חגיגות יוצאות דופן: היום (שלישי) צויין ערב יום העצמאות במתכונת שונה ברחבי הארץ, בצל התפשטות הקורונה. בעוד החגיגות בערים לא יתקיימו השנה בבמות המסורתיות, אזרחי ישראל יאלצו לציין את החג כשהם בסגר אזרחי, לבלות בגינה או במרפסת, בקרב משפחתם הקרובה. עם זאת, טקס המשואות הממלכתי התקיים באופן מותאם לתקנות הבריאות וללא קהל. 

הטקס המסורתי של הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים, המסמל את המעבר מיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ליום העצמאות ה־72 למדינה, יתקיים הערב לראשונה בתולדותיו ללא קהל, על רקע מגיפת הקורונה - וכך גם שאר אירועי החג והמסיבות, אשר יועברו בשידורים ישירים.

הטקס הממלכת, שהוקלט מראש, יהפוך לראשונה מאירוע משודר - למשדר טלוויזיוני גדול ומרשים. במסגרת הטקס ייעשה לראשונה שימוש בטכנולוגיה של מציאות רבודה, שאמורה להעשיר את החוויה הטלוויזיונית. בנוסף, נבנתה הבמה  כפלטפורמה  לאנימציה בתלת־ממד, כך שהתמונה שתתקבל אצל הצופים תהיה מרהיבה.

ישראל חוגגת עצמאות. הפעם - במתכונת שונה (צילום: מרק ישראל סלם)
ישראל חוגגת עצמאות. הפעם - במתכונת שונה (צילום: מרק ישראל סלם)

הטקס צולם לאורך חמישה ימי צילומים ללא נוכחות קהל, והוא ישודר במתכונת דיגיטלית בטלוויזיה וברשת. לראשונה יופיעו במהלך הטקס סרטונים על מדליקי המשואות ועל אלו המצויים בחזית המאבק בנגיף הקורונה, ובסיומו יתקיים מופע זיקוקי דינור.

הטקס יתקיים הערב בסימן "חיבורים בחברה הישראלית", ויהפוך למופע הצדעה לאזרחים ולאזרחיות הישראליות, בני כל הדתות והעדות, שתרמו תרומה משמעותית ליצירת חיבורים בחברה הישראלית, כאשר הפעם יינתן ייצוג מכובד לאנשי הרפואה העומדים בחזית המאבק בקורונה. בין האומנים שיופיעו - חנן בן ארי, שינעל את אירועי יום הזיכרון בביצוע השיר "מישהו הולך תמיד איתי", זהבה בן ואברהם טל, ירדנה ארזי, נועה קירל, שירי מימון ועוד, וינחו אותו אסתר רדה וגיא זוארץ.

את הנאום המרכזי יישא הפעם יו"ר הכנסת, ח"כ בני גנץ, שגם ישיא את המשואה הראשונה. מדליקי המשואות הנוספים הם היוצר והאומן עידן רייכל, שפרץ בבכי בעת הדלקת המשואה שעה שהודה לחיילים. 

בנוסף, ידליקו משואה השחקנית ציפי שביט, מנכ"ל ארגון "ידידים סיוע בדרכים" ישראל אלמסי, פרופ' גליה רהב – מומחית למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, מנכ"ל "מסע ישראל" אורי כהן ועדי אלטשולר – מייסדת תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו".

בנאומו, אמר גנץ: "אני מבקש להפיץ מכאן את התקווה. ימים קשים עוברים עלינו, ועלינו להתכונן לימים קשים לא פחות, שעוד נכונו לנו. אנחנו עומדים בפני אויב שמעמיד אותנו במבחן בריאותי ואנושי אדיר, ומלמד אותנו שיעור לאומי וחברתי – על ערבות הדדית: כל אחת ואחד מאיתנו אחראי לחייו של אחיו. הערבות ההדדית והשותפות הן הדרך שלנו לנצח. הן הדרך שלנו לנצח". 

עוד הוסיף לפני הדלקת המשואה כי "אנו עומדים בפתחו של יום העצמאות ה-72, נמשך לבנות את השלם שגדול מסך חלקיו: חברת מופת שלא מפחדת מאתגרים, ומביטה תמיד קדימה - בתקווה. חברה שבה אנחנו, המנהיגים לוקחים אחריות, פועלים למענכם, אזרחי המדינה – דואגים לאחדות העם,  ושומרים על הדמוקרטיה ועל זכויותיו של כל אדם. חברה שהיא קצת חצופה ומחוץ לקופסא, וגם יציבה ואיתנה". 

בני גנץ בטקס הדלקת המשואות  (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ בטקס הדלקת המשואות (צילום: אלעד מלכה)

בני גנץ בטקס הדלקת המשואות  (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ בטקס הדלקת המשואות (צילום: אלעד מלכה)

השחקנית הוותיקה, ציפי שביט, אמרה בעת הדלקת המשואה: "אני משיאה משואה לכבוד חבריי האמנים, שיותר מכל, רוצים לשמח ולרגש אתכם. במיוחד בימים קשים כאלו. לכבוד הסבים והסבתות  שנמצאים עכשיו בבית, ואני ביניהם. תהיו חזקים. עוד טיפת סבלנות – נוכל לחבק ולנשק את הנכדים שלנו".

הרבנית לורי פלטניק תשיא את משואת התפוצות ואל"ם הישאם איברהים ישיא את משואת צה"ל. יעל וילוז'ני־אזולאי - האחות האחראית ביחידה למניעת זיהומים בבית החולים ברזילי באשקלון, ואחמד בלאונה – אח בכיר מצטיין בבית החולים פדה־פוריה בטבריה, ישיאו משואה משותפת כהוקרה והערכה לצוותי האחים והאחיות הפועלים בבתי החולים ברחבי הארץ.

 יסמין מזאוי – מתנדבת במגן דוד אדום, וריינה אביטבול – מתנדבת בבית החולים שערי צדק בירושלים, ישיאו כל אחת בנפרד משואה המוקדשת כהוקרה והערכה למתנדבות ולמתנדבים מהדור הצעיר והדור הוותיק בצוותי ההצלה והרפואה.

רנה אביטבול אמרה בעת שהדליקה משואה: "אני משיאה משואה זו לכבוד בית חולים שערי צדק, איפה שאני מתנדבת, אני אוהבת לעזור, זו מצווה גדולה לעולם הבא. תלכו להתנדב ותישארו שמחים כמוני".

גם האירועים הנוספים והחגיגות לרגל יום העצמאות יהיו ללא קהל, ובהם הטקס המסורתי בבית הנשיא "כל ישראל מירושלים", מחר ב־10:00, שהוקלט מראש. בנוסף, הצדעה מיוחדת למדינת ישראל תשודר בכל ערוצי הטלוויזיה, הרדיו והאינטרנט. גם חידון התנ"ך העולמי יתקיים מחר (11:00) במתכונת מיוחדת ללא קהל. האירועים הממלכתיים לרגל יום העצמאות יינעלו מחר בערב (20:00) בטקס המסורתי של הענקת פרסי ישראל, שגם הוא יתקים ב"רוח הקורונה".

יום העצמאות בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
יום העצמאות בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

על אף הסגר - אזרחי ישראל ממשיכים לחגוג מהבתים
בניגוד לציפיות של משרד התרבות, רשויות מקומיות רבות לא יקיימו מופעי זיקוקי דינור. עם הרשויות שהודיעו על ביטול אירועי הזיקוקים הערב נמנות תל אביב, חיפה, באר שבע, נתניה, בת ים, רמת גן וגבעתיים. עיריית תל אביב תקיים את אירועי יום העצמאות בחגיגות מרחוק, והן יכללו מסיבת די־ג'יי שתימשך שעה וחצי (18:00־19:30) על גג בניין העירייה. בחלק מהרשויות יפעלו במהלך הערב משאיות מוזיקליות, אשר יעברו בחוצות הערים.

בנוסף, היות והשנה לא התקיים מסדק הדגלנים המסורתי בהר הרצל, מפקד הטקס, אלוף משנה במילואים שמעון דרעי קרא למשפחות לקחת חלק וליזום מסדר צורות משלהם. "זה מאוד ירגש אותי לצפות בכם" הוא אמר, ואכן לפיקוד העורף הגיעו בתגובה מאות סרטונים בהם נראים משפחות כל רחבי הארץ יוצרים זה עם זה צורות מורכבות ומסובכות ברוח הקורונה כמו מזרק חיסון, יישור עקומה, מנורה עלה זית וגם ספריי שלג. הצוות הרפואי של בית החולים הלל יפה, הגדיל לעשות ויצר בחצר המרכז הרפואי צורת לב. 

אזרחים במסדר דגלנות (צילום: חידת ההסרטה של פיקוד העורף)

בעיריית ירושלים קישטו את העיר לציון יום העצמאות, כשהקרינו על החומות תמונה ואיחולים לכבוד החג. גם האזרחים, הספונים בבתיהם, ניסו לשמור על אווירת החג והניפו דגלים מהמרפסות. 

יום העצמאות בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)
יום העצמאות בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

יום העצמאות בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
יום העצמאות בצל הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

בעיר פתח תקווה מצאו פתרון יצירתי, ומשאיות קצב סיירו במהלך הערב בשכונות העיר כדי לשמח את התושבים החוגגים מהמרפסות. על המשאיות הופיעו אמנים מקומיים לצד הזמר המוכר, רותם כהן. 

ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, התייחס ליזומה ואמר: "אנו מלהיבים את התושבים שמשתפים פעולה מהמרפסות. את הכסף מביטול ההופעות נשקיע לטובת נזקקים וקשישים". 

חוגגים עצמאות מהמרפסות בפתח תקווה (צילום: דוברות עיריית פתח תקווה)
חוגגים עצמאות מהמרפסות בפתח תקווה (צילום: דוברות עיריית פתח תקווה)

חוגגים עצמאות בפתח תקווה (צילום: דוברות עיריית פתח תקווה)
חוגגים עצמאות בפתח תקווה (צילום: דוברות עיריית פתח תקווה)