אלפי עצמאים ושכירים הפגינו הערב (מוצ"ש) נגד אוזלת ידה של ממשלת המעבר בטיפול במשבר הכלכלי, נוכח מגיפת הקורונה, במה שנראה כמו מפגן כוח מאורגן ראשון מסוגו מאז פרוץ המשבר.

להבדיל מהפגנות יום חמישי בהן התאספו מספר מאבקים באופן מקרי להפגנה אחת, השבת חברו כבר מראש שורה של ארגוני חברתיים ואיגודים מקצועיים להפגנה מאורגנת בשישה מוקדים ברחבי הארץ – תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, כפר קאסם ואילת. בין השלטים שהמפגינים נשאו, נראו: "השחיתות לשלטון לשלטון", "איפה הבושה?" ו"ממשלת הג'ובים והבזבוזים״.

הפגנת המרכז לשלטון מקומי בכיכר הבימה בת״א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת המרכז לשלטון מקומי בכיכר הבימה בת״א (צילום: אבשלום ששוני)

בהם בין היתר ארגון כוח לעובדים, תנועת עומדים ביחד, התאחדויות המסעדות והברים וחיי הלילה, התאחדויות העצמאים, סיעת "צדק חברתי" בהסתדרות, רבנים לזכויות אדם, איגוד ועדי התחבורה, איגוד מטפלות המשפחתונים, עתידנו למען עתיד העבודה הסוציאלית ועוד.
 
מארגני ההפגנות אמרו כי "מדובר באיחוד של מחאות רבות שעד עתה פעלו לבדן. אולם כעת כולם מבינים שכדי להזיז את הממשלה מהאדישות כלפי יותר ממיליון אזרחים, שאיבדו ברגע אחד את פרנסתם, ואינם יכולים להמשיך מחר לשלם שכר דירה, חשבון חשמל או לקנות אוכל, דרושה פעולה משותפת. לצערנו, עד עתה כל מה שנתנה הממשלה זה בגדר אקמול לחולה סרטן. אנחנו רוצים להראות לממשלה שלא יוכלו להפריד ביננו לסקטורים. לכולם יש כאן עניין משותף וזה לאלץ את הממשלה לקבל החלטות משמעותיות. כל עוד הם חושבים שאנחנו מפוצלים הם לקבלו החלטות שכולן מריחה. נראה להם שאנחנו מאוחדים".

אורי וולטמן, מארגון "עומדים ביחד", אמר: "על האלונקה מונחת הכלכלה הישראלית ומי שצריך לסחוב אותה הן המורות, צוותי הרפואה, העובדות הסוציאליות, העצמאים ובעלי העסקים קטנים".
 
ההתארגנות המשותפת החלה עוד בתחילת משבר הקורונה עם גיבושה של "קואליציית ה-100%", 14 ארגונים חברתיים, בראשות תנועת "עומדים ביחד" אליה הצטרפו אמש להפגנות עוד שורה של ארגוני עובדים ועצמאים.

השחקן רן דנקר שהשתתף בהפגנה בתל אביב אמר כי " לעשרות אלפי עובדים אין מושג מתי יחזרו לעבוד. כולנו מחכים בחשיכה ואני פה לעמוד ביחד עם השכירים העצמאים המורות ועם כל מי שצריך פתרונות. זה רגע האמת שלנו. אנחנו נמשיך לדרוש צדק ונראה אם יגידו לנו לא".

תומר מור, מנכ"ל איגוד המסעדנים, אמר: "הם חושבים שאנחנו מובנים מאליהם. המדינה גבתה מאיתנו מיליארדים במיסים ולא נותנים לנו. מחכים ליום שחור. היום זה היום השחור".

אוסנת קחיכלי, איגוד עובדות המשפחתונים, ב"כוח לעובדים", אמרה כי ״משרד העבודה והרווחה השאיר אותנו בלי כלום ערב חג הפסח הפסחא והרמאדן. 4000 מטפלות בישראל . ללא מקור פרנסה. את זה לא יצרה המדינה יצר העבודה והרווחה אס אנחנו אולי לא עצמאיות ולא שכירות אבל אנחנו לא שקופות!אהחנו לא חוזרות לעבודה עד שהמדינה תאפשר לנו להתקיים״.

מורל לוי וכפיר שמלי מהתאחדות העצמאיים, מסרו: "נמאסתם כבר עם המנותקים. הם לא רואים אותנו. עכשיו הגיע תורנו להתאחד. עכשיו זה אנחנו. די עם מה שמפריד ומפלג ודי לחפש את המרחיק והמבדל. הגיע הזמן לערבות הדדית בין כל מי שנמצא כאן".

הפגנת המרכז לשלטון מקומי בכיכר הבימה בת״א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת המרכז לשלטון מקומי בכיכר הבימה בת״א (צילום: אבשלום ששוני)

קואליציית הארגונים גיבשה תוכנית כלכלית שהדרישה המרכזית בה מהממשלה היא לשלם לעובדים שיצאו לחל"ת 100% מהשכר ששולם להם במקום עבודתם לפני משבר הקורונה כאשר במצב הנוכחי מקבלים העובדים שיצאו לחל"ת בין 40-60 אחוזים מהשכר. "השכר החלקי ביותר הינו קריסה כלכלית למשפחות רבות, שכן ההוצאות כמו: קניות מזון, שכר דירה, חשבונות, תשלומים לגנים ובתי ספר, אינן יורדות" אומרים המארגנים.

בתוך כך, תנועת "אם תרצו" תקיים, לעומת זאת, שיירת מחאה הבוקר לכיוון בית המשפט העליון בירושלים, שידון בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני. ההפגנה תתקיים תחת הכותרת "העם הוא הריבון – שיירת חירום למען הדמוקרטיה".