"ההדרכה מרחוק מחממת את הלב, וזו חוויה מיוחדת ומלאת סיפוק", מספר סא"ל א', ראש ענף ביחידה המובחרת 9900 באמ"ן, אשר לוקח חלק במיזם יוצא דופן, שבמסגרתו כ־150 חיילים וקצינים המשרתים ביחידה מעניקים סיוע והדרכה מרחוק לבני הגיל השלישי, ביישום טכנולוגיות, הזמנות אונליין, קשר עם רשויות ופתרון תקלות במחשב ובטלפון הסלולרי.

"ברגע שפרץ משבר הקורונה, נרתמנו למגוון רחב של התנדבויות למתן סיוע לקהילה. עולמות התוכן שלנו מאוד טכנולוגיים, ונוצרה הזדמנות למתן סיוע לאנשים מבוגרים שלא יוצאים מבתיהם בשל מגיפת הקורונה", הוא מספר.

הקצינים וחיילים ביחידה משרתים במשמרות, וכל אחד מכ־150 המתנדבים מבצע את ההדרכה הטלפונית לבני הגיל השלישי בעת שהוא שוהה בביתו לאחר המשמרת.

קורונה בישראל (למצולמים אין קשר לנאמר) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה בישראל (למצולמים אין קשר לנאמר) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"כל משמרת בהתנדבות נמשכת כשלוש שעות מהבית, והתמיכה הטכנולוגית שאנו מספקים מגוונת", הוא מוסיף - "הפניות הבולטות שקיבלנו היו לסייע בהתקנת אפליקציית 'זום' ולהפעיל אותה, להקים שיחה ולצרף אנשים, קניות אונליין באינטרנט וגם פניות דיגיטליות לרשויות, כמו למוסד לביטוח לאומי. היו גם מקרים של סיוע בפתרון תקלות נקודתיות ומתן הדרכות".

עוד הוא מספר כי בין הפעולות יוצאות הדופן שהחיילים סייעו בהן לבני הדור השלישי היה מתן סיוע בחיבור אינטרנטי לשידור הישיר של תפילת הכהנים בחול המועד פסח מרחבת הכותל המערבי, וגם שיפור איכות הווידיאו בקורס ברידג'. "הביקושים לסיוע היו מעבר למצופה. הענקנו סיוע והדרכה מרחוק לכ־350 אזרחים ותיקים, וזו רק ההתחלה", הוא מעריך. "משתרש כאן משהו חדש ויוצא דופן, והוא יימשך גם לאחר סיום משבר הקורונה".

את הקשר הבין־דורי בין האזרחים הוותיקים ליחידה הטכנולוגית המובחרת בצה"ל יצר דודי מסינג, המנהל את מרכז התמיכה של "פסגה" לגיל הזהב. התוכנית אמורה, בימי שגרה, לסייע בהנגשת טכנולוגיות למגוון אוכלוסיות - ילדים ונוער, חרדים וגיל הזהב.

מסינג מספר כי הסיוע הייחודי, שגובר בעולם הטכנולוגי המתקדם, ניתן על ידי מתנדבים ובנות שירות לאומי, שמלמדים גמלאים לבצע קניות אונליין ותשלומים דיגיטליים.

קשישים (צילום: אלוני מור)
קשישים (צילום: אלוני מור)

"עקב משבר הקורונה - עלה מאוד הצורך לתיווך הטכנולוגי. המבוגרים לא יכלו לצאת מהבתים, וחלקם היו זקוקים לסיוע טכנולוגי מיידי. רתמנו את יחידה 9900, ותוך זמן קצר קיבלנו פניות של חיילים רבים שמעוניינים להתנדב", הוא מציין - "קיבלנו למעלה מ־350 פניות של אזרחים ותיקים לקבל סיוע, וכך נוצר הקשר הייחודי".

מעבר למתן הסיוע הנקודתי, התמיכה מרחוק הפכה גם להדרכה מרחיבת אופקים לדור השלישי על בעיות טכנולוגיות ומחשבים.
סגן א' (22), המשרתת ביחידה כקצינה במרכז הלוויינות, מספרת על המפגש יוצא הדופן: "יש לנו ידע טכנולוגי מאוד רחב, שמעניק לנו את הכלים לסייע לדור השלישי ששוהה בבתים".

בין מקבלי הסיוע היה הלל שור (67) מכוכב יאיר. "כשפרצה מגיפת הקורונה, נחשפתי לאפליקציית 'זום' והצטרפתי לישיבת 'זום'. היה חשוב לי להתחבר ולומר קדיש על אבי. אבל לא הצלחתי להתחבר, ואז קיבלתי מחיילת ביחידה סיוע טכני. היא ניסתה לסייע לי להתחבר ל'זום' וזה לא היה פשוט. שלחתי צילומי מסך, כדי שאצליח. זה לקח זמן והיא לא התייאשה, עד שהצליחה לחבר אותי ל'זום' ואמרתי קדיש על אבי", הוא מספר. "היה מאוד מרגש לראות את הדור הצעיר עם הידע הטכנולוגי הנרחב והרגישות הרבה".