה אז אני אצדיע לו. זו לא הייתה החלטה קלה, בליכוד התלבטו מאוד, היה להם מאוד קשה לקבל את ההחלטה. אבל בואי נתחיל ממה שכבר קרה. בעצם ההכרזה, השאלה הערכית שקשורה להסדרת שוק הקנאביס נגמרה. נותר לנו לעבור לשאלת הביצוע. 

אורן יצביע לליכוד, אני לא. אין שום סיכוי שאני אצביע לליכוד. אבל אם מפלס החרדה שלי מה־61 לטובת נתניהו היה 11 מתוך 10 אז עכשיו המפלס עומד על 9.5, אין מה לעשות. דרשנו שיכריזו באופן מיידי על הסדר חנינה גורף לכל מי שהורשע בהפללה על שימוש עצמי – בהתאם לתיאוריית המזומן והאשראי, אז מבחינתי זה המזומן. מעבר להכרזה שיש לה ערך, יש גם חנינה. ומה יהיה באשראי? אלוהים יודע".


התעוררות מאוחרת

עו"ד אור חיים, שמתמחה בקנאביס בכלל ובקנאביס רפואי בפרט, פחות אופטימי. "אני לא צובע את זה בצבעים פוליטיים בכלל, אני מתייחס לשטח בצורה הכי פרגמטית שיש", הוא אומר. 

"כשאני שומע בישראל את המילה ועדה, אני מקבל רגליים קרות – בואי נתחיל מזה. אני חושב שמה שיקרה פה במקרה הטוב זה שיאמצו איזשהו סעיף בחוק הקנדי. אז עם כל הכבוד למשתמשים ולאי־הפללה, בוא בשלב הראשוני תקל על החולים שלחלקם מדובר בימים אחרונים, תקל את הסבל העצום שנגרם להם מהרפורמה".

אתה מאמין שבכל זאת ההכרזה הזאת, ואולי ההסכמה הגורפת כמעט מכל צדי המפה, יביאו לכך שמשהו יזוז?
"בישראל, בתחילת הדרך, כולם דיברו על הפוטנציאל שיש פה מבחינת הרקע החקלאי, ההייטק וההון האנושי. היו פה ציפיות. גידלו פה קנאביס לפני שנים והיה לנו יתרון מדהים על העולם. 

לישראל יש נטייה להתעורר מאוחר וזה מה שקורה פה עכשיו. הרגולציה הביאה לכך שבמקום שחולים יקנו מהחוות הם נאלצו לקנות דרך בית מרקחת, מה שגרם להעלאת מחירים מזעזעת שפגעה בחולים בצורה אנושה. בהם צריך לטפל קודם כל. ושוב, ברגע שאני שומע על ועדה, אני רואה את החודשים שייקח לה לשבת, את יישום המסקנות ואת מסמוס המסקנות". 

"ההכרזה של מדיניות של ראש ממשלה צריכה להיות תואמת לחנינה על פי נשיא המדינה", מזכיר עו"ד ניר יסלוביץ', סנגורו לשעבר של עמוס סילבר בפרשת טלגראס ופעיל בתחום הקנאביס. "השאלה, וזו גם התגובה שלי להודעה, היא שאני מאוד מקווה שהרוח הנושבת ממשרד ראש הממשלה תיכנס לבית הנשיא ותניב פירות, ושזו לא רוח שנושבת בגלל שאנחנו שבוע לפני בחירות".

אתה לא אופטימי.
"בלי קשר למה שיקרה אחרי הבחירות, החתימה של שר המשפטים על החנינה המיידית באה אחרי שכל הגורמים המקצועיים בבית הנשיא צריכים להסכים. המדיניות צריכה להיות מקובלת על ידי נשיא המדינה ולא שמענו עדיין את עמדתו".