כאלף בני אדם מפגינים הערב (ראשון) בכיכר רבין בתל אביב במסגרת מחאת "הדגלים השחורים". בשל ריבוי המשתתפים, המשטרה סגרה את רחוב אבן גבירול הסמוך. המפגינים, לבושים בחולצות שחורות, מחזיקים דגלים ושלטים ועומדים במקומות שסומנו מבעוד מועד על הרצפה, מוחים על הפגיעה בדמוקרטיה, לדבריהם, ועל המשא ומתן להקמת ממשלה בין בנימין נתניהו לבני גנץ. 

יו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד, נאם בהפגנת המחאה בכיכר רבין: "בשחיתות לא נלחמים מבפנים. אם אתה בפנים, אתה חלק ממנה. אנחנו פה כדי להגיד שלעולם לא נכנע. יותר מדי אנשים טובים כבר נכנעו. מספרים לעצמם סיפורים. אומרים: "אנחנו נלחם מבפנים". לא תלחמו מבפנים".

לדבריו, "ככה דמוקרטיות מתות במאה ה-21. הן לא נמחקות כשטנקים עולים על הפרלמנט. הן מתות מבפנים כי אנשים טובים שתקו ואנשים חלשים נכנעו. מבחוץ הכל נראה בדיוק אותו דבר. הפרלמנטים עומדים על אותה גבעה, תזמורת המשטרה מנגנת את אותו המנון, השליט לא התחלף. הוא נראה אותו דבר, הוא נשמע אותו דבר, אבל זו כבר לא דמוקרטיה". 

מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

לפיד חיבר בין שני מאבקים שיש כיום בישראל: "הלחם והדמוקרטיה הולכים יחד. זה אותו מאבק. השתתפתי היום בבוקר בהפגנת העצמאים מול הכנסת. אלו לא שתי כיכרות. אלו לא שני נאומים. אלו לא שני עמים. זה מאבק אחד, של עם אחד. מאבק נגד פוליטיקאים שאכפת להם רק מעצמם. כשלא אכפת לך מהדמוקרטיה, גם לא אכפת לך להקים ממשלה בזבזנית ומנופחת של 34 שרים - לאנשים אין מה לאכול. בגרמניה יש 16 שרים. בארצות הברית יש 15. הולנד, סלובקיה, צ'כיה, אוסטריה, 15 שרים. אנחנו פה. אנחנו נלחם. אנחנו נשמור על זכות הצעקה. ערכים ועקרונות לא מיועדים לימים קלים ולא להחלטות קלות".

לפיד התייחס גם למו"מ להקמת ממשלת נתניהו: "הממשלה שמוקמת בימים אלה היא לא ממשלת חירום ולא ממשלת אחדות. היא ממשלת נתניהו החמישית. במשא ומתן הם לא דיברו על הקורונה. לא דיברו על הכלכלה. הם דיברו על עצמם. על הג'ובים שלהם. אלה שפירקו את כחול לבן ורימו אותנו, הולכים לשבת תחת נאשם במרמה. אלה שהפרו את אמוננו, הולכים לשבת תחת נאשם בהפרת אמונים. אלה ששיחדו אותם בכסאות ותיקים, הולכים לשבת תחת נאשם בשוחד". 

מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמר לפיד: "ביבי הפך את המילה דמוקרטיה למילה של שמאלנים. כל הערכים הכי בסיסיים שלנו, נשחקים ונחבטים על בסיס יומי: דמוקרטיה, שלטון החוק, תקשורת חופשית, זכויות אדם, טוהר המידות. אלה לא ערכים של שמאלנים. הם הבסיס של המדינה הזו. אלה הערכים שעליהם גדלתי. שעליהם חינכתי את הילדים שלי. מיום שהקמתי את יש עתיד, אלו קווי היסוד שלה: דמוקרטיה, שלטון החוק, תקשורת חופשית, זכויות אדם, טוהר המידות. זה הבסיס. בלי זה אין כלום".

לפיד פנה גם אל חברי הכנסת של "בלוק הימין": "אני מסתכל על החברים שלי בימין. ממתי הימין נגד חוק וסדר? ממתי הימין נגד שלטון החוק? אני מסתכל על המפלגות הדתיות. איך הם הגיעו לשפל הזה? מה קרה לציווי היהודי על נקיון כפיים?".

מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)