עיריית תל אביב-יפו הודיעה היום (חמישי) על החלטתה להפסיק את פעילות מערך "תל אופן" בעיר החל מחודש אוגוסט הקרוב, זאת לאחר תשע שנות פעילות. ראש העיר, רון חולדאי, הסביר: "אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה". 

בעירייה הסבירו כי "מערך השכרת האופניים העירוני הוקם בשנת 2011 וזכה להיקפי שימוש גבוהים. בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים. חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, ולאור התמורות שחלו בהיקפי השימוש הוחלט להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים. המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, המציעים אלפי כלי-רכב לכל דורש, ימשיכו לפעול על פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן".

"הקמת מערך תל אופן הייתה חלק מהחזון העירוני להפיכת האופניים לכלי תחבורה מרכזי בעיר", הוסיפו בעירייה. "המיזם הצטרף לסדרת פעולות, ביניהן יצירת רשת של מעל 130 ק"מ שבילי אופניים; פעולות הסברה וחינוך נרחבות וקידום רגולציה להתניידות במרחב הציבורי ברכב דו-גלגלי. בעשור האחרון הובילו מאמצים אלו לגידול משמעותי במספר הרוכבים בעיר: על פי סקרים שערכה העירייה, בעשור האחרון הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר וכ-65,000 תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. בתל אופן עצמו בוצעו עד היום כ-14 מיליון נסיעות על ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה בהן מעל 1860 אופניים ובמשך מספר שנים אף היו מספר תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים".

רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

 
ראש העיר ת"א מסר כי "תל אופן היה הצלחה גדולה וסייע רבות בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. בימים אלו, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה. כמו הטלפונים הציבוריים שהתייתרו והוסרו מהמרחב הציבורי למניעת הפרעה – כך גם עתה. עיריית תל אביב-יפו תמשיך להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בסלילת שבילי אופניים, ובעוד מספר חודשים נשיק את התוכנית האסטרטגית 'עיר אופניים 20-25': תכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרוייקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה, ועוד".

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, הוסיפה: "העירייה תמשיך לעודד ניידות בכלים זעירים ותמשיך ביתר שאת לרשת את העיר בשבילי אופניים לצד פרוייקטי הסברה, מיזמים ופיילוטים שיעודדו  את הרכיבה בעיר. מערך התל אופן היה במשך כמעט עשור חלק מהנוף התל אביבי ואחד מסימני ההיכר של התחבורה העירונית. אנו מודים למפעיל ולמאות אלפי הרוכבים שלאורך השנים רכבו על התל-אופן והובילו את שינוי דרכי  ההתניידות בעיר".
 
במהלך שנת 2020 מתכננת העירייה לסלול עוד כ-20 ק"מ שבילי אופניים ברחבי העיר. העבודות על שבילי האופניים הואצו בשבועות האחרונים, שיצרו הזדמנות נדירה לקידום פרוייקטי תשתית על רקע מיעוט תנועת כלי רכב והולכים. בין השאר מקימה ומשלימה העירייה שבילי אופניים ברחובות לוין קיפניס, שארית ישראל, ח"ל, דוד אבידן, אופנהיימר, טאגור, שלונסקי, בירנית, וינגייט, יד המעביר, שלום אש ועוד. במקביל, העירייה ממשיכה לקדם מיזמי רכב ואופניים שיתופיים, ומעודדת פעילות של תחבורה זעירה-שיתופית וחשמלית.