ההתמודדות של משפחות רבות קשות יום בישראל עם הסגר המתמשך הופכת לבלתי אפשרית ללא נוכחותם של מתנדבים ועמותות סיוע.

ת' מבת ים היא אם יחידנית לילד חולה סרטן שההסגר של השבועות האחרונים בעקבות התפרצות הקורונה מוצא אותה מול שוקת שבורה. "אני קורסת לתוך עצמי. אני בחרדות שלא ידעתי כמותן מעולם", היא מספרת ל"מעריב" ומוסיפה: "אני חולת סוכרת וסובלת ממחלות נוספות, ובכל זאת עבדתי בניקיון מדרגות והרווחתי כמה שקלים מדי שבוע. עכשיו גם את זה אין לי. יש לי ילד חולה בבית ואני אובדת עצות". 

ח' מתל אביב היא חולת כליות שנקלעה גם היא למצב ביש בעקבות ההסגר, כשהיא מוגבלת ביציאה מביתה אלא לטיפולים דחופים ומתקשה בקניית המצרכים הבסיסיים כשאף בן משפחה לא יכול לסייע לה כעת. "אני לא יודעת מה לעשות, פשוט חסרת אונים. מה אומרים לילדים? איך נשרוד את זה? אני כל יום דבוקה למסך, בוכה ומתפללת שזה ייגמר, מרגיש לי כמו סוף העולם. לולא המתנדבים של חסדי נעמי לא היה לי כלום בבית". 

עמותת חסדי נעמי מנסה לספק חבילות מזון ליותר ממאה אלף בתים בסכום מוערך של למעלה מ־4 מיליון שקל, תוך כדי תנאים יוצאי דופן של ירידה חדה במספר המתנדבים שיכולים לסייע להפעיל את האופרציה הקשה הזאת בימים אלה. 
מנגד, מספרים בעמותה כי "בעוד שכרגע אין לנו כמות מתנדבים שיארזו את חבילות המזון כמדי שנה, ישנה עלייה בתרומות של הירקות והפירות מצד החקלאים ובמאות אחוזים. כך שיש לנו יותר מזון למסירה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ופחות מתנדבים בנקודות האריזה והחלוקה".

יו״ר חסדי נעמי, הרב יוסף כהן. צילום: חסדי נעמי
יו״ר חסדי נעמי, הרב יוסף כהן. צילום: חסדי נעמי

רבים ממבקשי הסיוע מגיעים בימים שבשגרה לפני חג הפסח לקחת בעצמם את חבילות הסיוע אבל כעת, דווקא בהסתמך על כוח אדם מצומצם, מנסים אנשי העמותה להגיע לכל משפחה ומפעילים מסביב לשעון צי של 25 כלי רכב בכל הארץ לשם כך. 

כמו כן, הגבירו בחסדי נעמי את השימוש בחלוקת תלושי מזון בשווי של יותר מחצי מיליון שקל, עוד כלי שמאפשר למשפחות קשות יום שיכולות לעשות זאת להזמין מזון מרשתות אונליין על חשבון כספי תרומות של העמותה. הכלי הזה לא נפוץ בדרך כלל בקרב אוכלוסיות מבוגרות, בבתי נכים עריריים או במשפחות חרדיות, אבל בעמותה מספרים בצער: "יש השנה עלייה דרמטית בפניות של הנזקקים לסיוע, בהם מקבוצות הנמנות עם מעמד הביניים, כאלה שבמצב אחר היו תורמים וכעת זקוקים לסיוע". 

בעמותה העלו קמפיין גיוס המונים באתר גיוסים לקהילה ומבקשים מכל הציבור לתרום ככל שביכולתו בימים שנותרו עד ערב הפסח. 

בתוך כך, מתחילת חודש מרץ נרשמו 882,577 ישראלים בשירות התעסוקה כדורשי עבודה חדשים - 89% מהם בחל"ת. שיעור האבטלה עמד נכון לסוף השבוע על 24.9% מכוח העבודה במשק של שכירים בגילאי עבודה.