מיזם "זיכרון בסלון", שכבר הפך לחלק בלתי נפרד מיום הזיכרון לשואה ולגבורה עם למעלה ממיליון מארחים ומתארחים מדי שנה ב-54 מדינות בעולם, השיק לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצוין מיום שני בערב, אתר אינטרנט מותאם למגפת הקורונה שמציע מגוון דרכים להמשיך את המסורת ולקיים מפגשים (דיגיטליים או משפחתיים) בעלי משמעות כמו בכל יום זיכרון. באתר החדש ניתן למצוא ערכות מיוחדות המותאמות למשפחות, ערכות לילדים ובני נוער, הנחיות כיצד לקיים מפגש Zoom  עם סבא וסבתא ועם בני דור שני ומערכים נוספים שמציעים דרכים להתחבר, גם כשכולנו נאלצים להתבודד. כך למעשה כל אחד עדיין לארח ולהתארח במפגש מיוחד ומרגש של זיכרון בסלון.

פרופסור רפאל ולדן, ניצול שואה בן 78, בן זוגה של צביה פרס וחתנו של הנשיא התשיעי המנוח, שמעון פרס,  הוא פרופסור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, סגן מנהל בית החולים שיבא, ופעיל חברתי. ולדן מברך על חשיבותו של מיזם "זיכרון בסלון" ומשתתף בו שנים ואומר לחדשות מעריב-השבוע: "החוויה היא מאוד מרגשת כי אנשים מאוד קשובים. כל בני המשפחה שלי שנשארו בפולין נרצחו עד האחרון שבהם והמסר שאני מנסה להעביר שלא מספיק להתרגש בזוועות של השואה, המסר זה להתרכז בעידן המודרני, בחיים של ישראל דווקא בגלל מה שקרה לנו אנחנו צריכים להיות רגישים לסבל של הפליטים, מיעוטים וזרים ולדאוג להם. שלא נעשה להם את מה שעשו לנו. אלא ניקח דוגמה מחסידי אומות העולם".

פרופ' רפאל ולדן (צילום: יח''צ)
פרופ' רפאל ולדן (צילום: יח''צ)

ב"זיכרון בסלון" ממליצים לקיים מפגשים דיגיטליים של עד 25 משתתפים על מנת להצליח לשמור על אינטימיות, לשיר ולנגן, להקרין או להשמיע עדויות בתחילת השיחה ולתת לכל משתתף הזדמנות לדבר ולהביע את עצמו. עדי אלטשולר, מייסדת 'זיכרון בסלון', שגם תשיא משואה ביום העצמאות הקרוב על פעילותה החברתית, מוסיפה: "השנה, עוד יותר מתמיד, נציין כולנו את יום השואה בסלון הפרטי יחד עם בני המשפחה כשניצולי השואה מבודדים בבתיהם. כדי בכל זאת לציין את היום ולשמוע את הסיפורים והעדויות של הניצולים, ערכנו התאמות דיגיטליות על מנת שנוכל לזכור גם השנה למרות משבר הקורונה".

מפגשי זום

הקונגרס הישראלי, מיזם משותף לאוניברסיטת בר אילן וקרן מנומדין, יערוך ביערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, סדרה של מפגשי "זום" שמטרתם להפגיש בין חרדים לחילונים לשיח משותף על שואה, גבורה וזיכרון. "מטרת המפגשים היא להנציח את השואה גם בתקופה הזו" מסביר גלעד וינר, מנכ"ל הקונגרס הישראלי, אשר יזם את סדרת המפגשים "השיחה הזו חשובה במיוחד השנה, על רקע עליית המתח בין הקבוצות השונות באוכלוסייה. בין הכעס החילוני על מה שנתפס כאי קיום של הוראות הממשלה בתקופת מגיפת הקורונה, לבין התדהמה החרדית על הגדרות שהוקמו בין בני ברק לרמת גן והתחושות ההיסטוריות שהצעד הזה עורר, יש צורך בשיחה אמיתית וכנה שתנסה להתעלות מעבר לדעות הקדומות ותנסה ליצור יחד תודעה משותפת של זיכרון השואה, שתאפשר לגשר במשהו על הפערים שנפערו".

שיחת וידאו בין משתתפים חילונים, חרדים ודתיים  (צילום: הקונגרס הישראלי)
שיחת וידאו בין משתתפים חילונים, חרדים ודתיים (צילום: הקונגרס הישראלי)

במהלך המפגשים יתקיימו שיחות על זיכרון השואה, כיצד יש להנציח את זכר הקורבנות והעולם שאבד, מהם הלקחים ההיסטוריים וכיצד ניתן לעצב זיכרון משותף לציבור החרדי והכללי בישראל. באירוע מתוכננים סדרה ארוכה של מפגשי "זום", שיערכו על בסיס מוניציפלי, בין השאר בערים ירושלים, מודיעין, חיפה, רחובות, אשדוד ויבנה. המפגשים יתקיימו בשיחות וידאו ויוגבלו כל אחד ל- 50-30 משתתפים, כאשר המשתתפים ינותבו לקבוצות השונות. באירוע צפויים להשתתף מאות משתתפים מרחבי הארץ, והוא יחל בשעה 20:30.

את הפלטפורמה הדיגיטלית עבור הפרויקט פיתחה, חברת הירולו שביקשה לתרום את חלקה למען הנצחת זיכרון השואה ואימצה את העמותה כפרויקט פרו בונו. במהלך תשעה חודשים פותחה הפלטפורמה המאפשרת את האירוח, שמיעת העדויות וחיבור כל הגורמים.

"הקונגרס הישראלי" הוקם במטרה לתת מענה למתח המתמשך בין זהותה היהודית לזהותה הדמוקרטית של המדינה, כאשר המפתח לגישור על המתח היסודי הזה הוא תהליך ציבורי רחב היקף של בניית הסכמות. להשתתפות באירועי השיח ניתן להירשם בקישור: https://bit.ly/Zicaron-Meshutaf.