שמעון דהאן, בין מהישראלים ששהו בבידוד על סיפון ספינת ה"דיאמונס פרינסס" שעגנה לחופי יפן מפני חשש להידבקות בנגיף הקורונה, סיפר על הגילוי המפתיע עם שובו ארצה בתכניתם של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM. "חזרתי לארץ והייתי שמח מאד. כשהגעתי הביתה הודיעו לי שתשובת הבדיקה שלי חיובית, ושמביאים לי אמבולנס ומחזירים אותך לתל השומר".

בהמשך שוחחו עם פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל איכילוב, שנדרש לסוגיית ההתפשטות העולמית של הנגיף, וכן לתוצאות השונות בין המעבדות בטוקיו ובישראל,  ואמר כי מדובר בתקרית אפשרית וכי "אין מבחן מעבדתי מדוייק לגמרי. אנחנו מכירים עוד מקרים שהוגדרו ביפן תיקינים וכשהגיעו לארה"ב הם התגלו כלא תקינים. אין הוכחות שהמחלה חוזרת לאחר מכן". 

אילה: שמעון דאהן, היפנים אמרו שאתה בריא ועלית על טיסה לישראל, והישראלים אמרו שאתה לא בריא.
"הייתי בבידוד שבועיים על האונייה, אחר כך נשלחתי לבית החולים הראשי בטוקיו, שם עשו לנו בדיקות הרבה יותר רציניות ממה שעושים פה – C.T., צילום חזה, בנוסף לכל הבדיקות של חום, משטחי גרון ודם. קיבלתי מכתב שחרור ביום חמישי והייתי שמח מאוד שאני חוזר הביתה. נחתתי בשעה 9 בבוקר, והגעתי הביתה ב-10 וחצי. בנתב"ג עושים בדיקה לכל אלה שבאים מיפן, עשו לי משטח גרון ואמרו לי שאם זה יהיה חיובי אז יתקשרו אלי. הייתי בבית 4 שעות, במזל נשארתי במסגרת הגינה כי התכוננתי ללכת לעשות קניות, והודיעו לי בעה 13:00– 'תשמע, התשובה שלך היא חיובית ומביאים לך אמבולנס, מחזירים אותך לתל השומר'".

גולן: איך הסבירו את זה שביפן נמצא שאתה בריא ובארץ נמצא שאתה חולה?
"גם אני שואל. כשיצאתי לבית החולים ביפן קיבלו אותי בטוקיו עם ישראלי, איש עסקים שליווה אותי ולקח אותי לחב"ד, רקדנו שם. אחר כך לקחו אותי לשדה, דיברתי עם הבחור הזה כי הייתי מאוד מודאג, אמרתי לו 'תשמע מחזירים אותי לבידוד, תבדוק מה קורה איתך, אולי אתה צריך להיות בבידוד'. אחרי שעה הוא מתקשר אליי ואומר – 'דיברתי עם בית החולים אנחנו לא צריכים להיות בבידוד, וגם אתה בסדר'".

אילה: יש לך דלקת ריאות?
"הייתה לי דלקת ריאות מאוד קלה שבוע שעבר, היה שם פרופ' ניר פז ממשרד הבריאות והוא סיפר לי על זה. שאלתי אותו אם לא נותנים אנטיביוטיקה, והוא אמר לי 'לא אתה לא צריך, היא מאוד קלה. ברגע שהיא תחלוף אתה משוחרר'".

אילה: פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל איכילוב לשעבר. איך יכול להיות שביפן האדם נמצא בריא ובארץ קבעו שהוא חולה?
"זה יכול להיות, צריך לזכור שאין מבחן מעבדתי מדויק לגמרי. אנחנו מכירים עוד מקרים שהוגדרו ביפן כתקינים ואחר כך, כשהגיעו למקומות אחרים כמו ארה"ב הפכו להיות חיוביים. זה עניין של איך לוקחים את הבדיקה, זה לא מרגש, זה יכול להיות".

גולן: ייתכן והמחלה חוזרת?
"לא, לא, אין לנו שום הוכחות שהמחלה חוזרת לאחר מכן. כל המקרים הם מקרים בודדים. יותר חשוב שמישהו חזר על הבדיקה ולא קיבל את העובדה שהוא בריא אלא אמר שהוא רוצה לבדוק שוב פה. זה ככה חוסך עוד שרשרת של הדבקה".

אילה: אתה אומר שטוב שיש הקפדה יתרה?
"מסכים מאוד, אנחנו כרגע בשלב ההכלה ואנחנו מנסים לאתר את כל אלה שמגיעים ממקומות שיכולים להיות מדביקים, לבודד אותם ולאתר מיד במידה ומשהו קורה. בתהליך הזה יש מידי פעם התלקחויות מנוטרות, ברגע שאנחנו מזהים אדם שחלה אנחנו יודעים ומזהים אותו, חסכנו עוד שרשרת הידבקות, זה בדיוק מה שלא קרה עם איטליה. שם פספסו את המקרים הראשונים. הם חרצו את גורלה של יבשת אירופה לדעתי, ממש כך".

אילה: הרבה מקומות נדבקו באיטליה, אנחנו שומעים דעות סותרות. גישה אחת טוענת שמדובר בנגיף מסוכן מאוד ומצד שני, מרואיינים שאומרים שזו סתם שפעת ולא צריך להתרגש.
"תראו, באמת מדובר בשפעת יותר קשה. נדבר רגע על נתונים, התמותה משפעת רגילה היא בסביבות 0.1-0.2% מהאנשים שנדבקים בשפעת. התמותה מהקורונה מוערכת, אין נתונים מלאים וייקח זמן לראות בעולם המערבי, מוערכת 0.5-1.0% שזה פי 5 בערך".

גולן: יכול להיות שמלבים את הפניקה לא מטעמים מקצועיים?
"אני ממש לא חושב כך, אני מכיר את הנפשות הפועלות שמטפלות בזה במשרד הבריאות זה צוות מקצועי מאוד מיומן".

גולן: יכול להות שהדרג הפוליטי אומר דברים אחרים? גם אתמול בצרפת אסרו על אנשים ללחוץ ידיים.
"ממש לא. תקשיבו, יש בארה"ב 50 חולים ואדם שמת. תשמע את ראש המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, איך הוא מודיע ואומר לאזרחים 'רבותיי, אנחנו מטפלים בזה, אבל תתכוננו לזה שתצטרכו לסגור בתי ספר, אולמות, לבודד של אנשים', כך שהעסק הזה הוא רציני. הרצינות שלו נובעת מזה שההדבקה של הווירוס הזה היא אימתנית ומהירה ושאתה משליך על ההדבקה המהירה ואת אחוזי התמותה במספרים של מדינת ישראל אתה מדבר על אלפי אנשים. אם אנחנו נצליח את אלפי האנשים האלה לדחות או לפרוס על פרק זמן ארוך מאוד שלא יעמיס על המערכת בבת אחת אז עשינו הכול".

גולן: מה קורה אם ארגון הבריאות העולמי מכריז על מגיפה?
"יש ויכוח תיאורטי בין ארגון הבריאות העולמי למרכז לבקרת מחלות האמריקני. יושב ראש הארגון הבריאות העולמי אמר לאורך השבוע האחרון 'עדיין לא הגענו לנקודה שאפשר להגיד שאנחנו לא משתלטים על המערכת הזאת, יכול היות שעדיין אפשר להשתלט על זה'. אני יודע שגם ארגון הבריאות העולמי, בעקבות מה שקורה בשני מקומות, איראן ובאיטליה, שינה את עמדתו וההתנהלות של הארגון כבר מתנהלת כמו פנדמיה, אפידמיה של כל העולם".

"אנחנו במין דיכוטומיה, יש מסרים סותרים. מצד אחד אומרים שרוב האוכלוסייה שיחלה יחווה מחלה יחסית קלה, מצד שני אנחנו מאוד מודאגים מהמשמעות של המחלה למערכת הבריאות. אני קורא פה בעיתון על אנשים שחזרו מתאילנד שלא יושבים בבידוד. אני אומר עוד פעם - זה בנפשנו, מי שמתנהג בצורה כזו חסרת אחריות גורם לכך שהמחלה תתפרץ בעוד מוקדים ובכמויות גדולות במדינת ישראל ותהיה לנו תקופה מאוד מאתגרת. אי אפשר לעבור את התקופה בלי משמעת והקפדה על מה שמשרד הבריאות מנחה לעשות".