סערת הקורונה ממשיכה להשבית פעילויות: חברת התעופה הישראלית "אל על" צפויה לפטר כ-1,000 מתוך 6,000 עובדיה, בשל משבר העולמי מהתפשטות הקורונה, ולאחר שדיווחה על הפסדים כבדים ועל השהיית טיסותיה לאיטליה ותאילנד, הנחשבים ליעדים נחשקים במפת המטיילים הישראלית. מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, הודיע להנהלה כי הורה לאגף משאבי אנוש להכין תכנית פיטורין מיידית, מכלל המגזרים והתפקידים בחברה - מצוותי אוויר ועד עובדים זמניים.

מוקדם יותר פרסמה חברת התעופה הישראלית הודעה ובה ביקשה לעדכן את פעילותה בהתאם למצב התפשטות הקורונה, שכבר הפכה למגיפה עולמית. בהודעה נמסר כי הטיסות לכלל היעדים באיטליה (רומא, מילאנו, ונציה ונאפולי) יופסקו החל ממחר למשך שבועיים, ואילו פעילות החברה לתאילנד תושהה החל מיום שני הקרוב (ה-2.3.2019) ועד סוף חודש מרס.

כמו כן, מ"אל על" נמסר כי פתיחת קו התעופה הישיר לטוקיו שתוכנן להיחנך בשבועות הקרובים תידחה לחודש אפריל, והשבתת הטיסות לבייג'ינג' והונג קונג תימשך עד תחילת חודש מאי. עוד פירסמה החברה כי היא צפויה לירידה בהכנסות בשל משבר הקורונה, בטווח של כ-50 עד 70 מיליון דולר בגין ארבעת החודשים הראשונים של שנת 2020. לפי הערכות, הירידה כאמור צפויה להתקזז בחלקה עם צמצום בהוצאות התפעוליות של החברה, אולם היא מחושבת בהתאם למצב בטרם המלצת משרד הבריאות הקוראת לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים ביקור מיוחד במוקד מד"א שהוקם לטיפול בענייני נגיף הקורונה, וסיפר על ההיערכות בנושא ביטולי הטיסות היוצאות והנכנסות לישראל, הנחיות משרד הבריאות המחמירות ואף חשף את קיומן של בדיקות ביתיות חדשות לנגיף, האמורות לצמצם משמעותית את הסבירות להתפשטות.

"מהרגע שהופיע נגיף הקורונה, קבעתי מדיניות לגבי מדינת ישראל של היערכות יתר ולא היערכות חסר. היתה על כך ביקורת, אבל חשבתי, ועדיין חושב, שהמדיניות של זהירות יתר היא המדיניות הנכונה. לכן נקטנו בצעדים שמדינות אחרות לא נקטו - היינו הראשונים בעולם שחסמנו טיסות ממדינות שבהן מופיע הנגיף בהיקף משמעותי ועשינו גם צעדים אחרים", לשון דבריו של נתניהו.

עוד הוסיף: "היום אני מודיע על צעד שכבר התחלנו ביישומו, שגם הוא למיטב ידיעתי, הראשון בעולם. אנחנו מבקשים מכל מי שבא ארצה ממדינה כלשהי בעולם, שיש לו תסמינים של הנגיף, להתקשר למוקד 101 של מד"א. יש כאן פרמדיקים, ואנשי רפואה שיענו לפנייה. במקרה הצורך, מגן דוד אדום ישלח פרמדיקים לבית הפונה על מנת לעשות את הבדיקה - ערכת בדיקה בבית. זהו דבר חדשני, שיכול למנוע את התפשטות המחלה ואני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם אזרחי ישראל".

בנושא ביטולי הטיסות והפגיעה הכלכלית הצפויה בענף התיירות, אמר כי "אני יודע שיש גם נטל כלכלי לא פשוט לחברות תעופה, לעסקים ומיניתי את שר האוצר משה כחלון שיעמוד בראש ועדת שרים על מנת לסייע גם לאותם עסקים ואותן חברות. אזרחי ישראל צריכים לדעת שיש כאן יד בוטחת, אבל אנחנו רוצים גם אחריות, ולכן אני מבקש מהאזרחים להישמע להוראות, לשתף פעולה עם הרשויות וכמובן לא להיסחף לחששות יתר. כפי שהיינו עד עכשיו המדינה המתקדמת בעולם בתחום הזה, כך יהיה גם בהמשך".

ראש הממשלה נתניהו ושריו במוקד מד"א (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו ושריו במוקד מד"א (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)