"התחושה היא שברגע אחד אתה נשאר לבד", מסביר עדי ברנע (39) מתל אביב, הבעלים של "דוג־מן", עסק למתן שירותי כלבנות, את תחושותיו מאז תחילת הסגר. על אף אובדן ההכנסות, ברנע לא מקבל מהמדינה את הפיצוי שהובטח לעצמאים.

ברנע ניהל עסק משגשג ומתפתח המעניק מגוון שירותי כלבנות לתושבים באזור תל אביב. "הקמתי את העסק לפני כעשר שנים, והוא צבר תאוצה", הוא מספר, "לפני הסגר העסקתי 20 כלבנים וכלבניות, שהעניקו שירותים לכ־150 בעלי כלבים ביום". השירותים כללו טיול עם הכלב בצהריים, בעת שבעליו היו בעבודתם, שמרטפות לכלבים, גם בבתי הבעלים, ושירותי פנסיון לכלבים שבעליהם נעדרו מבתיהם למשך ימים.

"הביקוש לשירותי הכלבנות הלך וגבר", ממשיך ברנע, "יצרתי מערך ייחודי שהתמקד בשירותי פרימיום. השירות היה אישי, כלבן אחד לכל כלב. כל כלבן הכיר את צרכיו של הכלב שאיתו טייל".

בחודש שעבר הכל נגמר. בגלל הסגר הלקוחות של "דוג־מן" לא הלכו לעבודה, אלא נשארו בבית. "כבר לא היו צריכים את השירותים שלנו", אומר ברנע. "הכל נקטע פתאום, כמו באבחת חרב".

ברנע שמע את ההבטחות וההכרזות של משרד האוצר שיינתן פיצוי לבעלי עסקים ופנה לקבל את הסיוע. כאן חיכתה לו הפתעה.
"בת הזוג שלי עורכת דין ומאחר שאנחנו משק בית אחד, ההכנסה הכוללת שלנו בשנת 2018 היתה יותר מ־340 אלף שקל בשנה", הוא אומר. "המדינה הודיעה שמי שהכנסתו מעל הסכום הזה – לא זכאי לפיצוי. זה אבסורד".

ברנע ובת זוגו המשיכו לשלם את ההוצאות השוטפות. "יש לנו תינוק בן שבעה חודשים", הוא מספר. "עכשיו הוא איתנו בבית, אבל כשייפתחו הפעוטונים נצטרך לשלם 3,700 שקל בחודש. ביקשתי מהבנק לעצור הלוואות שלקחתי לקידום העסק וקיבלתי עצירה של ההחזרים לשלושה חודשים. אבל אני ממשיך לשלם הוצאות שוטפות אחרות ואין לי שום הכנסה. מה יקרה בעוד שלושה חודשים? דווקא עכשיו אנחנו זקוקים לסיוע שהמדינה הבטיחה, והוא לא בא".

בסוף השבוע, לאחר שהוסרו חלק מהמגבלות, שלח ברנע הצעה ללקוחות לחדש את שירותי הכלבנות. "למרות שהמדינה הגדילה את מכסות היציאה לעבודה, הלקוחות שלי נשארו בבית כי הלימודים בבתי הספר ובגנים לא חודשו ואין מי שישמור להם על הילדים", הוא מסביר. "לכן הם יכולים לטייל עם הכלבים בעצמם. אם המצב יימשך ולא נקבל את הסיוע שהובטח לעצמאים, לא נוכל לשרוד. העסק עלול לקרוס. בגיל 40 אצטרך לנסות להמציא את עצמי מחדש. אני מבקש לקבל רק את מה שהבטיחו, וזה לא רק עניין אישי. יש עוד אלפי עצמאים במצב שלי".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הפעימה הראשונה של המענק לעצמאים, המשולמת בימים אלה, נועדה לתת מענה מהיר וראשוני לעצמאים, בדגש על אלה המשתכרים הכנסה נמוכה יותר, ונקבעו בה תקרת הכנסה של עד 240 אלף בשנה ליחיד אך גם תקרה משותפת לבני זוג של לא יותר מ־340 אלף שקל. לכן לא ניתן לשלם במסגרת זו את המענק למי שהכנסתם חורגת מהתקרה. הפעימה השנייה של מענקים לעצמאים, שתשולם בתחילת חודש מאי, תיתן מענה רחב הרבה  יותר, הן בגובה המענק והן בהיקף הזכאים, ולא תכלול תקרה משותפת לבני זוג".