למעלה מ-12,000 בני אדם השתתפו בפרויקט ההנצחה הווירטואלי של מצעד החיים, שמחליף את המצעד שבוטל, לראשונה מזה שלושה עשורים, בעקבות התפרצות הקורונה. אמש, בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הוקרנו שלטי הזיכרון שנכתבו בשבוע האחרון במסגרת מיזם ההנצחה הווירטואלי על שער הכניסה למחנה ההשמדה בירקנאו ובישראל על קיר תיאטרון הבימה בטקס הזיכרון שהתקיים בהשתתפות שחקניו, שעמדו דקת דומיה.

הפרויקט הדיגיטלי של מצעד החיים משחזר את אחד הרגעים המרגשים ביותר במצעד החיים – הנחת שלט זיכרון אישי על המסילה בכניסה לבירקנאו. עד היום עשו זאת מאות אלפי בוגרי מצעד החיים. המשתתף הראשון בפעילות הדיגיטלית היה נשיא המדינה, ראובן ריבלין. לאחריו הצטרפו שורדי השואה ומשפחותיהם, כל ראשי זרועות הביטחון, יו"ר הסוכנות היהודית, שגריר ארה"ב בישראל דיויד פרידמן, שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, שחקני ושחקניות התיאטרון הלאומי "הבימה", שלמה ארצי, שחקני בית"ר ירושלים, נבחרת ישראל בכדורגל ובהם השחקן ערן זהבי, מורן אטיאס, עברי לידר ועוד אלפי משתתפים מ-60 מדינות.  

תפילת הזיכרון לנספי השואה בתיאטרון הבימה. צילום: מצעד החיים

בימים כתיקונם משתתפים במצעד החיים מדי שנה כעשרת אלפים צועדים, יהודים ושאינם יהודים, מכל רחבי העולם. חלק גדול מהמשתתפים במצעד הם אלפי בני נוער יהודים מהעולם, שממשיכים לאחר מכן במסע שלהם לישראל, שמסתיים באירוע חגיגי בערב יום העצמאות. השנה, כאמור, כל זה לא מתקיים.

"בימינו אלה מחובת כולם להילחם באנטישמיות, במכחישי השואה ובעיוות השואה", אמר אהר'לה טמיר, המשנה ליו"ר מצעד החיים. "השנה לא היינו בגופנו ולא צעדנו בין אושוויץ לבירקנאו, אך בלבנו, במחשבותינו ובאמונתנו נהיה גם נהיה! עשרות אלפי שלטי זיכרון וירטואליים ליוו אותנו והשלימו מחזה יוצא דופן - כמספר הצועדים כך גם מספר השלטים שעלו בפלטפורמה שבנינו ועל כך אנחנו אסירי תודה ומלאי התרגשות".