המשטרה נערכה היום (שלישי) בכוחות מתוגברים לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, שהחל בטקס נטול משפחות שכולות בבתי העלמין ובהשתתפות מצומצמת של חיילים.

עד כה נראה כי הציבור ממלא אחר הבקשה שלא לפקוד את קברי החללים, ומעט מאוד אזרחים נוכחים בבתי העלמין, בהם נמצאים בעיקר חיילי צה"ל העוברים בין הקברים, מצלמים טקס הצדעה ושולחים למשפחת החלל. בתוך כך, לבית העלמין סגולה בפתח תקווה הגיעו שלוש משפחות בלבד, ובמשטרה אמרו כי "המשפחות השכולות גילו אחריות ציבורית ובגרות".

בצל המאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה ולאור התקנות המחמירות האוסרות הגעה לבתי העלמין הצבאיים, פרסה המשטרה כבר משעות הבוקר המוקדמות מחסומים בכבישים המובילים אל החלקות הצבאיות כדי למנוע מעבר של כלי רכב לכיוון בתי העלמין בכל רחבי הארץ. המשטרה תנסה ככל שביכולתה להימנע מעימותים ומתרחישים קיצוניים עם המשפחות השכולות.

ראש העיר עפולה, אבי אלקבץ, ובני נוער, תלמידים וחניכי תנועות נוער בעיר, הגיעו הבוקר לבתיהם של משפחות שכולות ברחבי העיר והעניקו להם פרח ואיגרת אישית מראש העיר. המשפחות השכולות הודו לבני הנוער על הביקור המסורתי. לאחר מכן פקדו ראש העיר ובני הנוער את בית העלמין הצבאי, שם הניחו פרחים על כל קברי החללים בבית העלמין הצבאי בעפולה, בני העיר וכן חללים מיישובים סמוכים. 

את ההחלטה לפקוד את בית העלמין הצבאי קיבל ראש העיר אלקבץ לאחר קבלת ההחלטה לבצע סגר ביום הזיכרון הקרוב, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, ולמנוע עלייה של משפחות ומבקרים לבתי העלמין הצבאיים. במסגרת ההחלטה פקד ראש העיר יחד עם בני הנוער את בית העלמין יממה לפני ערב יום הזיכרון ויחד הניחו פרחים על קברי החללים.

בני נוער מעפולה מגישים פרח למשפחה שכולה בעיר (צילום: דוברות עיריית עפולה)
בני נוער מעפולה מגישים פרח למשפחה שכולה בעיר (צילום: דוברות עיריית עפולה)

ההחלטה הדרמטית עוררה סערה וחילוקי דעות בין משפחות שכולות, שחלקן דרשו לאפשר להן להגיע לבתי העלמין הצבאיים אפילו לזמן מוגבל ובשעות שייקבעו מראש. המראות של תורים לסניפי איקאה ולמספרות ומכוני היופי הגבירו את התסכול בקרב חלק מהמשפחות השכולות, אבל היו גם משפחות שקיבלו בהבנה את ההחלטה והגיעו לבתי העלמין הצבאיים במהלך הימים האחרונים.

אתמול הונחו דגלי לאום עם סרט שחור וזרי פרחים והודלקו נרות נשמה על כל קברי חללי מערכות ישראל בכל בתי העלמין ברחבי המדינה. בבתי העלמין הצבאיים הונחו דגל ופרח והודלקו נר נשמה על ידי היחידות האחראיות לקיום מעמד הזיכרון ביום הזיכרון. בחלקות הצבאיות בבתי העלמין האזרחיים הונחו הדגלים על ידי מפקדת קצין חינוך ראשי, מערך הנפגעים ומערך גיבוי הלחימה. במעמד הנחת דגל הלאום החיילים הצדיעו לכל קבר שעליו הונחו דגל ופרח והודלק נר נשמה.

הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל, שהתקיים בשעה 11:00 בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים, יהיה במתכונת מיוחדת וללא מוזמנים. הטקס ייערך במעמד הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן ויו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם. לאחר הצפירה עבר מטס של חיל האוויר מעל הר הרצל והיכל הזיכרון הממלכתי. את נר הזיכרון הדליקה רחל סדן, אלמנתו של אהוד סדן שטוק ז"ל, איש השב"כ שנהרג בפיגוע בעת מילוי תפקידו.

ההחמרה בתקנות תחול גם בערב יום העצמאות, כשאלפי שוטרים ייפרסו בכ־ 50 מחסומים שיוצבו ברחבי הארץ בצירים המרכזיים ובכניסות והיציאות מהערים כדי למנוע יציאה ומעבר מעיר לעיר. כמו כן, יסיירו כוחות גדולים של משטרה, פיקוח עירוני ושיטור עירוני ברחבי הערים במטרה לאכוף את התקנה האוסרת יציאה מהבתים, וזאת כדי למנוע אפשרות לחגיגות עצמאות בפארקים או בבתים פרטיים בהשתתפות חברים וקרובים.

החלקה הצבאית בבית העלמין סגולה בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
החלקה הצבאית בבית העלמין סגולה בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

אלו הצירים שנחסמו:

צירים הסמוכים לבתי העלמין הצבאיים נחסמו, על מנת לאכוף את האיסור לפקוד את קברי החללים במהלך יום הזיכרון. כך למשל תיחסם התנועה בסמוך לבית העלמין "נחלת יצחק" בתל אביב:

רחוב אבני זיכרון - בקטע שבין רחוב טיבר ועד רחוב עליית הנוער.
רחוב עליית הנוער - בקוע שבין רחוב אבני זיכרון ועד דרך השלום.
תחסם הכניסה לחניונים של בית העלמין.
נוהל דומה יתקיים בסמוך לבית העלמין האזרחי והצבאי בבת ים:
כביש 20 כניסה לכביש השירות (דרך עדן) וכן חסימת הכבישים הפנימיים המובילים לדרך זו (שמעון ישראלי, השר חיים משה שפירא, יעקב קנר).
תחסם הכניסה לחניונים של בית העלמין וחניון הכדורגל (רחוב הקוממיות, בת ים).
ניידות משטרה יהיו פרוסות לאורך הציר של כביש 20 בין מחלף הקוממיות למשה דיין (ראשל"צ) לשני הכיוונים (לדרום ולצפון) וזאת על מנת למנוע חניית רכבים בצירים.
בתוך כך, הגיעו הבוקר חיילי צה"ל לבית העלמין הצבאי בקריית שאול לטקס זיכרון בו הנחיחו דגלי ישראל על קברי הנופלים.

השתתפו בהכנת הכתבה: משה כהן, אלון חכמון, אריק בנדר וטל לב רם