משבר הקורונה שיבש את אורח חייהם של פגועי הנפש בישראל באופן קשה. מסגרות השיקום התעסוקתיות נסגרו והמתמודדים נשארים בבתיהם בגפם, ללא תעסוקה ושכר בצדה.

עד השנה "אנוש", העמותה הישראלית לבריאות הנפש, סיפקה באופן קבוע שירותי שיקום תעסוקתי לאלפי מתמודדים עם מגבלה נפשית. במסגרת עבודתם במרכזי התעסוקה, מייצרים פגועי הנפש מוצרים בעבודת יד, והרווחים ממכירת המוצרים מהווים עבור רבים מהם הכנסה נוספת. ההכנסה מסייעת להם להשתלב בקהילה ולחזור לחיות חיים מלאים ובעלי משמעות.

השנה, בשל המצב, נרשמה ירידה בהיקף המכירות של המוצרים, ולדברי מנהל חטיבת שיווק ופיתוח משאבים באנוש שי נטע, גם הכנסתם וגם מצבם הנפשי של המתמודדים נפגעו. "משבר הקורונה גרם לכך שחברות רבות הקפיאו או צמצמו מאוד את השי לחג", הוא מספר.

סוזנה דנן (65), תושבת קריית עקרון, נשואה ואם לשניים, היא פגועת נפש שנים ארוכות ומוגדרת כבר 12 שנה כפוסט־טראומטית. במשך ארבע שנים לא יצאה מפתח ביתה, עד שגילתה את עמותת אנוש ושמגיע לה סל שיקום. כך הגיעה לבית יפעת שבנס ציונה, מרכז תעסוקתי שמפעילה אנוש המספק מסגרת תומכת ליזמות עסקית וליצרנות אומנותית, חנות ספרים ואולם אירועים.

סוזנה דנן (צילום: צילום פרטי)
סוזנה דנן (צילום: צילום פרטי)

"בית יפעת הפך להיות הבית השני שלי. זה לא רק מקום להיתמך אלא גם לתמוך", היא אומרת. "אבל מאז הקורונה העבודה נפסקה, אנחנו כבר לא מגיעים למרכז. זו מציאות קשה שנכפתה עלינו".

פ', בת 54, עבדה עד לא מזמן באריזת מוצרים במרכז התעסוקה של אנוש בכפר סבא. "הספקתי לעבוד שלושה חודשים עד שהגיע משבר הקורונה ואז כולם נפגעו", היא מספרת.

בשל המצב הקשה, החליטו באנוש לצאת בגיוס המונים. "כל מי שיתרום לעמותה יקבל 50% מגובה התרומה למימוש בחנות האונליין שלנו, שבה נמכרים מוצרים המיוצרים בעבודת יד על ידי מתמודדי נפש", אומר נטע.